index Svart 4.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2009 Den Norske Los er kjempebra, ingen tvil om det. Jeg har lest gjennom den såpass mange ganger at jeg nesten kan den utenat. Det jeg savner mest i den er kartskisser knyttet til teksten underveis, som det er nå så er man avhengig av å ha kartet foran seg når man leser den. Litt upraktisk når jeg leser den i køya om kvelden. Men havneguiden har den fordel at den har bilder og detaljkart av hver enkelt havn, samt beskivelser av fasiliteter og severdigheter m.m. i de enkelte havner. Så ja takk til begge deler, men for inspirasjon og ruteplanlegging til en slik tur som dette synes jeg havneguiden er helt suveren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 (redigert) Kjekt med bursdager og jul. Har nå fått masse kart og Havneguiden. Norske los 3 og resten av kartene er i bestilling. Tar da også med et par kart i Kystkartserien (306 og 307). Jeg trenger oversiktskart. Min lokale geografikunnskap er begrenset til at Bergen er Nord for Stavanger..... Det jeg savner mest i den er kartskisser knyttet til teksten underveis, som det er nå så er man avhengig av å ha kartet foran seg når man leser den. Litt upraktisk når jeg leser den i køya om kvelden. Skjønner hva du mener. Jeg sitter nå i senga med utskrift av denne tråden, PC, Havneguiden opp til Bergen og kart 11 til 21 ØKH sover ved siden av.... (er vel mest imponert over hennes tålmodighet ) Har lest alle tips og råd i denne tråden med stor intesse. Stor takk til alle Har merket ut de aller fleste stedene som er nevnt her i Havneguiden og på kartet. Fant til og med et bilde av Poseidon II longside i Helgøysund i Havneguiden. Riktignok var det før face liften da båten fortsatt så litt "SAR" aktig ut En spesiell takk til Johannes for innlegget 23.11. Svært nyttig med tips og råd om leder vi kan gå og steder vi kan besøke. Er det flere som har tips om leder vi bør gå er det veldig fint. Den vikingegården Grønningen tipset om er midt i blinken for oss. Minstemann ombord er veldig glad i historie og vil elske dette stedet :yesnid: Johannes nevner Røykesundkanalen øst for Bømlo. På kartet mitt ser dette ut som "våtmark". Er det nok vann til at vi kan gå her? Sjælø spurte når vi skal dra. Det er ikke bestemt ennå. Vi skal på tur en gang mellom StHans og medio august. I år dro vi ut i slutten av juli - det syntes vi nok var litt sent. Så kanskje avgang blir rundt 1. juli eller noe sånt. Kanskje fristende å reise enda tidligere ettersom vi "må" ta Sørlandet nedover - og reiser vi før "fellesferien" er kanskje trøkket litt mindre? Jeg tenker litt på hurtigbåt trafikken. Hvor mye er det av hurtigbåter, og er det spesielle hensyn som bør tas? Vi har en ganske god radar. Jeg lurer på om jeg skal sette inn en AIS også for å ha bedre oversikt. Jeg har så langt konkludert med at for kysttrafikken vi bedriver i hjemtraktene er det ikke nødvendig - men på Vestlandet er det jo mye mer trafikk - både hurtigbåter og andre farkoster som kommer rekende. Ser for meg at en AIS kan gi meg tidlig varsel om disse "monsterne" som kommer i 30 knop+ Hva tenker dere om behovet for AIS? Flere spørsmål kommer nok etterhvert. Redigert 25.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 "Røykesundkanalen øst for Bømlo. På kartet mitt ser dette ut som "våtmark". Er det nok vann til at vi kan gå her?" Var innom i sommer med Bav 38 med dyp kjøl. Gikk greit da vi gikk inn men på tur ut på fjære sjø så merket to som var ombord at vi var nedpå. Var i tilfelle veldig lett da jeg ikke la merke til det selv. Du går inn fra østsiden. Å gå gjennom kanalen med båt som stikker noe mere enn ca 1m ville jeg ikke gjordt hvis ikke det var flo. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Hva tenker dere om behovet for AIS? Ser ikke noe større behov for AIS her på Vestlandet enn andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Hei "Jeg tenker litt på hurtigbåt trafikken. Hvor mye er det av hurtigbåter, og er det spesielle hensyn som bør tas?" Det som er sikkert er at dei ikkje tek omsyn til deg. Dei ser deg, men kjøyrer ikkje på deg. Dei vikar heller ikkje ein centimeter utan at dei må. Dei tek ikkje fem øre for å passera deg på ei båtlengdas avstand, sjølv om dei har eit hav av plass. Dette sjølv om dei har sett deg på ti mils avstand og har god manøvrering. I "Den indre farlei" nord for Bergen er det trangt og hurtigbåtane kjem før du anar. Det er lurt å sjå seg over skuldera av og til. Alternativt så kan du jo skaffa deg eit rutehefte, så veit du omlag når dei kjem. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Du er plenty kompetent til å "handle" det vi har av nyttetrafikk av alle slag. Så i det departementet kan du ta det helt med rolig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
JanB Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 I "Den indre farlei" nord for Bergen er det trangt og hurtigbåtane kjem før du anar. Det er lurt å sjå seg over skuldera av og til. Alternativt så kan du jo skaffa deg eit rutehefte, så veit du omlag når dei kjem. I Alverstraumen, Bruknappen og Fonnesstraumen pleier dei å melda frå på VHF på førehand. Dette er ikkje noko stort problem. Og det er rikeleg med alternative ruter, om ein er redd hurtigbåtane. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
alidal Svart 25.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Det som er sikkert er at dei ikkje tek omsyn til deg. Dei ser deg, men kjøyrer ikkje på deg. Dei vikar heller ikkje ein centimeter utan at dei må. Noen viker ikke for virkelig store båter engang. Var vitne (på VHF) for noen år siden at "Prinsesse Ragnhild" måtte gjøre unnamanøver for en av dem! Den hadde riktignok vikeplikt, men det er lov å bruke sunn fornuft. Det ble utvekslet noen gloser over VHF sambandet likke etter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2009 Den hadde riktignok vikeplikt, men det er lov å bruke sunn fornuft. mange eksempler på at skippere på store båter tror at størrelsen betyr noe. Står ingenting om størrelse i sjøveisreglene i åpent farvann har jeg erfart at de står på en rett de ikke har - men det er viktig å bare være sta - ikke dum - i slike sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.