Jump to content

Prosjekt. Ferskvannstank i ferrocement, i trebåt.

Jawik

Recommended Posts

Ønsker å utvide vårt ferskvanns-volum og har da spekulert i å bygge denne inn i kjølen av ferro-cement. Trenger også litt mere ballast og regner da med å slå to fluer i ett smekk.

Siden jeg er vell bevandret innen denne byggemetoden og har ruget litt på dette noen dager skal jeg i morgen ta mål og bilder av område for tanken. Lar dette bli vinterens spekulative oppgave i Sebi.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ferro-cement tank til ferskvann skal ikke primes innvendig. Kun cementen mot vann. Mange større skip pleier å sprøyte cement innvendig i tankene og dette er perfekt til ferskvann.

Derimot bør ikke denne metoden anvendes til drivstoff. Kan få katastrofale følger for båten. Til nød må disse eventuelt disse primes først.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Javel? Hvorfor ikke forresten, betongtanker til vann på land er jo helt kurant. Det høres ut til at du har god peiling på dette, så da burde det ikke være noe problem. Di får vel sikkert landets tyngste ferskvannstank, men siden du trenger ballast er jo det bare bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Akkurat hvorfor det ikke skal primes har jeg glemt i årenes løp, annet enn at epoxy setter smak på vannet. Har aldri brukt å prime disse vanntankene og vannet blir som fra en støpt brønn på land. Noe problem er ikke dette prosjektet, kun litt uvanlig siden dette skal skje i en trebåt. Litt vekt blir det jo, men ikke det helt store da tykkelsen på tanken blir under 10 mm. Ønsker jo maks volum til vann.

Har sett at det er vanlig og legge kjerepapp mellom treverket og betongen hvorfor vet jeg ikke.

Er nok for at en skal kunne ta opp dette (ballasten) senere. Kommer betongen i direkte kontakt med skroget risikerer en nok å ta med seg noe av dette ved riving o.l.

Akkurat hvorfor det ikke skal primes har jeg glemt i årenes løp, annet enn at epoxy setter smak på vannet.

Da kommer forklaringen: Betong gjør vannet basisk. Dette hindrer groe og bakteriedanning. Altså pH blir dratt for langt fra pH7 til at utyskene trives. Vannet vil oppleves som 'ferskt & velsmakende'. Sett inn et filter så støpesanden ikke går i pumper eller egne tenner.

Der var jo svaret på hvorfor en ikke skal behandle tanken på innsiden. Altså rent kildevann i et glass Upperten. Bare glupe folk her på BP.

Upperten forutsetter at jeg støper direkte mot trevirke og det gjør jeg jo ikke. Ville nok ikke være så bra for mahognyen og kobbernaglene. "Avstands-duk" legges inn først, men dette kommer jeg tilbake til senere.

Jeg har tydeligvis undervurdert dette med støpte tanker litt. Har selv en båt av ferrocement, har no tanker liggende i syrefast, men kanskje det hadde blitt like greit å støpt de ned i kjølen, hva tror du om det?

I "ferro" båt er det et must med innstøpte tanker for vann. Drivstoff tanker i rustfritt stål. Og det er jo så enkelt å støpe tankene rett ned på betongen.

Men dette burde helst ha skjedd mens båten var fersk / ny (best resultat). Kan gjøres i ettertid dersom en kan hugge seg inn til nettingen og således få feste for tanken. Gjøre skikkelig rent for støv og smuss og så bygge opp veggene til tanken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...