Skogens Konge Startet 22.November.2009 Link til dette innlegget Startet 22.November.2009 Ship O Hoi! Jeg tar snart av kalesja så fort båten er pakket inn og tenkte jeg skulle vaske kalesja i badekaret. Hva burde jeg bruke som vaskemiddel? Går det i Biotex og lignende? Håper på noen gode tips Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Hasla 26 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Ja Biotex går bra søk så kan du lese om ærfaringer om dette lykke til. https://baatplassen.no/i/index.php?act=Sear...hlite=%2BBiotex Redigert 22.November.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Skogens Konge Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Takker og bukker! Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
index Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg bruker Biltemas Kapellrens. Synes den er mer effektiv enn Bio-Tex'en.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lett match Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Husk å impregnere den etterpå. Dersom du vil ha den vanntett da. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg har aldrig impregnert denne etter vask med bio,ikke noe vann igjennom kajesja for det. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
"Mathilde" Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Vasker med grønnsåpe mens kallesjen står montert på båten. Bruker svamp og en myk børste. Grønnsåpen gjør rent og impregnerer. Kalesjen tørker på båten til dagen etter - så demontering og nedpakking. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
sasha 30 Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Leverte kalesjen min til Pr-båtkalsje i Røyken for vask og imp. Den ble som ny Tror jeg betalte 1500,-. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Har ingen av Dere prøvd Jens Sagen sine kalesjeprodukter da? Jens Sagen har jo både kalesjerens og impregnering mm. Og de skal jo være i en klasse for seg selv. "Alle" skryter jo disse produktene i fra dette firma rett til himmels. Fant dette inlegget i en tidligere tråd. Har sett reklamebrosjyren for dette produktet hos sadelmakeren jeg bruker. Den så meget overbevisende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Biotex funker greit. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Hei Jeg har gjort det samme som sasha 30, og levert inn kalesjen til Hauge produkter i Bergen for vask og rens. De tar 1500 for jobben og det er etter min mening verdt hver båtkrone Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Jeg vil ikke levere til (ihjel)-vask hos noe firma :nonod: - gjorde det for 2 år siden og sømmene gikk i stykker samme sesongen og kalesja ble helt slaskete. Har "ny" båt med kalesje fra febr. 2000 - har benyttet biotex og resultatet ser ut til å være veldig bra, mulig jeg må ta et tak for å få fjernet noe jordslag, kalesja er "stiv" og fin. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Vasker med grønnsåpe mens kallesjen står montert på båten. Bruker svamp og en myk børste. Grønnsåpen gjør rent og impregnerer... Denne fremgangsmåten ble anbefalt meg av Per O. Meier. Han mener at kjemikaliene i alle disse impregneringsproduktene bidrar til å forkorte kalesjens levetid. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Tore Tang Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Jeg vasket nettopp kalesjen i badekaret med masse biotex. Først la jeg kalesjen utover terassen og skrubbet litt med børste, varmt vann og biotex på de værste flekkene. Det var fortsatt en del flekker igjen da jeg la den i badekaret. Brukte kanskje litt for varmt vann - akkurat slik at jeg klarte å ha fingrene i det - og lot kalesjen ligge til dagen etter. Skylte så mange ganger før jeg hang den til tørk. Kalesjen var da helt ren og fin. Burde vel egentlig montert den direkte på båten mens den var våt for å sikre passformen og at den ikke blir for trang å få på igjen men jeg gjorde det samme sist også og da gikk det greit å montere den igjen til våren. Kalesjen er fra 2006 og har hatt en par vask nå uten etterimpregnering så det er mulig det må til hvis den nå ikke er tett lenger. Redigert 24.November.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.