snart Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Sidestøttene til denne type henger har jo ett vist press. Vil anta at dette trykket har vært kanskje 100kg på hver siderulle. Kan det være at dette er nok når båten står på henger hele tiden? Full tank og motor veier jo en del. Det er jo også hengere som ikke lar båten hvile på kjølen i det hele tatt, som går for å være veldig bra. Vil ikke bare uten videre gå med på at dette er riktig selv heller, er vel derfor jeg "gnåler" her... Redigert 3.Desember.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Hvor mange sidestøtter har du på hver side? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Vil anta at dette trykket har vært kanskje 100kg på hver siderulle. Kan det være at dette er nok når båten står på henger hele tiden? Full tank og motor veier jo en del. Kjenner ikke denne Tiki hengeren, men syntes 100 kg på hver siderulle hørtes mye ut. Er det noen mulighet for å justere "vuggen".? Som andre har nevnt, så skal vel hovedvekten hvile på kjølrullene. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Det er to vogger, dvs. 2 støtter på hver side. Ingen justering på dette. Dette er likt som både HSS, Tysse, Fogelsta og sikkert flere. Andre med tilsvarende henger som kan komme med erfaringer? Redigert 3.Desember.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Jeg tror ikke du skal få "panikk" fordi glassfiberen gir etter fordi en rull presser inn en bulk. Materialet er tross alt ganske fleksibelt,og tåler store belastninger. Har sett dette fenomenet på mange større og mindre båter som har stått på slippvogn med få støttepunkter. Bulkene retter seg som regel etter båten er sjøsatt. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Du skriver at rullene ikke er justerbare. Mener du med dette at de er selvjusterende? Dvs. Når kjølrullen blir påført vekt/kraft så presser dette siderullene mot skroget. Hengsle-prinsipp / kraft x arm Avhengig av forholdet mellom armene kan du da enkelt regne ut kraftfordeling mellom rullene. Denne konstuksjonen sikrer dessuten at det meste av kraften alltid vil ligge på kjølrullen. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Det var en beroligende tilbakemelding jeg har håpet skulle komme, Jonnyrude. Takk for den! fs: Ja, de er selvjusterende.Det er presis som du skriver, men jeg har ikke regnet ut fordelingen av krefter. Regner med at hengerprodusenten har valgt ett fornuftig forhold mellom kjølrullene og siderullene. jeg mener også at dette er en bra konstruksjon. Men kunne kanskje ha tenkt meg ei vogge til, evnt. ei vogge med flere ruller. Redigert 3.Desember.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Du skriver at rullene ikke er justerbare. Mener du med dette at de er selvjusterende?Dvs. Når kjølrullen blir påført vekt/kraft så presser dette siderullene mot skroget. Hengsle-prinsipp / kraft x arm Avhengig av forholdet mellom armene kan du da enkelt regne ut kraftfordeling mellom rullene. Denne konstuksjonen sikrer dessuten at det meste av kraften alltid vil ligge på kjølrullen. Dette er vel også samme system som Tredal bruker på sine båthengere. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Pioner sine Supersport, Multi og Steady får varige endringer hvis de står på henger med motor på uten støtte helt bak. Dette gjelder selv om rulla er bare 20 cm foran akterspeilet. Båten er neppe bygd for å tåle punktbelastninger fra hjul som bare treffer noen få cm2. Ville vært svært forsiktig ved kjøring på humpete vei/fartshumper og avlastet bakenden ved opplag. Legg en kloss under motoren og tilt den ned slik at den bører sin egen vekt og vel så det. Ser for meg at slik punktbelastning langt fra spantene er noe av det slemmeste du kan gjøre med glassfiberen med tanke på delaminering, sprekker rundt spant og deformasjon. Antar denne båten er temmelig flat i kjølen her bake slik at den heller ikke har særlig bæreevne mellom tverrskrogene/spantene. Ved kjøring i tung sjø fordeler du tross alt belastningen over store deler av skroget. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
fs Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Jepp, det er flere som bruker dette systemet som jo er genialt mht. innjustering av ruller. Du sikrer at båten hviler vesentlig på kjølen. Min tanke var at siderullene tok all vekt (feiljustert) Flg. utgår denne muligheten. Båten skal ikke svikte pga disse siderullene. Er du sikker på at båten ikke er slik fra fødselen av? Har du sjekket søsterskip? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Oops Leste litt bedre gjennom. Ser nå at du skriver at båten svikter også ved kjølrullen. Du bør avlaste foran / bak kjølrull. Sansynlig at båten da får tilbake sin opprinnelige fasong. Glassfiber er et mykt materiale, og jeg tipper at du har kjølrullen maksimalt ugunstig i forhold til innvendige avstivninger. Sjekk uansett nærliggende avstivere etc innvendig for sprekker / delaminering ved overgang mot skrog. Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 (redigert) Båten har blitt påvirket av hengeren, men at den ikke har hatt "tendensen" hele tiden, kan jeg ikke påstå å være sikker på. Båten bør jo helst være på vannet, og da hadde sikkert ikke dette vært ett problem..hehe. Har gjort som fs skriver for noen dager siden faktisk. Har flyttet vogga litt frem, til der det er avstiver, samt satt inn en bukk på bakre del av båten. Jeg må til slutt i dette innlegget få frem at hengeren er utrolig fin å dra opp båten på. Det er umulig å treffe skeivt, og båten havner snorrett hver gang! Har noe erfaring med andre båter / hengere uten å nevne navn, der dette langtfra er tilfelle. Redigert 3.Desember.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.