Jump to content

Båtplass syd i Portugal/Spania om vinteren...erfaringer?

moosewine

Recommended Posts

Hei,

Når båten kommer på land begynner drømmene å surre oppe i hodet, I år har tanken om seile til Portugal/Spania neste høst og leie en fast båtplass gjennom vintermånedene som utgangspunkt for seilas her og der. Ser for meg at det bør være et sted på Algarve kysten eller sør Spania med en flyplass hvor det er lett å komme seg til Gardermoen.

Er det noen som har gjort noe liknende eller har noen tanker/ideer om dette?

.

Jeg har sett litt på steder i dette området der jeg tænker de samme om noen år. Cartagena i Spania er beste alternativ jeg har fundet. Der er privat bevåktet marina med høy standard i sentrum ved siden av kommunal marina. Cartagena er ute av turistkartene der den er i mindste kommunen i Spania, men folk der har penger og byen er en av dem fineste jeg har vært innom. Den ligger i ca 2,5t kjøring fra Malaga.

Prisen på helårsplass der er ca 1000kr per fot.

Hei

Me overvintra i båten på Algarve vinteren 2004/05.

Me låg gratis i Olhao, som ligg like utanfor Faro. (Norwgian har ruter mellom Faro og Oslo.)

Om det framleis er gratis der veit eg ikkje.

Det var ikkje vanskeleg å finna plassar, men det er dyrt. Somme stadar er det òg ein føremon å tinga på førehand.

Eg hadde ikkje tinga plass ein stad før eg hadde sett staden.

Ask

I Portugal må du betale avgift hvis båten blir liggende mer enn 6 mnd sammenhengenede pr kalendår (1/1 -> 31/12). Legge merke til sammenhengende. Så langt jeg har klart å finne ut vil en kvittering på havneavgift fra en havn i et annet land (Spania/Gibraltar/..) være nok til å starte 6 mnd tellinging på nytt. Avgiften er kW (les: HK)-avhengig, dvs €2,05 pr. kW motoreffekt. Sjekk denne artikkelen

Norwegian flyr riktignok til Faro, men det er bare en gang i uken (ned og opp på lørdager). Hvis dette ikke passer, er de billettene jeg har funnet med andre selskaper svinedyre. Jeg har derfor funnet ut at det er billigere og flere flyvalg å fly til Lisboa og så leie bil og kjøre ned til Algarve (tar ca. et par timer).

Redigert av Biscaya (see edit history)

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Det var ikkje vanskeleg å finna plassar, men det er dyrt.

Tenker du da på gjesteplasser? Har hørt at det kan være dyrt der nede, hva må man regne med å betale pr døgn på tur i området Algarve, sør Spania, Balearene?

Ser for meg å leie en fast båtplass som brukes de ukene jeg må hjem for å tjene litt penger og å være på lengre og korte turer når jeg er der nede : )

Og igjen får man svar på Baatplassen.no : )

.

Hei igjen.

Vår erfaring er at det er lite som heitar fast plass for utlendingar. Men då freista me heller ikkje å få oss nokon fast plass.

For oss så virka det som om systemet var at ein blei vist til ein ledig plass som passa til båten.

Prisen var avhengig av sesongen, båten, kor populær hamna er og om den er privat eller offentleg.

Snobbefaktoren virkar òg inn.

Til dømes så var Lagos meir populær enn Portimao, og såleis dyrare.

Dersom du har fritidsbåt i desse landa så er du per definisjon millionær. Då gjeld det å tena pengar på deg.

Nokre marinaar har kanskje rabatt for tidleg tinging av plass.

Hugs at du ikkje er den første eller siste som gjer dette, så det går nok heilt fint.

Eg trur at om du skulle lykkast å få ein "fast plass". Dvs. for eit år, så går vinninga opp i spinninga om du ønskar å segla til andre stadar i nærområdet, og må betala for plassen sljølv om du ikkje brukar den.

Dei fleste som er på slike turar blir etterkvart flinke til å redusera hamneleigekostnadane.

God tur.

Ask

*378,60€ a month (VAT and taxes included).

*Free water and electricity supplies.

*Free WIFI internet connection for one computer.

*Free car parking.

*Private marina and 24-hr security.

Should you require any other assistance, please let me know.

Yours sincerely,

Julia

Cartagena virker jo bedre og bedre, takk for tips!

.

Som jeg sier, dettte er fineste steden jeg har vært innom siste årene i Spania. Fleste steder der bærer preg av finanskrise og man kjenner negative bølger fra mennesker. Cartagena har stort skipsindustri og folk har mer penger der en gjennomsnittig er i Spania i dag. Byen er ren og trivelig med mange fine severdigheter. I tillegg er ikke mange turister der som gir betre kultur og mer spennende nattliv uten pensjonerte engelskere og flere som har ødelagt Spania i likhet noen mener invandringer i Norge har endret samfunnet her.

Kan anbefale å ta kikk på byen i forkant. Norwegian har billig fly til Malaga og leiebil er på bra vinterpris vis man holder seg unna Avis og lignende tull-leier. Siste vinter leide jeg helt ny Leon TDi i tre uker til 1200kr!

Anbefaler NH-hotels sem ligger mellom havna og sentrum.

Cartagena er definitivt et av stedene som skal vurderes! Jeg bodde et par år litt syd for Barcelona og kjenner at den spanske kulturen frister igjen for en periode : ) Dessuten så ligger det jo i golfland også!

Hvordan er det å seile til de nordafrikanske landene? Merker at jeg blir litt skeptisk pga uvitenhet og myter. Er det egentlig helt uproblematisk? Cartagena er jo et glimrende utgangspunkt for ukeseilaser både til Balearene og nord afrika.

.

Et par ting...

Enig om at Cartahena er en fin plass (har hus i Los Alcazares, så kjenner området..).

Kan også fly in til Mucria som er 30 min kjøretur vekke...

Sjekk småskriften i kontrakten fra havnene der nede.... en del av disse krever at alt vedlikehold er gjort av marina... dvs at du ikke kan polere, bunnsmøre osv., selv... men må betale marina for alt, inklusiv forbuksvarer til deres priser....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei, har lest gjennom tråden, og har et spørsmål til dere som kjenner til havner i sørspania: Er det mulig å leie en passe stor båt for noen uker som alikevel ligger der når eieren f. eks . er hjemme i Norge? Båten skal kun brukes som bolig istedenfor hotell. Det kunne jo være en måte å få ned havneutgiftene på? :wink:

Har noen hørt om denne måten å leie seg en flytende feriebolig? :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Hei Figaro.. Spørs om ikke Ormen Lange har godt av en luftetur nå og da.

Husk at hvis noen blir tatt for smuggling med din båt (Nordafrika er ganske nært), så blir du automatisk medvirkende som eier... enten du er ombord eller ei. Derfor er de fleste Charter i Spania, og Middelhavet generelt, med skipper...

Synes det er rart at en med en gang blander inn smugling når noen spør om det går ann å leie en båt. Er du så negatig til hverdags også Divemaster? Jeg er en person som lever livet som det blir tildelt meg. Regner med at folk er snille og gode til det motsatte er bevist. Har vel ikke gått på de store blemmene til nå i livet. En bør jo selfølgelig vite hvem en låner ut til da.

Synes egentlig mange her på forumet er overforsiktige ang utlån/leie og sikkerthet Kan jo snart ikke bevege seg på sjøen uten div gps og nødraketter.

Hvor er eventyrlysten..?

.......Er du så negatig til hverdags også Divemaster? .....Hvor er eventyrlysten..?

For noe tull.. er ikke negativ i det heletatt... men en realist som vet at ikke alle har rent mel i posen ...uansett hvor godt du tror du kjenner dem.

Har reist verden rundt og bodd i utlandet i 20 år ... har eid leilighet/hus i Portugal og Spania 15 av disse...og har sett min del av naive båteiere som har blitt fengslet for akkurat dette...

.... reiselysten er der fremdeles og har besøkt alle våre kontinenter på land, vann og under vann...har også reist land og langs strand i Norge på egen kjøl fra Kirkenes til Moss.... og vedrørende eventyrlysten, så er den fult intakt ...ellers så hadde jeg ikke kjøpt båt i Sør Italia og seilt henne hjem ...(som for tiden tilfeldigvis er i Skottland).

Lykke til på dine egne reiser !!

Redigert av Divemaster (see edit history)

Hei, før diskusjonen tar helt av mht smugling fra Afrika og manglende eventyrlyst-------mitt spørsmål om å leie båt i Spania gjaldt å leie båt som bolig istedenfor å bo på et kjedelig hotell, eller leilighet på land. Den skulle altså bli liggende på plassen, og ikke brukes til hverken eventyr eller smugling. :sailing::cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...