Jump to content

17. mai på Shetland - blir du med?

arkmarin

Recommended Posts

Nå er jeg jo ikke noe tilhenger av Jens sitt parti heller. Men det blir jo gøy for det å være der på 17. mai med andre Nordmenn. I en sånn sammenheng ser jeg på Jens som statsminister og ikke som arbeiderpartifunksjonær. Og så er det jo en veldig spesiell historie der. Boka "Shetlandbussen" er en fantastisk historie som alle oss som setter pris på friheten bør ha lest. en

Men som det ser ut klarer jeg ikke å ta fri 15/16 mai. :thumbsdown:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Var med i fjor, og ble gledelig overrasket over hvor herlig Lerwick og folkene der er. Det var også en fantastik hyggelig gjeng av seilere der!

Her er en >>liten bildereportasje fra turen

I år kan jeg ikke bli med, har nylig kjøpt båt i Sverige. Planlegger hentetur rundt 17 mai. Skal gå via Skagen, bommer jeg fælt på Danskeneset, kanskje jeg dukker opp i Lerwick? :giggle:

God tur til dere som skal!

:sailing:

(...og for all del, ikke gå glipp av Fish-and-chips fra gatekjøkkenet like ovenfor kaien! Den beste jeg har smakt i Storbritania!) :thumbsup:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Ok, då blei det heile uaktuellt, er ingen tilhenger av Jens. Tar heller turen ein gong han er andre plasser.

Come on... Ikke gidd å la Jens ødelegge noe som helst.

Vi har fulgt Arkmarins oppfordring om å cruise rundt på Shetland, og har de siste to årene kost oss hver eneste dag mens vi har vært der. Masse hjertevarme og romslige folk som gir en følelsen av og høre til.

Hvorfor ikke benytte muligheten når en slik tv magnet som Jens er der til å promotere Shetland som vårt nærmeste "seileferie" land?

Seilasen er fullt overkommelig for de fleste, samtidig som den gir et ordentlig sug i magen når nordsjøen forseres. Spennende med åpent hav, passering av platformer og anløp av fremmed, men allikevel så hjemlig og trivelig havn. For de som ønsker å utfordre seg selv og mannskapet, men samtidig ønsker trygghet så er det faktisk veldig kort avstand for både Norsk og Britisk redningstjeneste, man hører Norsk VHF radio langt inn på Britisk side og Shetland Coast Gard er vennligheten selv via VHF'en, hvor de gir deg full service og hjelper på alle mulige måter. Det finnes vel ingen åpne hav strekninger i verden som er så "tett befolket" som denne delen av Nordsjøen, og skulle uhellet være ute behøver man slett ikke vente lenge på hjelpen.

Når det er sagt skal man selvfølgelig ha skute i god stand og et mannskap som er motivert for turen. Man vil få en opplevelse som beriker ens "kystseilerliv" vesentlig..

Har man en uke eller to, så kryr det av intime havner ikke langt fra Lerwick. Vi brukte to uker der i sommer på veien til og fra Færøyene og uansett hvor vi kom var det bare hyggelige folk og små "eksotiske" havner å anøpe.

Se hva vi opplevde i 2010 og 2011.

Fine bilder du har bombom, håper du blir med igjen, hva slags båt har du kjøpt?

Det blir ikke sjans å ta den turen i år, dessverre!

Jeg har kjøpt et veteranbåtprosjekt. Ikke for at jeg er så glad i å pusse, men tidligere eier har gjort en fenomenal jobb i restaureringen, så da jeg så den var det som den 'skrek' etter meg. Etter sigende skal de seile veldig godt og skarpt, så å gå for denne ift. en Bostrøm var kanskje ikke så dårlig valg. Jeg har en liten blogg om denne her: LADY DAY

:sailing:

Ellers ett godt råd: De som skal være med bør ikke ha noe "trønderskrekk".. De snakker helt uforståelig på VHFen, :giggle: (foreslå engelsk som jeg holdt på å gjøre :giggle:) De er fantastisk inkluderende også ovenfor "vanlige folk", anbefalest!!

Jeg koste meg virkelig!! :yesnod:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvilke papirer/sertifikater/forsikringer/etc må man ha/ha med på en slik tur ?

Ellers ett godt råd: De som skal være med bør ikke ha noe "trønderskrekk".. De snakker helt uforståelig på VHFen, :giggle: (foreslå engelsk som jeg holdt på å gjøre :giggle:)

Vi blir nok ikke med i år, men takker for advarselen, lover å ta med tolk når vi skal over :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvilke papirer/sertifikater/forsikringer/etc må man ha/ha med på en slik tur ?

Ingenting spesiellt. Det jeg kommer på:

- Reisepass

- Sjekk for sikkerhetens skuld dekkningsområde for din vanlige båtforsikring. De fleste båtforsikringer dekker hele Nordsjøen iallefall i tidsrom mai-august. Ta med forsikringsbevis.

- Du bør har VHF-lisens.

That's it.

Og så har de fleste gjesteflagg for Shetland under sailingshornet. Hvit skandinavisk kors på blå grunn. (Kjøp den ved ankomst på Touristinfo vis a vis gjestehavna.) Husk at Shetlandere er først og fremst Shetlandere, så skotter, såvidt del av Storbritannia og knapt nok Europere :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Noe praktisk informasjon vedr Shetland/Lerwick:

•  
  • Welcome pack - mye nyttig info (pdf)
  • Yachtklubben kan man dusje, vaske klær og ha det meget morro i baren!!
  • Når man går over er det viktig å ha VHFen på, og lytte! Det vrimler av "seismikkbåter" og de blir veldig sure om man ikke retter seg etter deres anbefalinger! Husk at disse har en 3 km lang kabel etter seg, helt bakerst er en 'slede' som kan dele båten din i to uten problemer....
  • Hold god avstand til oljeinstallasjonene, ikke gå rett mot på en kryss, men fall av tidlig så sikkerhetsfolka der ikke får noia og stenger av produksjonen. (...det kan i verste fall koste deg ganske så mye kroner, går du altfor nær kan du bli senket av sikkerhetsbåten!!)
  • Om man går gjennom Statfjordfeltet kan man faktisk benytte vanlig mobiltelefon...

• 2 uker senere...

Har noe seilerfaring, rett nok kun godveirs seilas. Har blitt noen timer lokalt i fjordene her på sunnmøre i vår egen båt. Ein Janneau Sun Legend 41.

Båtførerprøven er på plass,

Ellers har eg vore skipper på Oceanis 50 under Student Yacht Week i kroatia i fjor sommer. SYW

Hadde vore flott å få delta som mannskap på shetlands tur før ein tar steget ut og reiser over til skotland med egen båt.

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Arkmarin, når ankommer dere Ålesund? Er det andre her i tråden som har ankommet byen? -jeg hadde egentlig store planer om å legge meg med den nyanskaffede seilbåten i brosundet, gjestehavna, når dere ankom byen, men på grunn av diverse omtendigheter, så blir det ikke noe av. Er heller ikke ferdig med å skru sammen innredningen i skuta etter å ha gjort en større operasjon på røstjernfestene... Men skal se om jeg ikke får gått meg en tur ned i havna. Hyggelig om dere skriver når dere ankommer og forventet avreise, så skal jeg se om jeg får tatt noen bilder, ihvertfall når kolonnen seiler ut mot vest.

En båt var innom Ålesund idag,ellers tror jeg de fleste går nonstop for å prøve og komme seg over Stad nå ikveld, det er meldt sterk sørvest til natta. Måløy er målet for oss inatt.

Så en 40 foter forlate havna ca 1400 og 2 som gikk sydover ca 17.40 God tur. (min svigers har vært maskinist på Helan i mange år) Kjekt å se video fra turen ifjor :thumbsup:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Noen som vet om noen som har gått/skal gå over? Mye feil vind kan man si.....

Meteorologens tekstvarsel:

søndag og mandag

Nordlige Nordsjøen Auking til 5-7 m, måndag kveld 4-5 m, høgst i nord.

Viking/Friggfeltet Sørvest sterk kuling 20, natt til måndag forbigåande liten storm 22. Regn. Moderat sikt. Måndag ettermiddag minking til vestleg liten kuling 12, om kvelden frisk bris 10 i sør. Regnbyer med moderat sikt.

tirsdag

Nordlige Nordsjøen 3-4 m.

Viking/Friggfeltet Vestlig frisk bris 10. Stort sett oppholdsvær og god sikt. Fra tirsdag ettermiddag nordvest liten kuling 12 lengst i vest. Enkelte regnbyger, ellers god sikt

onsdag til fredag

Nordlige Nordsjøen Nordlig bris, kan hende kuling. Enkelte regnbyger.

torsdag og fredag

Bankene utenfor Sør Norge Torsdag kan hende nordvestlig kuling i Nordsjøen i vestlige del av Skagerrak, ellers bris av skiftende retning. Regn av og til. Fredag vestlig bris, kan hende kuling fra Stad og nordover. Fortsatt nedbør av og til.

lørdag til tirsdag

Utenfor Norge Utenfor Sør-Norge ventes rolige vindforhold. Det blir fortsatt en ustabil værtype med nedbør av og til.Utenfor Nord-Norge vil lavtrykk i nordvest kunne gi sørvestlig kuling utenfor Troms og Finnmark i helgen, ellers ventes rolige vindforhold. Det ventes nedbør av og til. Sist i perioden blir det trolig oppholdsvær utenfor Nordland.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...