Jump to content

Lage løkke på tau med knute som kan løsnes

Ingar

Recommended Posts

Det finnes en knute som kalle sommerfugløye, som er egnet til å lage løkke midt på et tau. Prøvde å google litt, men fant ikke noen illustrasjon eller beskrivelse. Kort fortalt lager du en løkke på tauet, løkken vrir du igjen til et åttetall. Hold så i "krysset" på åttetallet, løft ned nederste av sirklene over toppen på den øverste sirkelen, og inn i denne. Vanskelig å forklare, men lett når du kan det.

NB! Huser ikke hvorvidt den var lett å løsne igjen, så prøv deg litt frem.

Redigert av Baywatch (see edit history)

Som andre har sagt, bruk dobbelt pålestikk og bruk begge løkkene.

Dobbelt pålestikk holder og er greit å løsne etterpå. Her et bilde av

broderen som blir firt ned en skrent under en speiderøvelse i

guttedagene. Der har han en løkke under armene og en under lårene.

Han sitter behagelig som i en båtsmannstol.

nedfiring3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Legg en "engelskmann" på kroken. Tykkelsen på tauet må passe sånn nogenlunde til kroken.

Hvis du er usikker legger du en dobbelt engelskmann eller / og sikrer med et halvstikk rundt løfttauet.

Bildene viser hvordan engelskmann legges.

Jobbet som bryggesjauer i mine unge dager, og "engelskmann" var i heftig bruk av "gamlekara"

img_0538.jpg

img_0537.jpg

Ser nå at Ingar skulle ha knuten midt på et laaaaant tau

Legg en "engelskmann" på kroken.

Også kalt "nakkestikk". Den overrasker mange, fordi den ser ut som den ikke skulle kunne holde noe som helst. Den er rask å legge, og like rask å løsne. Men den krever et jevnt drag (som i et løft) for å være sikker. Hvis tauet slakkes og strammes, som f.eks i et slep, vil den gli. Den har vært mye brukt av bryggesjauere.

Kommentar fra moderator:Innlegget er skjult da det ikke følger reglene for sitering. Vennligst legg det inn på nytt med sitering iht 'reglene for Åpent Forum'
Legg en "engelskmann" på kroken. Tykkelsen på tauet må passe sånn nogenlunde til kroken.

Hvis du er usikker legger du en dobbelt engelskmann eller / og sikrer med et halvstikk rundt løfttauet.

Bildene viser hvordan engelskmann legges.

Jobbet som bryggesjauer i mine unge dager, og "engelskmann" var i heftig bruk av "gamlekara"

img_0538.jpg

img_0537.jpg

Ser nå at Ingar skulle ha knuten midt på et laaaaant tau

Har vel egentlig navnet "nakkestikk" i dag så vidt jeg vet...

Lag ei bukt og slå en åttetallsknute på bukta. Lett å legge og å åpne.

Det tenkte jeg også på, så jeg fant frem en taustump og slo knuten. Og den ser ut til å holde 100%, pluss at den er lett å slå og lett å åpne. Det enkleste er mange ganger det beste.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...