Ingar Startet 23.November.2009 Link til dette innlegget Startet 23.November.2009 Skal dra hardt (1tonn+) slik den sorte pilen viser. Knuten som er markert med rød pil, hva kan jeg bruke her som lar seg løsne igjen? Pålestikk er vel kanskje egnet, problemet er at dette blir upraktisk da løkken vil sitte midt på et laaaangt tau. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 jeg bruker konsekvent pålestikk her. Har funnet en grei teknikk på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Men er det mulig uten å ha tilgang på enden av tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Men er det mulig uten å ha tilgang på enden av tauet? Lag en "bukt" som tres inn der enden normalt skal være. Det overskytende kan kveiles opp, slepes med . . . Kan og svare seg å legge et trestykke ( - 50 mm ? ) på tvers i pålestikket, da blir det lettere å løsne det opp igjen, Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Baywatch Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Det finnes en knute som kalle sommerfugløye, som er egnet til å lage løkke midt på et tau. Prøvde å google litt, men fant ikke noen illustrasjon eller beskrivelse. Kort fortalt lager du en løkke på tauet, løkken vrir du igjen til et åttetall. Hold så i "krysset" på åttetallet, løft ned nederste av sirklene over toppen på den øverste sirkelen, og inn i denne. Vanskelig å forklare, men lett når du kan det. NB! Huser ikke hvorvidt den var lett å løsne igjen, så prøv deg litt frem. Redigert 23.November.2009 av Baywatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Førerløkke? Se langt ned på siden. http://www.kaajola.com/boat/tau/knuter.htm Skal se sånn ut når den er ferdig: Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mergulhito Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Dobbelt pålestikk, det kan du lage midt på tauet! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 hva med dobbelt pålestikk? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøtunga Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Jonatan Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Takk til alle, da bør dette gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Skal dra hardt (1tonn+) slik den sorte pilen viser. Pålestikk er vel kanskje egnet, problemet er at dette blir upraktisk da løkken vil sitte midt på et laaaangt tau. Hvis løkka blir midt på tauet slå et Pålestikk i hver ende så bruker du bukta. Redigert 23.November.2009 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Skal dra noe tungt endel meter med kjettingtalje. Disse har jo kort rekkevidde og jeg må flytte løkke flere ganger underveis, er derfor jeg er opptatt av at det må la seg løsne relativt lett. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Aha. Da ville jeg brukt en kjetting og en sjakkel. Alternativt kjettingkjeft på talja. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 har brukt kjetting tidligere, men synes det er noe herk å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Som andre har sagt, bruk dobbelt pålestikk og bruk begge løkkene. Dobbelt pålestikk holder og er greit å løsne etterpå. Her et bilde av broderen som blir firt ned en skrent under en speiderøvelse i guttedagene. Der har han en løkke under armene og en under lårene. Han sitter behagelig som i en båtsmannstol. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Innlegg 9 hadde en link til en artig side om knuter. Her var det flere knuter som er beregnet på å lage en løkke som kan forskyves langs tauet, og det må vel være det beste for det formålet du beskriver? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
avsluttet Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) hvis du skal dra noe tungt langs bakken skal du være obs på at tau strekkes noe, og derfor kan lage problemer. Ihvertfall på ujevnt underlag. Plutselg sitter det du skal dra fast og man blir usikker på om slepet ryker, eller bykser frem. Som feks å flytte fjæresteiner. Redigert 23.November.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Ja, skal bruke Dyneema, men om det føles usikkert bruker jeg kjetting... Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Legg en "engelskmann" på kroken. Tykkelsen på tauet må passe sånn nogenlunde til kroken. Hvis du er usikker legger du en dobbelt engelskmann eller / og sikrer med et halvstikk rundt løfttauet. Bildene viser hvordan engelskmann legges. Jobbet som bryggesjauer i mine unge dager, og "engelskmann" var i heftig bruk av "gamlekara" Ser nå at Ingar skulle ha knuten midt på et laaaaant tau Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Lag ei bukt og slå en åttetallsknute på bukta. Lett å legge og å åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Mye å velge mellom her. Den engelskmannen så intr. ut, aldri hørt om. Er vel mulig å gjøre dette midt på tauet også, selv om det blir litt mer fikling. Må definitivt prøves Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Legg en "engelskmann" på kroken. Også kalt "nakkestikk". Den overrasker mange, fordi den ser ut som den ikke skulle kunne holde noe som helst. Den er rask å legge, og like rask å løsne. Men den krever et jevnt drag (som i et løft) for å være sikker. Hvis tauet slakkes og strammes, som f.eks i et slep, vil den gli. Den har vært mye brukt av bryggesjauere. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
kterjesen Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er skjult da det ikke følger reglene for sitering. Vennligst legg det inn på nytt med sitering iht 'reglene for Åpent Forum' Legg en "engelskmann" på kroken. Tykkelsen på tauet må passe sånn nogenlunde til kroken.Hvis du er usikker legger du en dobbelt engelskmann eller / og sikrer med et halvstikk rundt løfttauet. Bildene viser hvordan engelskmann legges. Jobbet som bryggesjauer i mine unge dager, og "engelskmann" var i heftig bruk av "gamlekara" Ser nå at Ingar skulle ha knuten midt på et laaaaant tau Har vel egentlig navnet "nakkestikk" i dag så vidt jeg vet... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Lag ei bukt og slå en åttetallsknute på bukta. Lett å legge og å åpne. Det tenkte jeg også på, så jeg fant frem en taustump og slo knuten. Og den ser ut til å holde 100%, pluss at den er lett å slå og lett å åpne. Det enkleste er mange ganger det beste. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Dobbelt engelskmann og som Lars H sier slå knuten med en ski-stropp to tørn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.