Jump to content

Hvor kjøpe spesialverktøy for å skjære ut hull til baugpropell?

Yankee

Recommended Posts

Har sett i noen artikler at det brukes spesialverktøy for å skjære ut hull til baugpropell. Tenker da på de med rør som man setter gjennom først, for så å frese ut etterpå som på en passer rundt senter. Ser jo veldig kjekt ut, men hvor får man kjøpt dette?

det kan en normalt låne av de som selger baugpropell.

http://www.wikingboat.no/BAUGPROPELL.htm

MEN HUSK VERNEUTSTYR... Den omtalte "SNØEN" er ikke helsekost.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

dette verktøyet er ganske dyrt. mener å huske at innkjøpsprisen ligger på rundt 4800+mva. JEg har en slik som jeg låner ut til de som kjøper propell hos meg. Du kan også bøye til en metallstang som en passer i riktig dimensjon. Da er det enkelt å risse inn hvor du skal skjære også er det bare å finne frem stikksaga. Med lav hastighet får du minimalt med støv også. Jeg har gjort dette flere ganger fordi fresen min var borte, men i høst dukket den opp igjen. Nå bruker jeg stort sett den da jeg har erfart at det er bedre for armene å gjøer det med fresen (har montert ganske mange slike propeller)

Stanga kan du blye til en passer noe sånt som dette:

_______

I_____________________

Jeg har nettopp gjort denne jobben. Løsningen ble luftdrevet sag kjøpt hos biltema. Denne er meget liten og enkel å bruke. Ulempen er at den krever mer luft enn de minste kompressorene leverer.

Stikksag (15-1882)

Kapasitet metall: 1,5 mm, aluminium: 3 mm, tre: 40 mm. Hastighet: 9500 slag/min. 549,00 kr

Jeg laget meg risseverktøy slik som Kaptei ØL beskriver. Borrer så et senterhull slik at man får tredd stanga gjennom båten og risser i vei. Så er det bare å kutte ivei etter risset. På min båt ble hullet på skrått 22 cm i høyden og korrekt nok ca 13,5 cm i lengen.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...