Jump to content

Regler for antall passasjerer

greipfrukt

Recommended Posts

Heisann!

Vurderer å kjøpe en RIB til våren med plass til passasjerer.

Tenkte å starte et enkeltmanns-foretak slik at jeg kunne skysse folk hvis det ble spørsmål om det, bare sånn for å kunne tilby det.

Fikk flere henvendelser i hele fjor, men da hadde jeg ikke båt som var egnet til det.

Men er det ikke her det kommer inn en del regler om hvor mange du frakte før du ha må kurs og slikt? Jeg vet ikke hva som trengs

og spør derfor. Er det en grense for hvor mange , eller må du ha D5l (??) uansett for å skysse folk "offisielt" ?

Jeg er ikke en tulling som har aldri har stått bak hendlene på en båt, jeg jobber på oppdrettsanlegg å fører både stort, smått og raske båter til daglig, har i tilegg fartet en del rundt i skjærgården med egen båt.

Håper noen kan gi meg noen svar på dette.

Magnus

Redigert av greipfrukt (see edit history)

Så vidt jeg vet må du ha lisens for å kjøre folk mot betaling. Tror du må søke kommunen eller sjøfartsdir.

Utover det gjelder antall passasjerer båten er godkjent for, og selvfølgelig at du har redningsvest til alle ombord. Tror ikke det er noen spesielle krav til deg som fører. Men tenk deg om. Hva gjør du om det skjer en ulykke osv? Jeg hadde hvertfall ikke spart på hverken utstyr eller kompetanse hva gjelder førstehjelp, redning, reservedeler osv.

Søk litt på forumet, tror det har vært diskutert lignende tidligere, da med taxibåt..

Evt. kan du jo høre med proffene som f.eks. www.rib-adventure.no, RIB-Roy er en trivelig kar.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Njaa, Bitteliten? Reglene må ha blitt innført ila. den siste måneden isåfall. I forrige måned var jeg på rumperistertur i Tønsbergfjorden. Førerne av RIBene fortalte at det da ikke var krav til formalkompetanse for å føre RIBene, som tok 12 passasjerer. Regler var på trappene, og disse skulle vistnok stille krav til D5L.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men helt på sin plass.... Skal bli spennende å se hvilke utslag det vil få for RIB-cowboyene.

forskriftene gjelder fra 1. januar 2011. Så de har ett år på seg til å ta D5L, sikkerhetskurs, radiokurs samt skaffe VHF og redningsflåter. Er det mer som trengs?

Er det noen spesiell grunn til at dere kaller dem cowbyer og mener ingen av dem er verken sertifikater, har vhf eller noe annet?

Har kun vært borti ett slikt selskap, og der hadde dem følgende:

disse

Her var det både radar/kartplotter og VHF ombord og vet at de som kjører for disse har d5l, men nå opererer disse i et del av landet der HMS og skkerhetsvurdering har vært standard pålegg på brødet i mange år.

Mens dere to gjerne er oppvokst i en del av landet der balansering på silokanten i klogger regnes som sikkert.

.

Er det noen spesiell grunn til at dere kaller dem cowbyer og mener ingen av dem er verken sertifikater, har vhf eller noe annet?

forskriftene gjelder fra 1. januar 2011. Så de har ett år på seg til å ta D5L, sikkerhetskurs, radiokurs samt skaffe VHF og redningsflåter. Er det mer som trengs?

Vet ikke hvordan du staver cowboy på ditt språk - men jeg klarer ikke å lese det ut i fra det jeg skriver. Mulig jeg trenger nye briller samt ny forståelse av hvordan det er mulig å mistolke det jeg skriver :rolleyes:

for ordens skyld gjentar jeg da spørsmålet: Så de har ett år på seg til å ta D5L, sikkerhetskurs, radiokurs samt skaffe VHF og redningsflåter. Er det mer som trengs?

Mens dere to gjerne er oppvokst i en del av landet der balansering på silokanten i klogger regnes som sikkert.

:lol: :lol: :lol: den var god. Godt du ikke vet hva du snakker om. Har du ikke mer å fare med er mitt råd at du heller lar være.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

.

Skal ikke hevde hverken det ene eller andre, men at det er mye tullekjøring i indre Oslofjord med RIB full av folk er det liten tvil om. Det er et par RIB'er som reiser ofte fra Aker brygge sammen med masse folk (sikkert noe event-greier :rolleyes: ) i uforsvarlig høy fart i forhold til båttetthet. Det kan ikke kalles sikker fart som er et innarbeidet begrep i sjøveisloven. Om de har D5l vet jeg ikke, men jeg håper at de ikke har det. Mulig de har VHF, men de bruker den ikke. Svarer ikke på anrop, eller tar hensyn til andre.

(Silokant og klogger blir for dumt...)

Senior-du er min helt!

Kommentar fra moderator:Innlegget er skjult da det ikke følger reglene for sitering. Vennligst legg det inn på nytt med sitering iht 'reglene for Åpent Forum'
En liten RIB historie.

http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=86576

Føreren fikk skryt etterpå som det står i artikkelen

Det må har vært litt av et utdrikningslag! :cheers:

Endel tullekjøring fra event-byråene (og sikkert andre brukere også) vil det vel alltid være uansett. Det samme gjelder jo de som lager mye hekksjø med flybridgebåtene sine, og det samme med seilbåter som tror de har forkjørsrett med storseil og motor som fremdrift.

Stort sett så går det jo bra da. Tullinger er det overalt og det får vi nok bare leve med.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Kommentar fra moderator:Innlegget er skjult da det ikke følger reglene for sitering. Vennligst legg det inn på nytt med sitering iht 'reglene for Åpent Forum'
Problemet med RIB'ene er farten. De kinetiske kreftene er så veldig mye størrenår man kjører i 50 knop enn 10 knop og konsekvensene av en ulykke er da så mye større - med tanke på personskade.

Det har du helt rett i. Hvertfall sammen med størrelsen og vekten på de største ribene.

Den var jo relativt stor vil jeg si.

Det jeg tenkte på i forhold til vekt var mtp å treffe andre båter. Da er vekten en vesentlig faktor, ikke bare farten.

Går du på land har det selvsagt mindre å si hvor stor båten er, og farten desto viktigere.

Nå har vel diskusjonen sporet av litt iforhold til det trådstartenen spurte om.

Nå har det kommer mange eksempler på hvorfor det kommer slike regler, men dersom du skaffer deg en båt som ikke går over 20 knop skulle du vel kunne drive med person transport uten:

D5L, radar, redningsflåte, kartplotter, VHF, redningskurs, sikkerhetskurs, brannkurs, EPIRB, følge båt med stort skilt som sier "bak kommer båt i høy fart" og dette fordi noe få overdriver begrepet å ha det gøy (under sikre forhold) på sjøen... OK nå tar jeg i.

Da blir kanskje spørsmålet: Finnes det en båt (RIB) som ikke går over 20 knop samtidig som den kan ta med en del passasjerer og tåler litt sjø?

For å gjengi en av Petter Solbergs perler

It is not the fart that kills you it is the smell

Sjøveisreglene er veldig tydelige på at man skal holde sikker fart. For meg er det ikke sikkert å gå 50 knop innaskjærs med en masse utrente folk ombord. Et begre som innøvd inkompetanse blir fort relevant i slike sammenhenger. Det skal så liten endring i omgivelsene før man tar feil beslutning

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Nå har Poseidon postet link til den nye forskriften, som jo er ganske enkel å lese. I tillegg til krav til båt og fører så legg merke til paragraf 4 - sikkerhetsstyringssytem for rederiet. Uten at jeg sitter på noen konkret statisitkk så tror jeg det er mangler i dette som medfører de fleste merknadene fra direktoratet når de er på inspeksjon.

Husk at denne forskriften gjelder fartøy for opp til 12 passasjerer. Har du størrer fartøy gjelder andre regler og det er vel nærmest umulig å få godkjent en RIB etter de reglene.

mvh Knut Erik

Nå har Poseidon postet link til den nye forskriften, som jo er ganske enkel å lese.

Ja, den var faktisk blant de enklere fra den kanten :giggle:

I tillegg til krav til båt og fører så legg merke til paragraf 4 - sikkerhetsstyringssytem for rederiet. Uten at jeg sitter på noen konkret statisitkk så tror jeg det er mangler i dette som medfører de fleste merknadene fra direktoratet når de er på inspeksjon.

Jeg har heller ingen statistikk å vise til, men jeg har rikelig med egne erfaringer på området - og jeg er tilbøyelig til å mene at ISM'en blir bøygen for mange....

Husk at denne forskriften gjelder fartøy for opp til 12 passasjerer. Har du størrer fartøy gjelder andre regler og det er vel nærmest umulig å få godkjent en RIB etter de reglene.

Ja, man bør nok i praksis se bort fra å sertifisere en RIB for mer enn 12 pax; da kommer nemlig passasjerskipsreglene til anvendelse, med en rekke krav som fysisk ikke engang lar seg relatere til en RIB. Nettopp dette forholdet er en av hovedårsakene til at denne nye forskriften er blitt utarbeidet.

Uansett så tror jeg nok at man skal regne med et nokså unisont hylekor fra store deler av den bransjen som idag driver med slik trafikk . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 10 måneder senere...

Hei.

Først en takk til "Poseidon" for å legge inn link til det komplette regelverk for RIB / skyssbåter inntil 12 pass. fra 1.1.2011.

Dernest:

Etter å ha lest igjennom innleggene, for og mot - tydeligvis mest mot RIB aktivitet, så slår det meg at det her er svært mye mangel på generellt sjømannskap, og direkte motforestillinger mot RIB - les "basert på manglende kunnskap om RIB".

Jeg har selv nesten 30 års helårs yrkesbakgrunn fra skipperrollen ombord på fartøy som driver yrkesmessig dykking, berging og entreprenør aktivitet på, under og ved sjøen, langs hele norskekysten, Danmark, Island, Sverige m.m.

De siste 3 årene, har jeg sammen med resten av familien bygget opp og driver ett kystferie anlegg, der opplevelsesturer med RIB båter er en vesentlig del av konseptet. I år har vi med våre 2 VALIANT 850 RIB båter, med innenbords dieselmotorer, kjørt ca 1500 passasjerer.

Dette uten å påføre skade på noen, eller skremme livet av noen - tvert imot, så får vi utrolig positiv tilbakemelding på topp opplevelser.

Det er derfor synd å lese i dette forum, den "forståsegpåer" holdning, fra seilbåtskippere og andre, som kanskje ikke har erfaring fra RIB båter, og som heller ikke ønsker det.

Vi og mange med oss, har vist at RIB båter er fantastiske sjøsterke og sikre båter, som kan brukes på en like fantastisk og positiv måte.

Jeg ber dere derfor om, å være litt mindre negative om ting dere ikke har greie på, og heller søke kunnskap, gjerne gjennom en opplevelsestur med RIB, så kanskje dere kan se disse farkostene fra en litt mer positiv side.

Selvsagt finnes det idioter ombord i RIB båter i Oslo fjorden og andre steder i landet, i likhet med ombord i både seilbåter, snekker og robåter.

Vi her Nord, skal ihvertfall gjøre vårt beste for å drive vårt opplevelseskonsept med RIB på en positiv og sikker måte, og hilser ett regelverk velkommen.

med Hilsen

Trond Olsen

www.seloykystferie.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...