Lineolata Startet 23.November.2009 Link til dette innlegget Startet 23.November.2009 Ønsker å montere en Eberspacher Airtronic D4 i en båt som har vannbåren varme (Webasto) fra før. Det er i dag montert en defroster under benken i salongen som båser luft gjennom 55mm slanger til akterlugarene, men for Eberspacher skal det helst bruke 90 mm luftslanger for å få varmen fremover i båten. Det er ikke plass til å bytte slangene far 55 til 90mm. Er det noen som kan fortelle hvor man kan legge luftslangene skjult i en 36 ft Jeanneau Sun (Fast)? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Fortår ikke hvorfor du vil skifte ut den vannbårne varmen. Jeg hadde tidligere en sun fast 40 med vannbåren varme og fikk mange misunnelige kommentarer fra kompiser som hadde luftvarme. Kan det være at installasjon er for dårlig planlagt og at du oppnår det du vil ved å løse dette? Men hvis du først skal bytte til luftvarmer må du nok installere fra skratch med varmeren bak i båten og 90mm slanger fremover på den ene siden av båten. Da må du nok bore en del, ja. Kjenner ikke innredningen i sf 36, men regner med at du bare trenger 90 mm frem til salongen og kan gå ned til f.eks 75 mm til forpigg. Det vanlige er å bruke den siden av båten der dassen befinner seg slik at man kan ta uttak der også. Videre gjennom stuerommene under benkene i salongen og frem til forpigg. Lykke til! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
MB Keila Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Jeg har satt 90mm forgreining med uttak rett etter varmer. Så er det redusert til 75 og senere 60mm. Men ser at jeg bør isolere slangene for å få mest mulig varme ut i dysene på den relativt lange 60mm-slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Lineolata Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Webastoen den funker, men defrosteren bråker noe enormt og jeg får ikke ønsket temperatur i båten når det er vind og kuldegrader ute. Det blir Webastop med en viftekonvektor (Silencio 2) i salongen og en Eberspacher i tillegg når det trenger mye varme. Den bråker betydelig mindre og bruker dessuten mindre strøm. Også fordel med en Eberspacher fordi man har termostat og kan sette den ned til 10 grader eller sånt om natten. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Er det opplegg for vannbåren varme i Sun Fast 37? Eller er dette noe som er ettetmontert Lineolata? Redigert 23.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Det høres ikke ut som du har noe riktig montert vannvarmeanlegg. selv har jeg holdt min 48 foter gjennomvarm i 10-15 kuldegrader med en 5 kw vannvarmer. Forstår hvis det er slik at du ønsker to systemer, men det er ingenting i veien for å montere romtermostat på vannvarmeren. Har det i egen båt og det fungerer supert (har webasto vannvarmer nå). Det siste jeg har tenkt å ordne i båten min er en termostat med nattsenking slik at det er kjølig i båten og varmen øker en times tid før jeg står opp. Kjøpes på CO for en billig penge, og øker bokomforten ombord et par hakk. Du vil i hvertfall ikke få noen problemer med å holde båten gjennomvarm dersom du endrer litt på varmsystemt slik at det sprer varmen der det skal. Da er alle lugarer, bad og salong gode og varme, og du slipper noe sjenerende støy (de orginale viftene bråker fært så de byttes med stillegående saker) Sitér dette innlegget Link to post
Lineolata Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Takk for alle tips her. Har sjekket og renset defrosteren grundig og den gir litt mer luft og varme, men ikke nok, Men, returvanneter nesten like varmt som det som går inn. Her er det sikkert kapasitet som ikke er utnyttet! Hvor mye kaldere skulle returvannet være? Merkbart? Jeg vil nå monterre en Silencio 2 i tillegg. Den ankom denne uken, men den er nok ikke så stille som jeg håpet på. Har noen forslag til mer stillegående vifter? Romtermosteat med nattsenking høres forlokkende ut. Brukes termostaten for å starte og stoppe viftene, eller? Og ja, webastoen var innstallert i denne Sun Fast 36 fra ny av, men vet ikke om det er verftet som gjorde det eller importøren. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Så vidt jeg vet er det 120x120 mm vifter i silencio2 Ta en kikk her og se på vifter. Ha fokus på størst mulig luftmenge og minst mulig støynivå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lineolata Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Takk SunFlyer! Det var en nyttig link. 2 SilenX vifter vil kunne gi 250-300 kbm på full guffe. Skal se om det lar seg montere i apparatet. Kjenner du til temperatirstyring vha turtall? Disse styringer for PC vil ikke funke fordi de reduserer turtallet ved lave temperaturer, det motsatt av det man vil i båten. Eller er det bare å sette inn en pot. meter og finne riktig turtall selv? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg ville prøvd å montere viftene på full guffe uten regulering. Med så lavt støynivå blir ikke det plagsomt. Hvis du syns reguleringsmuligheten blir for liten, kan du enten ha en bryter på hver vifte for å få "halv/full effekt", eller montere en termostat på viften. Det har ikke jeg gjort selv, men det er visst fullt mulig. Kan godt hende trinnløs regulering med potmeter også funker. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.