Jump to content

Kjøp av Daycruiser, Bella 621 DC el.lign.

StianI

Recommended Posts

Jeg så en test en gang, der Evinrude 150 E-tec var så og si dønn lik Yamaha 150. Den hadde en desibel mindre i toppfart, litt bedre aks og likt gjennomsnitlig forbruk som Yamahaen...

Jeg har sansen for design som ikke er det samme på alle båter. Ta vinskjermen feks. Samme produsent og da samme form på Yamarin, Finnmaster, Hydromarin og Bella m. fler. Nidelven ville jeg satt i øvre sjikt sammen med Nordkappen designmessig.

I sommer prøvde jeg å provosere fram eventuelle svakheter i skrogprestasjon på Nordkappen. Dro på nesten max i krappe meters-bølger. Fikk tre flotte og behagelige hopp, der båten landet uten slag, helt plant, med behagelige splash. Fikk kun en liten dusj ved siste landing. Nordkapp har skrog som er solide og som dermed tar sjøen på en behagelig måte. Den jeg har, kunne nok hatt trimflaps, da den legger seg i sidevind, men ellers virker den trygg og god.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Askeladden 605 Explorer! Evt Askeladden C6 (innenbords).

Spørsmålet er om det er viktig for deg med bo-comfort. Da går du for Skibsplast (evt NorDan 610 og lignende). For oss er det uteliv med sol og sommer det som betyr mest, og dermed var fleksibel og god utnyttelse av uteplass avgjørende. Etter vårt syn har Askeladden løst dette best. Har hatt flere overnattinger i den også - og det går helt fint (men ikke mer enn det...)

Sjøegenskapene er svært gode, men ikke akkurat noen racer. 605 går bra med 150 Verado, men du får raskere båter...

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Da får jeg vel nevne Ibiza 22 Touring også da, så har vi vært innom alle de norske.

Ibiza er vel kanskje den båten med de beste sjøegenskapene i denne klassen?

Med en 200 Suzuki, kommer man seg raskt frem også. :smiley:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Spørsmålet blir da om egenskapen er god eller dårlig når et Ibiza-skrog gjør kjøring i kvapse-sjø "spennende", og man må hele tiden føre båten...

En bekjent som har hatt flere Ibizaer, samt mange andre båttyper, mente at Ibiza var mer "spennende" enn "trygg" å kjøre, og oppfordret til mer aktiv kjøring enn mange andre båter. Vanskelig å forklare bra, men han siktet til at Ibiza er mer en kjørebåt med guttaboys enn en turbåt...

Kjetil S

Takker for tips. Hvordan er Evinruden i forhold til konkurrerende 4-taktere med tanke på forbruk og støy samt kvalitet og vedlikehold?

Evinruden er en helt rå motor, kan anbefales. Jeg hadde den H.O (High output) utgaven, båten gikk lett i plan og hadde toppfart på ca 45 knop.

Motoren støyer veldig lite og forbruket er vel omtrent som en 4-takter av samme størrelse. Om jeg ikke husker helt feil så er det vel 300 timers interval på servicer, vinterkonservering tar den seg selv av.

Skulle jeg kjøpt utenbords motor igjen så hadde jeg nok gått for samme motor.

Redigert av Ex. Grandezza 31 (see edit history)

Quicksilver

Ibiza er mer en kjørebåt med guttaboys enn en turbåt...

Kjetil S

I beste fall et flåsete utspill.

Har selv hatt en 22 foter, kjørt 24 foteren og har nå 26 foteren.

I litt sjø og vind, må man uansett kjøre litt aktivt, bruke litt flaps osv. Men det er fortsatt en turbåt.. :wink:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Var ikke ment flåsete... Men forskjellige båter har forskjellig "personlighet" Det var som jeg skrev at det var vanskelig å forklare bra. Og jeg prøvde å si at Ibizaen er forskjellig fra andre, på en måte som er saklig uten at det skal flyte over av at jeg ikke har sansen for båttypen. For her ønskes det tips og råd, ikke båt-dissing. Selvfølgelig vil vi gi tips om de båter vi har eller liker godt. Da er det greit og få høre om andres synspunkter også. Jeg kan godt synes Noblessen min er "guds gave" til båtlivet, men kanskje andre har ting å utsette og sier det. Det må jeg jo akseptere, uten at jeg tar meg nær av det...

Kjetil S

kanskje du kan fortelle sånn ca prisklasse du vil legge deg i ?

og om du foretrekker bensin /diesel

Tenke å holde meg under 300 000 kroner, mener da selvsagt å finne meg en pent brukt båt.

Motormessig så tenker jeg mest på en utenbordsmotor, da mest på grunn av at jeg har intrykk av att prisen er en del høyere med innenbordsmotor, samt at man må ha en ganske stor innenbordsmotor for å få en bra marsjfart og dermed enda høyere pris. Tenker meg att en båt på en slik størrelse må ha minimum 150hk utenbordsmotor for å farte godt...

Ibiza-skrog gjør kjøring i kvapse-sjø "spennende", og man må hele tiden føre båten...

Ibiza var mer "spennende" enn "trygg" å kjøre...

Ibiza er mer en kjørebåt med guttaboys enn en turbåt...

Kjetil S

Og jeg prøvde å si at Ibizaen er forskjellig fra andre, på en måte som er saklig...

Kjetil S

Vel, saklig var vel å ta i litt, men meninger må du få lov til å ha.

Står fortsatt på at utsagnene sitert først her er flåsete, rett og slett fordi jeg kan bekrefte gjennom noen års erfaring, at de ikke stemmer. :wink:

Når det gjelder anbefalinger, så stiller etter min mening, Askeladden, Skibsplast, Yamarin og Ibiza på ganske lik linje hva gjelder kvalitet, sjøegenskaper, osv.

Her er et par gode tips:

Skibsplast 655 m/140 Hk

Ibiza 20 Touring m/115 Hk

Yamrin 64 DC m/200 Hk

Av disse, så vel Yamarinen ut som et godt kjøp.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

• 2 år senere...

Er det noen som har mere erfaring med bella 620/621? synes båten er pen og ser veldig bra ut til mitt bruk. og prisen på de er nesten inne i mitt studentbudsjett.. kanskje det kan realiseres neste sommer om jeg får en bra pris på sessaen..

vi er to voksne og et barn på ca 8-10 mnd i sommer.. hun er 7 uker nå.. vil helst ha 4 takt for å slippe å gi babyen røykskader i så ung alder.. Det får bli senere :giggle:

Er det nok med 115 hk? Denne så jo perekt ut, men har desverre ikke kapitalen i orden ennå :cryin:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38324204

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har hatt en bella 640dc i noen år. Et smykke av en båt. Stille, drivstoffgjerrig og god kvalitet. Kan ikke forstå at noen sier det motsatte. 620 er en 640 med påhengsmotor. Finsk båt er kvalitet. Da vi solgte 640 en var det for å få noe større. Ikke pga. at vi var misfornøyd. Vi overnattet i den, kjørte Hustadvika i den og fisket masse fra den i godt og stygt vær. Ut fra størrelsen i fot er dette en god sjøbåt bare du passer på at kalesjen er kneppet godt igjen i front. Store bølger kan gjøre deg blaut som i alle båter av denne kategori. Styr iallfall unna daycruisere produsert i Polen og andre lavkostland. Kvaliteten er dårligere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...