Jensi Haraldo Startet 23.November.2009 Del på Facebook Startet 23.November.2009 Hei! Jeg skal ha meg ny båtmotor til min lille summer fun til sommeren. jeg har bestemt meg for Yamaha 25hk 2000+, men jeg er usikker på om jeg skal velge 2-takter eller 4-takter? Jeg har mest lyst på 4-takter fordi det er en generellt bedre motor, men den er så syyykt tung, den veier 30kg mer enn 2-takteren,-som også er mye billigere... Hva bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Jeg har mest lyst på 4-takter fordi det er en generellt bedre motor, men den er så syyykt tung, den veier 30kg mer enn 2-takteren,-som også er mye billigere... Hvorfor er en 4-takter bedre en en 2-takter ??, vil nesten påstå at de nye moderne 2-takts motorene er bedre en 4-takt motorene på de fleste punkter..... Men.... hva har du tenkt å bruke motoren til ?? Vannsport > 2-takter, ikke tvil Dregging ... jeg ville foretrukket en liten 2 sylindret 2-takter, styr ihvertfald unna de små en sylindrede 4-takterene.. Kose kjøring på lavt turtall .... begge typer er greie nok Større tyngre båter > 4-takt Skal motoren monteres av/på ofte > 2-takter da de fleste 4-taktere veier alt formye Store krav til driftssikkerhet med tyngre båt ( UT på havet, gjerne godt utpå ) > 4-takter Speedbåt/racing båt/lekebåt ( for stor gutter ) > 2-takter Sikkert noen som er uenige men Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 (redigert) Sikkert noen som er uenige men Jeg er enig. Spesielt på en liten lett båt så ville jeg sterkt ha foretrukket en liten, lett 2T foran en 30kg tyngre 4T. Når man kommer opp i 40-50-60hk klassen , så blir vektforskjellen mye mindre Redigert 23.November.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ibizafan Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 DU MÅ HA 2-TAKTER PÅ DENNE BÅTEN JA 4-TAKTER BILIR FOR TUNG. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
roesok Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Hvorfor er en 4-takter bedre en en 2-takter ??, vil nesten påstå at de nye moderne 2-takts motorene er bedre en 4-takt motorene på de fleste punkter..... [*]Kose kjøring på lavt turtall .... begge typer er greie nok Sikkert noen som er uenige men Flere punkter jeg er enig i, men dette punktet og hovedkonklusjonen er jeg uenig i. Kosekjøring på lavt turtall er et av områdene der 4-takt har klare fordeler; spesielt gjelder dette støy og forbruk. Som hovedkonklusjon mener jeg at på de fleste områder så er 4-takt å foretrekke. Er mange tråder på BP der dette er diskutert. Når det gjelder moderne 2-takt så er det vel to aktører som har disse, Evinrude med sin E-tec og Mercury med Optimax (f.o.m. 75 hk) Det betyr vel at det idag kun er Evinrude som har nye 25 hk som 2-takt. Eller var det slik at det er nyere brukt motor det er snakk om? De er det mer i velge i (om du kommer over noe..) De andre store aktørene som Yamaha, Honda og Suzuki har idag kun 4-takt. Forteller mye det. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
fuskefanten Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Avhenger av bruk. Dersom støy og forbruk i lave hastigheter er viktig, er 4-takt å foretrekke. For vannsport, og mest kjøring i marsjfart, er 2-takt best/helt ok. En test i Båtmagasinet av 30 hestere viste at Yamaha`s 30 hk 2-takt bruker marginalt mer bensin i høy fart enn Yamaha 30 hk 4-takt, men mye tørstere i lav fart . Men du skal kjøre MYE for å spare inn forskjell i pris. Mitt valg ville vært: Til fiske og mye kjøring i dorge-fart = 4 takt Vannsport og mye cruising på marsjfart = 2 takt I større motorstørrelse ville jeg helle mer og mer mot 4-takt, da forskjell i vekt og akselerasjon blir mindre dess større motorklasse en sammenligner. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Kosekjøring på lavt turtall er et av områdene der 4-takt har klare fordeler; spesielt gjelder dette støy og forbruk. Når det gjelder de aller minste motorene, så syns jeg ikke 4T nødvendigvis er så stillegående. Spesielt de små ensylindrete, høres jo mest ut som en gressklipper. Er også flere 9.9 Suzuki 4T i havna, disse er heller ikke spesielt stillegående syns jeg. Men med en gang man kommer opp på 3 sylindre eller mer, så blir lydbilde og nivå straks mer behagelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.