Jump to content

2- takter eller 4- takter? hjelp!

Jensi Haraldo

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal ha meg ny båtmotor til min lille summer fun til sommeren. jeg har bestemt meg for Yamaha 25hk 2000+, men jeg er usikker på om jeg skal velge

2-takter eller 4-takter?

Jeg har mest lyst på 4-takter fordi det er en generellt bedre motor, men den er så syyykt tung, den veier 30kg mer enn 2-takteren,-som også er mye billigere...

Hva bør jeg velge?

Jeg har mest lyst på 4-takter fordi det er en generellt bedre motor, men den er så syyykt tung, den veier 30kg mer enn 2-takteren,-som også er mye billigere...

Hvorfor er en 4-takter bedre en en 2-takter ??, vil nesten påstå at de nye moderne 2-takts motorene er bedre en 4-takt motorene på de fleste punkter.....

Men.... hva har du tenkt å bruke motoren til ??

• Vannsport > 2-takter, ikke tvil
  • Dregging ... jeg ville foretrukket en liten 2 sylindret 2-takter, styr ihvertfald unna de små en sylindrede 4-takterene..
  • Kose kjøring på lavt turtall .... begge typer er greie nok
  • Større tyngre båter > 4-takt
  • Skal motoren monteres av/på ofte > 2-takter da de fleste 4-taktere veier alt formye
  • Store krav til driftssikkerhet med tyngre båt ( UT på havet, gjerne godt utpå ) > 4-takter
  • Speedbåt/racing båt/lekebåt ( for stor gutter ) > 2-takter

Sikkert noen som er uenige men :wink:

Arne Kjetil

Jeg er enig. Spesielt på en liten lett båt så ville jeg sterkt ha foretrukket en liten, lett 2T foran en 30kg tyngre 4T.  

Når man kommer opp i 40-50-60hk klassen , så blir vektforskjellen mye mindre

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvorfor er en 4-takter bedre en en 2-takter ??, vil nesten påstå at de nye moderne 2-takts motorene er bedre en 4-takt motorene på de fleste punkter.....

[*]Kose kjøring på lavt turtall .... begge typer er greie nok

Flere punkter jeg er enig i, men dette punktet og hovedkonklusjonen er jeg uenig i. Kosekjøring på lavt turtall er et av områdene der 4-takt har klare fordeler; spesielt gjelder dette støy og forbruk.

Som hovedkonklusjon mener jeg at på de fleste områder så er 4-takt å foretrekke. Er mange tråder på BP der dette er diskutert. Når det gjelder moderne 2-takt så er det vel to aktører som har disse, Evinrude med sin E-tec og Mercury med Optimax (f.o.m. 75 hk) Det betyr vel at det idag kun er Evinrude som har nye 25 hk som 2-takt. Eller var det slik at det er nyere brukt motor det er snakk om? De er det mer i velge i (om du kommer over noe..)

De andre store aktørene som Yamaha, Honda og Suzuki har idag kun 4-takt. Forteller mye det.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Avhenger av bruk. Dersom støy og forbruk i lave hastigheter er viktig, er 4-takt å foretrekke. For vannsport, og mest kjøring i marsjfart, er 2-takt best/helt ok.

En test i Båtmagasinet av 30 hestere viste at Yamaha`s 30 hk 2-takt bruker marginalt mer bensin i høy fart enn Yamaha 30 hk 4-takt, men mye tørstere i lav fart :drink: . Men du skal kjøre MYE for å spare inn forskjell i pris.

Mitt valg ville vært: Til fiske og mye kjøring i dorge-fart = 4 takt

Vannsport og mye cruising på marsjfart = 2 takt

I større motorstørrelse ville jeg helle mer og mer mot 4-takt, da forskjell i vekt og akselerasjon blir mindre dess større motorklasse en sammenligner.

Kosekjøring på lavt turtall er et av områdene der 4-takt har klare fordeler; spesielt gjelder dette støy og forbruk.

Når det gjelder de aller minste motorene, så syns jeg ikke 4T nødvendigvis er så stillegående. Spesielt de små ensylindrete, høres jo mest ut som en gressklipper.  

Er også flere 9.9 Suzuki 4T i havna, disse er heller ikke spesielt stillegående syns jeg. 

Men med en gang man kommer opp på 3 sylindre eller mer, så blir lydbilde og nivå straks mer behagelig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...