Enzo Startet 23.November.2009 Link til dette innlegget Startet 23.November.2009 Jeg er interessert i en båt som ligger i Falmouth i England , megleren som har båten kan ordne med Survey men jeg er litt skeptisk til å la en selger stå for en slik tjeneste så om jeg skal få tatt denne sjekken så ville jeg gjerne ha noen helt utenforstående til å ta jobben. Er det noen som vet om landsdekkende selskaper der borte som fikser slikt , hva koster det og hvor nøye er de ? Tar de båten på land om den ligger ute og om den står på land , hvordan får de da sjekket ting som krever at båten er på vannet for å få sjekket ? Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) Hei, Du må ikke tro du får en survey hvis ikke du selv betaler for den uansett. Siden det tydeligvis ikke er utført nylig. Hvor mye kr er det snakk om? Hvor mye kan du legge tilside på mangler du ikke forventet. Hvor mye kan du forvente ekstra på bildene av båten? Enhver survey må tas seriøst inntil det motsatte er bevist. Tar du båten til Norge og prøver å klage bør den koste en del før det er lønner seg skulle jeg tro. MVH Jolla Redigert 23.November.2009 av Jolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Du må ikke tro du får en survey hvis ikke du selv betaler for den uansett. Siden det tydeligvis ikke er utført nylig. Har ikke tenkt å få tatt noen survey uten å betale for den selv ,gratistjenester har jeg liten tro på , det jeg bare er ute etter er å kjøpe surveyen direkte av de som tar den og ikke at båtforhandleren skal formidle den. Hvor mye kr er det snakk om? For båten ? det er en 15år gammel seilbåt til rundt 1,5mill Hvor mye kan du legge tilside på mangler du ikke forventet. Hvor mye kan du forvente ekstra på bildene av båten? Forsto ikke helt det spørsmålet , jeg er ute etter å få tatt en skikkelig survey for å få sjekket at det ikke er noe strukturelt og graverende feil på båten før jeg selv reiser bort og ser på den. Enhver survey må tas seriøst inntil det motsatte er bevist. Tar du båten til Norge og prøver å klage bør den koste en del før det er lønner seg skulle jeg tro. Ja om jeg får tatt en survey og firmaet er seriøst så tar jeg den seriøst , har tenkt å ta båten til Norge ja men hadde ingen planer om å klage , jeg er bare ute etter å finne ut om det er feil på båten som ikke er opplyst om i annonsen slik at jeg evnt kan spare meg reisen. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 (redigert) http://www.nickhealey.co.uk/ http://www.dmsimms.co.uk/ http://www.paulkerridge.co.uk/ Søkte bare på "marine surveyor falmouth" på google og de tre er de tre første som kom opp. Jeg tror marine surveyor er en egen utdannelse i England, hvertfal en egen sertifisering. Så hvem som helst kan nok ikke påberope seg å være det, og å gå god for en båt. JRO Redigert 23.November.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 O jøss , såpass enkelt , vel da har jeg fått vite det jeg trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Tør jeg spør hvem megleren som selger båten er? Jeg kjøpte min Princess igjennom Red Ensign, en av de største meglerene i Fallmouth, og må si at meglerene var utrolig behjelpelige og seriøse med alt. De ordnet med alt jeg ville, og lot meg hele tiden ha forskjellige valg av leverandører, hvis jeg ønsket å benytte meg av deres kontaktnett. ( Dette for at jeg skulle kunne gjøre meg opp egne meninger om firmaene som de satte meg i kontakt med. ) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.November.2009 Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Fraktet du båten hjem selv, eller brukte du et spedisjonsfirma Kjetel ? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2009 Tør jeg spør hvem megleren som selger båten er? Det er red ensign som har akkurat denne båten Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) David hos Red Ensign virker som en seriøs fyr. Sier ikke at du skal stole helt og fullt på megleren, men tror nok at du kan stole på at hans kontakter kan hjelpe deg på en profesjonell måte. Når jeg kjøpte min P330 hos ham, som var en betydelig billigere båt en du antyder, så hjalp han til med alt fra billig fly booking til transport av båten til Dover. Han sågar til og med klaget på hotellrommet han hadde reservert for oss, han syntes ikke det var bra nok i forhold til prisen. Det endte med mytt hotell :-) Når det gjelder båten min, så døde eieren mens jeg var på vei ned til Fallmouth. David fikk i løpet av fire dager ordnet med alle papirer for at jeg skulle få overta båten som avtalt. Han kjørte faktisk 100 mil, opp og ned til advokaten til avdøde og arvinger, for å hente originalpapirer til meg. Når det gjelder standen på båten i forhold til beskrevet, så vil jeg si at jeg fikk ikke survey på min, da båten ble levert med "hull servey" som fortalte at skroget var helt bra. Interiør og elektronikk fra slutten på 80-tallet er uansett ikke noe å samle på. En vanlig Survey sjekker ikke tilstanden på motoren, bortsett fra at den går fint og er tett for lekasjer. ( Ettersom jeg har forstått det. ) Båten min manglet skikkelige lensepumper, noe han mente den skulle ha, så han fikk montert inn fire nye pumper, for eiers regning. Vi var litt i tvil på tilstanden på motorene, grunnet veldig lite gangtid i forhold til alder. David forsto vår bekymring, og skaffet en mekaniker som kunne gå "igjennom" maskinene sammen med meg, slik at vi skulle være trygge for at de skulle klare turen hjem til Norge. Kostet ikke meg en krone. Min båt sto på land når den sto for salg. David ordnet det slik at båten ble stående på land til jeg kom ned for å ta en titt på båten. Han hentet meg på togstasjonen, kjørte meg til hotellet for innsjekking, ventet, og kjørte meg rett ned til båten etterpå, slik at jeg kunne inspisere båten under selv. Når jeg sa meg fornøyd, kjørte han meg tilbake til hotellet, og fikk båten satt på vannet morningen etter slik at vi kunne få prøvekjøre den. Alt dette for en båt som han fikk knappe NOK 450.000,- for, tror ikke du får i nærheten av slik service hos norske meglere/forhandlere. Hils ham fra meg, og prut som bare det :-) Redigert 24.November.2009 av Kjetel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetel Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Fraktet du båten hjem selv, eller brukte du et spedisjonsfirma Kjetel ? Jeg fikk båte levert med lastebil til Dover marina, alt organsiert av red Ensign. Der hentet jeg båten med en gang værmeldingen så bra ut, og kjørte den hjem for egen maskin. 10000 NOK for å frakte en båt med en bredde på 365 cm fra Fallmouth til Dover. inkuldert løft og sjøsetting med "travellift" på marinaene. Klarer vel ikke frakte en jolle fra Stavanger til Oslo for den prisen her i Norge. La inn noen bilder fra turen her: Eurobond sin reise til norge. Redigert 24.November.2009 av Kjetel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Enzo: Da vil vi selvfølgelig vite hvilken båt det er... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Takk for god info kjetel. Sun flyer Regnet med det spørsmålet skulle komme etterhvert , jeg venter med å si hva det er til jeg har fått konkretisert ting litt mer , har sånn halvveis fått bud på min båt (står ikke lenger til salgs) men vil se om det blir noe av før jeg gjør alvor av å se nærmere på denne båten Redigert 24.November.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Sjekk at inspektøren er medlem av International Institute of Marine Surveying IIMS ... som er kvalifikasjonen. Og still spørsmål om hvor detaljert "Pre Purchase Survey" er. Noen har litt lettere "touch" enn andre... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Careka Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Kom an Enzo, me vil se på nybåten link ? Redigert 24.November.2009 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Rolf Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Kom an Enzo, me vil se på nybåten Dagens quiz: Antar denne listen kan være et godt utgangspunt? Hvilken båt er det Enzo vurderer og hvorfor? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Det må være den Bavaria 34 Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) ????? Redigert 24.November.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 gjetter VDS Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ben Sin Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Det tipper jeg også! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) vil se på nybåten Har ikke kjøpt noe båt , jeg er på sesegomstadiet enda Du klarte å legge ut det absolutt styggeste bildet de hadde av den båten der er ikke sikker på om de engang har lagt ut bilde av rett båt , sjekk heller dette Redigert 24.November.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Oi, denne Bowman var fine. Jeg er i handlemodus også. Har faktisk gitt bud på en båt idag, men jeg tørr aldri å snakke høyt om det før saken er avgjort. Tenker alltid at det er en eller annen som kanskje smeller inn en bud... Men man tjener antagelig mer når man rådfører seg med andre... Redigert 24.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Har faktisk gitt bud på en båt idag, men jeg tørr aldri å snakke høyt om det før saken er avgjort. Kan jo gi oss noen hint om hva du har gitt bud på. Fjernet fra Finn og selgers fornavn begynner på F? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) He he, Bergen, neida. Båten som jeg ga bud på ligger ikke på finn.no men i utlandet. Men vet man hva man leter etter kommer den opp på Google med en gang. Selger har muntlig akseptert - så jeg regner med at alt gå i boks. Har en liten retrettmulighet hvis båten ikke svarer til forventningene. Skal nedover og se på båten om en par uker. Du mener kanskje Gib'Sea 33 som ligger i Fana? Jeg har faktisk vært ombord i den og vurderte den seriøst. Men nei jeg kjøpte ikke den. Jeg tror annonsen gikk rett og slett ut på dato. Redigert 24.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Tenkte på den ja. Vet den fremdeles ligger for salg. Lykke til med trolig ny båt da! Slipper vel isproblematikk i hentehavn på denne Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Haha ja du husker siste påsketuren min... Nei regner med det skal gå fint. Skal fortelle mer når jeg har sett han og handelen er helt i boks. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.