Jump to content

Hjelp til bytte olje på simms dieselpumpe på bmc 42HK

Gurba

Recommended Posts

Har desverre ikke bilder.

Har en bmc på 42 hk i en traktor , samme som sikkert sitter i en del båt. Det er en 3 syl diesel med simms pumpe. Jeg tappet av det som var på den av nederste skruen. 3-4 cm over sitter det et slags overløp , et rør ..... På øvre del av pumpa, sitter det et lokk der man kommer inn til stempla i pumpa og i det lokket sitter det en stor blindplugg. Skal jeg fylle på her til det renner over i overløpsrøret på nedre del av pumpa, eller skal jeg fylle på med pumpekanne i overløps hullet ? Har søkt på forumet her og funnet noe, men ikke annet enn at det skal være ca 0,4 liter med vanlig motorolje på den..

Har desverre ikke bilder.

På øvre del av pumpa, sitter det et lokk der man kommer inn til stempla i pumpa og i det lokket sitter det en stor blindplugg. Skal jeg fylle på her til det renner over i overløpsrøret på nedre del av pumpa, eller skal jeg fylle på med pumpekanne i overløps hullet ? Har søkt på forumet her og funnet noe, men ikke annet enn at det skal være ca 0,4 liter med vanlig motorolje på den..

Se her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61270&hl=

innlegg 10

3 er tappe skruen, 2 er påfylling (til det er fult)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dieselpumpa mi ligner ikke på denne desverre. Skal prøve og forklare. Den betår av to forskjellige enheter, i bunnen sitter veiva og rådene i et eget hus. På dette huset er det tappeskrue og slange for overløp 2-3-4 cm over tappehullet. Her går også utgående aksling som blir drevet av registret.

Men så er det en ny enhet oppå denne igjen, når man tar av sidelokket på den øvere delen så kommer man til di tre " pumpe" stemplene med fjærer på. I lokket på denne øvre delen sitter det en stor skrue med 19 eller 21 m fastnøkkel hode.

Du gjør ikke mye feil om du fyller nedre del med motorolje til det renner ut overløpet. Motoroljen skal smøre kamakselen som løfter pumpestemplene og kanskje også regulatoren. Pumpeelementene trenger ingen smøring. Oljen i nedre del vil over tid tynnes ut med diesel (derav overløpet) og bør skiftes nå og da.

Da fyller jeg på i pluggen i øvre del og satser på at det renner igjennom til bunn av pumpa... i værste fall får jeg bare tappe ut igjen.. det var vel typpisk på gamle conty og muirhill traktorer og båter med disse mototrene at pumpene gikk til peking pga at det olja ble borte og pumpa ble full i diesel...?

Det var ikke så mye annet enn diesel på denne pumpa heller :-) Disse vakuum styrte diesel pumpene er vel også kjent for at motoren blir stående og "jokke" på tomgang. Denne motoren vi snakker om her står og jager i allefall... mulig det kan bli bedre ved at det kommer på ny olje..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...