index Startet 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2004 Jeg har fått et merkelig problem med min Sabb 2H, 18hk. Det begynte med at den ikke ville starte med full gass, slik den skal, men måtte settes ned til ca halv gass og dermed også starter betydelig tregere enn normalt. Hadde båten på slipp denne uken, og reagerte på veien til slippen på at motoren ikke fikk opp turtallet skikkelig, men lå og luntet en 5-600 omdreininger lavere. Etter at båten var satt ut igjen, oppførte motoren seg enda snodigere. Den ville ikke gå på full gass, men hvis jeg slo av til halv/trekvart så kom den igjen. Det gikk derfor unormalt sakte hjemover. Jeg tenkte først på muligheten for tett dieselfilter, så jeg skiftet dette. Etterstammet også toppen etter et nylig toppakningskifte samt stilte ventilene igjen. Under prøveturen i dag så var det akkurat likt igjen. Motoren går helt greit opp til trekvart gass, men så snart jeg prøver å gi full gass så dropper turtallet så mye at jeg blir nødt til å slå av på gassen igjen. Er det noen som har vært borti tilsvarende problemer før? jeg vil tro at dette har noe med regulator eller innsprøytningspumpe å gjøre, men jeg vet ikke helt hva. Har hatt regulatoren oppe tidligere uten å legge merke til noe som var tydelig feil. Men noe er det jo som ikke virker da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Vi hadde en 2 syl. marna som fikk en liten luftboble i ene dyserøret og da ville den ikke gå på fult.. Husker ikke hvordan det er på sabben men på marnaen var der en "Pumpe" pr. sylinder. Denne skrudde eg opp og der kom en del luft ut og da gikk den helt fint etterpå. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
skippy Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Ville sjekket filter og dieseltilførselen. Lenge siden du har drenert tanken?? Johnny Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Skiftet filter etter at dette skjedde, men uten at det hjalp noe. Det er heller ikke noe vann i vannutskilleren, så dieseltilførselen ser rimelig OK ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sabrina Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Jeg ville drenert og rengjort tanken i første omgang. Mye dritt kan samle seg i "juret", og dersom det er lenge siden det er rengjort kan dieseltilførselen være i ferd med å gå tett. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hei Index Hva med lufttilførsel,sjekk den også!!!!! Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
index Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Jeg har desverre ikke noe jur på tanken, og den lar seg heller ikke åpne for rengjøring. Men det er fin flyt frem til filteret og ikke noe særlig dritt som samler seg i filter/vannutskiller heller. Så det ser ikke ut til å være noe feil her så langt jeg kan se. Når deg gjelder lufttilførsel så er det ikke luftfilter på disse motorene, og heller ikke noe spjeld etc. på luftsiden. Lufttilførselen til motorkassen er like god/dårlig som den alltid har vært, så det skulle ikke være noen kilde til forandringer i oppførsel der heller. Har en mistanke til at feilen ligger i regulatoren, men jeg kjenner ikke godt nok til dennes virkemåte til å finne ut hva som er feil. Men det kan jo være noe annet også da. Kan det være noe med høytrykkspumpen som får den til å oppføre seg slik? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krapyl Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Høres ut som det trøbbelet jeg hadde med min MD7. Jeg renset tank og vannutskiller. Byttet filter og lempet ut en masse lyddemping slik at motoren fikk luft. Nå går den så det griner. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jon-Kåre Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Dette vet jeg ingen ting om men kan det være luft i systemet. Prøv å luft Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Poseidon Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Dette vet jeg ingen ting om men kan det være luft i systemet. Prøv å luft Hvis man vet ingen ting om en sak - da blir utsagnet bare luft Spøk til side; en SABB trenger egentlig bare to ting for å svive som den skal, nemlig nok mat og nok luft - men begge deler helt adskilt. Med andre ord; hvis du er sikker på at motoren får like meget luft som den fikk tidligere, da gjenstår bare matmangel som en naturlig mulighet. Når du får motoren til å svive, med halv kraft, da skulle det være mulig å høre på lyden om den går dårlig på begge cylindrene eller om det bare er den ene som ikke går ordentlig. Jeg vet ikke hvor langt frem i systemet du har luftet, men når du får motoren til å gå med "halv fart" så er det vel bare å ta skiftenøkkelen fatt - mens motoren er igang! Slakker du nippelen på den ene dyseholderen så vil du slippe ut litt diesel. Hvis denne dieselen surkler og spytter, da har du luft. Bare gi deg god tid og la den surkle seg ferdig før du trekker koblingsnippene til igjen. Hvis du ikke fikk ut luft på denne cylinderen gjentar du det samme med den andre. Får du ikke frem og ut luft ut på denne måten, da vil jeg tro at du har en restriksjon et eller annet sted før høyttrykksanlegget; det kan være et filter som er bortimot tett, du skulle vel f.eks ikke ha en papirinnsats i et dieselfiltert - og så er den blitt vætet med vann....? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Når du får motoren til å svive, med halv kraft, da skulle det være mulig å høre på lyden om den går dårlig på begge cylindrene eller om det bare er den ene som ikke går ordentlig. Jeg vet ikke hvor langt frem i systemet du har luftet, men når du får motoren til å gå med "halv fart" så er det vel bare å ta skiftenøkkelen fatt - mens motoren er igang! Den går i og for seg fint på begge sylindrene, det er bare det at det virker som om den kutter drivstofftilførselen når jeg gir den fullt på regulatoren. Opp til ca 3/4 gass så går den helt greit, men når jeg prøver å gi den fullt så dropper turtallet slik at jeg må slakke på gassen igjen for at den ikke skal stoppe. Har skiftet forfilter, men ikke finfilteret på motoren. Men det renner lett som det gjennom finfilteret når jeg lufter, så jeg tror det er OK. Hvis det var luft så burde den vel gått dårlig også på halv gass? Eller har jeg misforstått noe her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-Luna- Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Jeg vet ikke hvor langt frem i systemet du har luftet, men når du får motoren til å gå med "halv fart" så er det vel bare å ta skiftenøkkelen fatt - mens motoren er igang! Slakker du nippelen på den ene dyseholderen så vil du slippe ut litt diesel. Hvis denne dieselen surkler og spytter, da har du luft. Bare gi deg god tid og la den surkle seg ferdig før du trekker koblingsnippene til igjen. Hvis du ikke fikk ut luft på denne cylinderen gjentar du det samme med den andre. Bare lurer på noe. Blir du ikke kvitt luft i systemet av å kjøre motoren en times tid? Eller må man løsne på dyse rørene for å bli kvitt luften? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Jens_P Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Mulig du har bruksanvisning og delekatalog, men hvis ikke så ligger det i DokumentArkivet som zip-filer. Står noen tips ved "motorkluss" i bruksanvisningen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Walter_S Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Var det ikke Lars H som hadde et lignende problem i sin båt, for en tid siden? Der var det flere som mente at det muligens skyldtes VAKUUM i dieseltanken. Sjekk tankutlufting / overløp - kanskje problemet ligger der? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Connie Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Har du tatt ut rørene fra diselfilteret og frem til dysene og renset disse.. Dette veit jeg har oppstått med en 20 hester tosylindra SABB. Får håpe at du finner ut av det snart : Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Bare lurer på noe. Blir du ikke kvitt luft i systemet av å kjøre motoren en times tid? Eller må man løsne på dyse rørene for å bli kvitt luften? Hei Fluor, Nei, dette kan være noe skikkelig "lureri" av og til Det som skjer er f.eks at man har luft i røret mellom innsprøytingspumpen og selve dysen. De små luftboblene som ligger der blir komprimert for hver gang innsprøytningspumpen forsøker å bygge opp trykket for å pumpe diesel gjennom dysen - og når pumpetrykket forsvinner, så utvider boblene seg like meget igjen Ved å løse på ett dyserør om gangen gir man den dieselen som eventuelt inneholder luft en sjanse til å slippe ut, uten at trykket behøver å bygge seg opp til innsprøytningstrykk - dermed unngår/reduserer man også den omtalte komprimeringen av luftboblene. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sabrina Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Lufteprosedyren ligger i bruksanvisningen som Jens P referere til. Håper du gir oss en tilbakemelding når problemet er løst slik at vi alle kan lære av det. Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Jeg har luftet i henhold til prosedyren i manualen, men det kan være en ide å forsøke Posidons metode med å lufte med motoren i gang. Ellers så fikk jeg råd fra forhandler i går om å ta ut dysene og se på mengden diesel som kommer ut ved de forskjellige stillinger på regulatorhendelen når motoren kjøres rundt. Dette for å finne ut om den leverer mindre på full gass enn 3/4. Så da får jeg prøve å lufte først, hvis dette ikke hjelper så er det ut med dysene. Får bare håpe at ikke pumpa har tatt kvelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 20.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2004 Da må du utstyre deg med et lite måleglass/reagensrør med ml.gradering (apoteket ?) Sveive motoren dekomprimert og mål hvor mye du får etter eksempelvis 10 "shot" . Dette da ved forskjellige innstillinger på "gassen" Det er i praksis det samme som gjøres når pumper testes i benk. Der pumper hver sylinder eks. 100 "shot" opp i måleglass. Ved gitt innstilling på gassarm eller tannstang skal der da være en nøye spesifisert mengde drivstoff i hvert måleglass. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2004 Håper du gir oss en tilbakemelding når problemet er løst slik at vi alle kan lære av det. Mvh sabrina Problemet må vel sies å være bare delvis løst så langt. Etter å ha åpnet og studert regulatoren lenge og vel, fant jeg ut at armen opp til pumpa (som styrer mengden diesel) av en eller annen grunn gikk tilbake et heltstykke fra 3/4 til full gass. Da det er tomgangsfjæren som holder denne stram, så justerte jeg tomgangsskruen ut godt og vel en cm. Etter dette så går motoren også med full gass, samt starter betydelig lettere. Men jeg oppnår ikke full effekt, da båten nå går 1/2 til 1 knop senere enn før. Og det merkes godt når den bare gikk max 6,5 fra før! I tillegg så synes jeg den vibrerer noe mer enn den pleier. Men den går greit nok til at jeg sparer videre inngrep til høsten, slik at jeg kan bruke den i mellomtiden. Går ut fra at en skikkelig test av pumpe og dyser vil avsløre den egentlige feilen. I mellomtiden så er det jo greit å ha en båt det går an å bruke også da . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.