Pelle Parafin Startet 24.November.2009 Link til dette innlegget Startet 24.November.2009 Har en båt i "kikkerten" som jeg kunne tenkt meg å kjøpe (skjærgårdsjeep).Den er ikke reg. i småbåtregisteret,pga.den har vært brukt i sammenheng med en fiskebåt.Kan det bli prob. med å få den registrert i småbåtregisteret? Har hørt at den må være reg. for å få den forsikret. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Noen forsikringselskaper krever vel det ja, men usikker på om alle krever det. Uannsett dersom du kan dokumentere tidligere eierskap og evt kvittering burde dette være grei skurring å få registrert. Har den kun ett eierskap fra før burde det være helt uproblematisk dersom vedkommende kan dokumentere å være den rettmessige eier (kvittering/kontrakt) Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Pelle, Noen få forsikringsselskap krever at båten skal være registrert i småbåtregisteret. Jeg er ikke registrert og jeg er forsikret igjenom Norwegian Brokers. Jeg ønsker heller ikke å stå registeret så lenge ordningen er frivillig. MVH Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Da jeg skulle registrere en uregistrert båt i 2005 (bygget i 1989) måtte jeg dokumentere hele historien til båten. Tanken er vel at man ikke skal stjele en båt, fjerne alle merker og registrere den pånytt. Sjekk derfor om det du har av historie, tidliger eiere, holder for å få den registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Så lenge båten har HIN nr er det vel bare å fylle ut reg. skjema? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
spilli Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Så lenge båten har HIN nr er det vel bare å fylle ut reg. skjema? Hva er HIN nr for noe? Er dette noe som alle båter er utstyrt med? Har bare hørt om CIN nr. Det forteller jo bare hvilket land båten er produsert i , produksjonsnummer, mnd produsert, modellår, og produksjonsår. Dette sier jo ingenting om hvem som rettmessig/urettsmessig har vært i besittelse av båten. Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg Er en del som tyder på det ja. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Og det forteller hvem som er rettmessig eier av båten fordi? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mulligan Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 pga.den har vært brukt i sammenheng med en fiskebåt. Da kan, jeg sier kan, det være en mulighet for at den har samme nummer som fiskebåten. Og da kan det være en mulighet for at det hverken er betalt hkavgift eller mva. Minefelt. Forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg Kommer vel litt an på det ja, opprinnelig hetet det det HIN, men ble i 2006 endret til CIN, så det er navnet i dag... A HIN Number (Hull Identification Number) was required by 1972 US regulations to be affixed to every recreational boat. From June 1998 the European Recreational Craft directive also required a HIN which was later in 2006 renamed CIN (Craft Identification Number) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
spilli Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Er en del som tyder på det ja. Der kan jeg desverre ikke være enig med deg. Jeg mener jeg har fått med meg det som er av betydning. At noen velger å henvise til en utgått betegnelse som det ser ut til at HIN er, og erstattet av det jeg opfatter som dagens, og kalles CIN betyr jo ikke så veldig mye, men alikevel skjønner jeg ikke at dette har noe med eierforholdet og gjøre fra båten var ny. Produsenten vet vel skjelden hvem kjøperen er? Mvh. Spilli Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Skal du registrere en båt i Småbåtregisteret er det et krav at HIN / CIN koden skal oppgis hvis båten er nyere enn fra 16 juni 1998. Ikke noe verre enn det. Redigert 24.November.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Skal du registrere en båt i Småbåtregisteret er det et krav at HIN / CIN koden skal oppgis hvis båten er nyere enn fra 16 juni 1998. Ikke noe verre enn det. Etter det jeg har erfart vil de også ha dokumentasjon på eierforholdet til bake i tid også. For eldre båter uten HIN/ CIN, så absolutt: Så; "Verre en det er det ikke." Du får prøve å lese hva "Goran" skriver i sitt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Trådstarter skal registrere en 2000 modell, dermed har den HIN nr. Krav til dokumentasjon: Ved registrering av ny båt kjøpt av forhandler i Norge skal kopi av faktura fra kjøp av båt legges ved registreringsskjemaet. Ved registrering av eldre båt som ikke har vært registrert i det gamle Småbåtregisteret eller Redningsselskapets Småbåtregister tidligere må båtens eierforhold tilbake til den var ny dokumenteres. Hvis noe av historikken er uklar, skriv ned det som er kjent om båtens historie og send dette med registreringspapirene. Hvis båten er importert av privatperson skal kopi av tolldeklarasjonen legges ved registreringen. Hvis båten har vært registrert i et annet register (Skipsregisteret NOR, Fiskeriregisteret, det gamle Småbåtregisteret, etc.) kan man legge ved båtkort / merkebrev i stedet for faktura fra nykjøp. Ved nyregistrering av selvbygg skal kopi av kontrakt for kjøp/leie av støpeform, og/eller materialer brukt i konstruksjonen og liknende legges ved registreringsskjemaet. Motorens eierforhold skal dokumenteres på samme måte som båtens. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Hansi Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 " Du får prøve å lese hva "Goran" skriver i sitt innlegg. Greit nok det men siden jeg ikke skal registrere noen båt er det ikke nødvendig for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hei. For noen forsikringsselskap er Securemark er et alternativ til småbåtregisteret. Hvilke krav de har vet jeg ikke, men det finner du nok ut på siden deres. Chiba Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Ifølge dem selv godtar alle norske selskap Securmark. For å registrere båten der må du identifisere seg, eller er det ingen krav om historikk etc. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Blir jo særdeles problematisk da for importbåter å dokumentere historien fram til første eier. Det går bare ikke an i de fleste tilfeller. Når en båt er importert fra USA er den neppe stjålet. Da får det være nok å ha dok. på ditt kjøp fra importør. Hvis ikke blir det bare tull. Hva importøren har foretatt seg burde ikke være kjøpers ansvar å finne ut av. Si meg, er det kanskje slik at Småbåtregisteret er blitt spionsentral for tollmyndighetene? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Blir jo særdeles problematisk da for importbåter å dokumentere historien fram til første eier. Det går bare ikke an i de fleste tilfeller. Dette er ikke noe problem i det hele tatt, jeg la bare med kvitteringen fra Megler i USA på jeg hadde kjøpt båten av dem, og båten var registrert... Så jeg skjønner ikke problemet egentlig er... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Ja, kanskje ikke problemer for deg da. Men jeg fikk hele greia i retur første gangen fordi jeg hadde bare kontrakten med importøren som bilag, og det var ikke godt nok. Jeg må må visst skaffe fram importørens importpapirer. Jeg finner det urimelig at jeg må få fram disse dokumentene. De er ikke tilgjengelig for meg. Det er derfor jeg lurer på om Småbåtregisteret løper ærend for Tollvesenet. Jeg har sendt papirene inn en gang til med forklaring på at jeg ikke ser meg i stand til å fremskaffe papirer fra noen år tilbake fra et firma som har lagt inn årene. Dersom de ikke godtar dette, ja da d....r jeg i hele registreringa. Båten går like bra uten. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Dersom de ikke godtar dette, ja da d....r jeg i hele registreringa. Båten går like bra uten. Er det da problem med å få båten forsikret? Det er det jeg lurer på. Redigert 26.November.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Neida. Forsikringsselskapet (IF) ba ikke om å få beviser på noe som helst. Ikke hverken registrering eller EU-merking. Men for å få den rabattpakka de hadde måtte jeg melde meg inn i Kystpatruljen. (Det er nå bare en vits på mitt hjemsted. Nærmeste NRS-båt er Haugesund eller Bergen 1,5-2 t gange). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) (Det er nå bare en vits på mitt hjemsted. Nærmeste NRS-båt er Haugesund eller Bergen 1,5-2 t gange). En er vel ute og kjører med båten av og til også må en anta. Ligger vel ikke i havn hele tida. Da kan det jo oppstå situasjoner hvor en trenger hjelp. I så måte mener jeg et medlemskap i Kystpatruljen er greit å ha som båteier. Redigert 27.November.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (Det er nå bare en vits på mitt hjemsted. Nærmeste NRS-båt er Haugesund eller Bergen 1,5-2 t gange). Nå tuller du fælt! De går da ikke i snekkefart, disse redningsskøytene. Dessuten er de ofte ute på oppdrag, også i ditt distrikt. Så den gangen du får behov for dem kan de like godt være rett rundt neset, som midt i Boknafjorden! Selv har jeg hatt bruk for dem en gang, da lå jeg like ved Røvær og redningsskøyta befant seg sør for Bokn og hjalp en fiskeskøyte som hadde fått garn i propellen. Måtte derfor regne med 2 timers venting, selv om jeg lå kun 10-15 minutt fra kaien der skøyta holder til. Det ordnet seg heldigvis slik at de ikke trengte å komme likevel, så det gikk greit. Men poenget er at uansett hvor du bor eller hvor du er på tur kan du ikke forvente øyeblikkelig hjelp fra redningsskøyta. De kommer når de har tid, og i mellomtiden må man gjøre så godt man kan selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trikkern Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg vet ikke hvor fort redningsbåtene går skal jeg innrømme, men selv bruker jeg ca. 1,5 time til Haugesund i 25 knop marsj. Men det var nå ikke det denne tråden skulle handle om. Joda, du får forsikret båten uten registrering i SBR hos noen selskaper, men ikke alle. Hvis de spør sier du bare at den er under registrering. Redigert 27.November.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.