Jump to content

Skal lage 2 dører, forslag til tykkelse på plate/materialvalg.

Verrie

Recommended Posts

Jeg skal lage 2 dører til akterdekket. Det aller beste hadde vært å lage dette i teak, men har neppe tid til det i vinter, ei heller er plassen dørene skal på så veldig egnet (mange variabler på veggene) til dette.

Jeg vurderer derfor å lage dørene av vannfast kryssfinerplater som i år males, for deretter å plastres når tid er tilgjengelig igjen.

Jeg var i stad på byggevaren, de har vannfast x-finer, 22 mm til omlag 800 kr.

Jeg skal frese inn vindu i dørene, samt ha dørhåndtak mv. Derfor ønsker jeg noe tykk plate. Høyden er omlag 220cm mens bredden er litt i overkant av 50cm. Ved å ha litt tykkelse på platen eliminerer jeg faren for at platene "slår" seg.

Men er der andre materialvalg jeg kan se på enn ovennevnte?

Er jeg på bærtur mht til tykkelsen?

Forslag/råd/tips imøtesees.

Det er viktig å merke seg at dørene til til akterdekk, utvendig, slik at disse blir eksponert for snø/regn nederst (er under tak).

Høres ut som et greit valg. Men hvis planen er å plastre inn dørene, ville jeg ha gjort dette med en gang mens platene er nye og tørre. Om du først maler dem, er jeg redd for at du vil få problemer med å få plastringen til å holde i ettertid. Jeg ville ha dynket dem godt med epoxy utvendig, lagt på ett lag med duk og epoxy og avsluttet med et par strøk maling på toppen. Da tåler de nesten hva som helst etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for råd Index. Jeg får se hva jeg kan få tid til. Jeg er bare litt i tvil om hvor mye arbeid jeg skal legge ned i dette, all den tid jeg sikkert kommer til å erstatte dem med teakdører i løpet av et par år elns.

For å få duken til å henge, kan hende jeg må avrunde hjørner da eller? Har ikke så veldig lyst til å avrunde disse så mye, da de gjerne skal passe med karmer som skal lages etterhvert....

Om du kun skal bruke dem et par år holder det fint med bare maling! Om du skal legge duk må du vel runde av ja, og det kan vel være litt upraktiskt. Men med 3-4 strøk maling holder sikkert platene i en 5-6 år, minst! Og da er de vel for lengst erstattet av edlere materialer ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har hatt litt kapp av en heltre benkeplate fra IKEA liggende i garasjen, som dessverre er ganske fuktig. Platen har delaminert og kan nå plukkes fra hverandre for hånd. Ville nok brukt noe annet i en båt...

20mm er vel standard platetykkelse på skapdører. Ville i hvert fall ikke hatt noe tynnere, da blir det bare kjipt.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...