lippert Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 OK, men hva er det en ren sinus kan drive som en modifisert sinus ikke kan drive? Dette er en av disse evighetsdebattene. Noen sier at deres PC'er har avgått ved døden når de er koblet til modifisert sinus, andre har overhode inggen problemer med det. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Worry II Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Dette er en av disse evighetsdebattene. Noen sier at deres PC'er har avgått ved døden når de er koblet til modifisert sinus, andre har overhode inggen problemer med det. Det er sant ! Om laptopen brukes med det originale ac adapteret så er dette ikke noe problem, om det står "PFC" på typeskiltet, noe det gjør på stort sett alle. Dette betyr "Power Factor Correction" som konkret betyr sinuskurve-korreksjon ! Dekkende nok ! Om man benytter uoriginale adaptere så er stort sett disse uten PFC ! Da kan det være skummelt ! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Tror Worry II er inne på noe her...det må jeg sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Jeg har i dag en rimelig 300w inverter med modifisert sinus. For de fleste "dingsene" går dette bra, men visse "dingser" er ikke helt tilfreds med disse firkantpulsene. (F.eks guttungens Nintendo DS) Har derfor tenkt å komplettere med en rimelig inverter for ren sinus. I utgangspunktet hadde jeg tenkt på 300w versjonen til Clas Ohlson til ca 1000,- Så kom katalogen fra Seatronic hjem i posten, og der så jeg en 450w versjon til 1395,-. Den var av merket "Powersawer" og det sto fint lite info om denne i katalogen. På Seatronics hjemmesider finner jeg ikke produktet i det hele tatt. Søk på "Powersaver" på nettet ga heller ikke noe matnyttig. Dette gjør meg en smule skeptisk. => Er det noen som har erfaring med 450w "Powersaver" ren sinus inverter? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Jeg kjøpte en på 1000W når jeg først var igang , stor og uhamselig som den er ble den montert "under dekk" , den fjernstyres via et panel i dasjèn . Kan anbefales Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Snekker'n Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Har du funnet noe info om denne "Powersaver" på nettet? Synes det er rart at den ikke er omtalt på verken norske eller utenlandske nettsteder. Blir litt skeptisk når jeg ikke finner info. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Den kan kjøpes hos SEATRONIC som jeg annser som seriøs på markedet LINK til produkt Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Snekker'n Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Er klar over at den kan kjøpes der, og at Seatronic er seriøse. Men, er fortsatt skeptisk når jeg ikke finner noe annen info om produktet. Ingen annen norsk utstyrsforretning fører "Powersaver". Heller ikke noen utenlandsk. Hvorfor? Eget "brand"? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Googlet litt og fant dette : Nettbåt Flak Stokken båt & motor as(Søk på Inverter) Eurofritid.no Seatronic er altså billigst :smiley: Redigert 3.April.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Biscaya Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Typisk OEM produkt. Finnes f.eks som Carbest sydover i Europa Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Snekker'n Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Googlet litt og fant dette : Da HAR altså kona rett, når hun sier at jeg ikke kan lete..... Da gjenstår kun det første spørsmålet: I Seatronic-katalogen står det om en 450w ren sinus inverter. Det står lite info om denne, og jeg finner den ikke hos Seatronic på nettet (har jo akkurat bevist at jeg ikke kan lete). Noen som vet noe om akkurat den? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Alle de før nevnte butikkene har den samme inverteren i 450W utgave , men finner den ikke hos Seatronic. Redigert 3.April.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Framtia Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Er på jakt etter sinusinverter igjen, minst 600W (peak over 1000W). Victron 12/800 frister men synes det blir vel dyrt å legge 4 båtpenger på bordet. Seatronic har en 600W til ca 1600 kr: http://www.seatronic.no/invertere-inverter-med-c-76_367/inverter-ren-sinus-600w-p-4146 mens Maritim har en fra Nordic Power på 600W for 2000 kr https://www.maritim.no/nordic-power-sinus-inverter-600w-12v#.VLy4REeG8Tw Kjøpsråd? andre kandidater?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tekniker3 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Du bør teste en billig vekselretter mot de produktene du skal drive, og se hvordan de oppfører seg. De fleste billige vekselrettere leverer firkantpuls ut 230V AC/DC. Helt fint til f.eks. en PC strømforsyning som er merket 110-240V AC. Du kan jo kjøpe en billig vekselretter fra DX.com, men min erfaring er at W er kraftig overdrevet, og du kan dele den på to for de billigeste modellene uten vifte. Kjøpte en på 100W, men under test leverte den maks 50W og da 135Volt, dog godt nok for PC strømforsyning som gikk fra 110-240V. Hvis produktet du kjøper er stemplet 110-240V er det ikke så kresent og vil regulere seg selv. Er det merket kun 230V kan det bety at strømforsyningen inni vil ha sinus kurve med 390V peak som en likeretter og glatter til 390V DC som den igjen transformerer ned til DC. Med en modifisert sinus vil peak bare være 230V og ikke 390V som visse likerettere trenger... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) takk, lading av bærbar PC er hovedformål, men i tillegg ønsker muligheten til å kunne bruke noe enkelt elektroverktøy. Siden min PC har lader som det står 100-240V er det kanskje forsøket verdt å kjøpe en mod sinusinverter? Er vel ikke så lett å få testet ut varene før kjøp. Redigert 19.Januar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Hva er det en trenger ren-sinus for å drive? Du må ha ren sinns for de fleste motordrifter. Dette har sammenheng med at modifisert sinns er bygget opp som en trappetrinn firkantpuls. For å få samme RMS verdi ut av denne er gjerne spenningen kjørt opp til over 300 volt. Dette kan brenne opp motorer. Så er det slik at nettadaptere til PC og mobiltelefoner er ganske robuste og vil holde, men de lever et tøft liv. For rent resitive laster (varmeelement) har det ingen betydning Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Hva er det en trenger ren-sinus for å drive? Du må ha ren sinus for de fleste motordrifter. Dette har sammenheng med at modifisert sinns er bygget opp som en trappetrinn firkantpuls. For å få samme RMS verdi ut av denne er gjerne spenningen kjørt opp til over 300 volt. Dette kan brenne opp motorer. Så er det slik at nettadaptere til PC og mobiltelefoner er ganske robuste og vil holde, men de lever et tøft liv. For rent resitive laster (varmeelement) har det ingen betydning Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Til lading av pc ville jeg kjøpt 12 volt lader. Ingen grunn til å gå fra likestrøm til vekselstrøm og så tilbake. En converter stjeler en del strøm. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 En converter har høy virkningsgrad, ca. 80 til 90 prosent. Et tips til deg er følgende: Klipp av pluggen til inverteren om den har sigarett-tenner uttak og koble denne direkte til 12V med en bryter. (Sigarett tenner pluggen gir dårlig kontakt og blir varm, bare kjenn etter) Fest inverteren med patentbånd og kabelen med clips. Uttaket til invertere er ofte dritt og passer ikke til små ladere som har små runde stifter kun på tuppen. Kjør i en 230V 16A plugg i og så videre til en padde eller stikkontakt innfelt i veggen for skikkelig kontakt. Da har du et flott permanent system for 230V ut som du kan bruke ladere til boremaskin, PC, kamera, mobiltelefon etc. på tur. Hvis du trenger mer enn 150-300W hadde jeg vurdert å kjøpe en bensinaggregat, fordi en skikkelig sinus inverter vil koste det samme. Om du bruker en støvsuger på 1000W med 1000W inverter vil det jo gå 83A fra 12V batteriet, og har du 12V 60Ah er det jo tomt på null komma niks. De fleste store inverterne går på 24V eller 48V for å få ned strømmen fra batteriet. Bonuset med et lite bensin aggregat er jo at du har reserve løsning dersom strømmen går. Jeg skal kjøpe et i reserve dersom det blir strømbrudd igjen, da kan jeg kose meg i hele huset med alt lys og underholdning jeg bare orker mens naboene har det svart Biltema var utsolgt for bensin aggregater etter stormen, jeg kjøper inn et lite straks de har på lager igjen. Fikk kompensasjon fra Kraftlaget, 600kr pr. døgn så det kjøper jeg aggregat for Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Har nå bestilt meg en 12V lader til PCen, den kostet kun 500 kroner. Så får jeg ta en tenkepause mhp hva jeg evt bør anskaffe for verktøy osv, det har ingen hast. Et bensinaggregat hadde jo på mange måter vært kjekt, men det koster penger, tar plass og bråker. Så om det kjøpes vil det jo gi mulighet for å kunne lade batterier i ferien. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tekniker3 Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 http://www.dx.com/p/universal-80w-car-cigarette-lighter-charger-w-8-adapters-for-laptop-black-dc-11-14v-207963#.VL65P2bTXMI 500kr? Hadde kjøpt to av disse fra dx.com! Gratis porto... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Har en X1 carbon, og det ser ikke ut til at denne passer. Dessuten er jeg lite lysten på å bruke noe yallagreier på en jobbpc Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tekniker3 Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Bruker denne til laptoppen selv: http://www.dx.com/p/100w-220v-car-12v-dc-power-inverter-with-usb-power-port-12666#.VL7ILnvLLMo Står 100W men 50W er vel mer realistisk Skal gi ut 220V, men jeg måler 132V USB utgangen skal være 500mA, men regulatoren måtte jeg lodde ut og montere med kjøling, en 7805 IC sto rett opp og ned uten kjøling... Klart, en får det en betaler for Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Har en X1 carbon, .. De nye Lenovoene har fått en mere solid plugg i maskinen. Ser ut som en USB-port. Denne knekker ikke så fort. Men du får overgang til den, om du har den gamle typen Framtia (søk etter vare MO0B47046): De har også en original komplett DC som heter 0B47481: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 For dere som har HP-laptop, finnes det en multivolt sak som kan brukes på 10-32 volt og 230. Den heter AJ652AA. Anvennelig sak: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.