Jump to content

Inverter 12v/240v med ren sinus, forslag?

thorag

Recommended Posts

Hei,

Min Sterling 1800/2400w modifisert sinus inverter forsyner alt ombord hos meg..

Men det høres en liten knitring i poweret til laptoppen og litt i høytalerene på en helt ny tv. samt en litt anstrengt lyd når microen starter opp, men det kan jo være lasten blir litt høy..

Mobilladere, playstation osv går helt uten at jeg merker noe...

alt ialt veldig fornøyd :-)

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Fannt ein billig på 300W i hylla på mekk. Modifisert. Driver bærbar pc med kart, og flatskjerm med innebygget dvd. Trur tv tulla litt(blacka ut...) etter nesten par timer sammenhengende dvd tidligere, men har ikkje hørt klaging fra barne-avdelingen i det siste. Kanskje det har gitt seg.

Har du råd til en skikkelig, så kjøp skikkelig, er mitt råd :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg importerte det meste jeg kjøper av slikt fra kina. har en ren sinus inverter som jeg forsyner hele hytten min med , kjører data , lcd tv og turner , støvsuger og annet . ligger 230v inne i kontakter hele tiden så merker ikke at vi er uten fast nett. ingen forstyrrelser med den og går stille, hører en svak vifte etter å ha støvsuget men da må du stå vedsiden av den .

Den er på 1200w kont 2600w peak , drar kun 0.7A på tomgang. den har gått i gjennomsnitt 30 helger i året i 3 år nå uten problem , kostet meg kun 1300 nkr u/mva .

Funnet samme tilsalgs i norge i hyttebutikk til 6000 så mye å spare.

"Spesialister" flest sier at det er svært individuelt hvorvidt man strengt tatt trenger ren sinus. De fleste som bruker mod. sinus i dag, har ingen problemer med det.

Jeg har brukt en 150 W mod. sinus i mange år, både til PC, til lading av mobiltlf og til flat-TV, uten problemer. Den må være minst 10 år nå, men vurderer faktisk å gå opp til 300 W ren sinus, muligens.

Men, for å være på den "sikre" siden, anbefales ren sinus. Men, det er jo goså et prisspørsmål...ren sinus koster vel 4 g så mye.

Litt på siden kanskje, men jeg prøver...

Jeg her en liten sak som er en slags inverter (tror jeg den kan kalles? )

Det er en 12v likestrømsmotor som driver en liten 220v vekselstrøms generator..

Jeg ville vel tro at den da fikk ren sinus siden det er et magnetfelt som kommer og går?..

Beklager hvis jeg "tar meg tilrette" i tråden... :blush:

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

At det blir sinusspenning tror nok jeg også, men hva med turtallsregulering? Vil noe slikt klare å gi stabil 50Hz for spenningen?

Denne 230volt generatoren MY Casa, har du noe produsentnavn på saken?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eg har hatt Nordic power 300 watt ren sinus i ett par båter.

Fekk ulyd i kjøleviften i begge to, men leverandøren erstatta begge to.

Den ene fikk også ulyd i viften senere, men fungerte.(forsvant etter ett par minutter

etter eg slo den på) Solgte båten så veit ikke hvordan det gikk videre.

Den eg har no ser ut som en nyere modell, har funka i 6 måneder no. Ingen ulyd.

(også nordic power 300 watt ren sinus)

I første båten hadde eg en mascot 300 watt ren sinus og den funka greit dei 3 årene

eg hadde båten.

Så har eg en kompis som har hatt problem 2 ganger med mascot 600 watt ren sinus. Han har

fått den fiksa gratis begge gangene trur eg.

Mascot er meir stillegående enn Nordic power som har noe mer viftestøy når den går.

Trur også det er viktig at man ikke monter inverterene i for lukka/varme rom. Eller i lukka

rom rett ved siden av fks. en uisolert varmluftkanal etc.

Ellers har eg jo til pc bruk ett par billige (clas olsen ? biltema?) 80 og 120watt omformere

12 til 12/16/18/19volt osv. som har fungert problemfritt i åresvis. Billig er det også.

Har ikke hatt noe problemer med tilkobla 230 volt utstyr.

Eg har hatt Nordic power 300 watt ren sinus i ett par båter.

Fekk ulyd i kjøleviften i begge to, men leverandøren erstatta begge to.

Den ene fikk også ulyd i viften senere, men fungerte.(forsvant etter ett par minutter

etter eg slo den på)

Vi har hatt 3 invertere fra Nordic Power hos oss, og 2 av dem har (hatt) ulyd i viften, hvorav begge ble erstattet (under 1 år gamle) på garanti.

Tror dette er et svakt punkt på Nordic Power sine ladere og invertere! Byttevifte koster ca. 150,- kroner på Elfa, men kan helt sikkert la seg gjøre å få tak i kvalitets vifter til en rimeligere penge. Utover vifte problemet fungerer NP sine ladere og invertere helt fint, IMO.

• 2 uker senere...

OK, men hva er det en ren sinus kan drive som en modifisert sinus ikke kan drive? Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en ren sinus til flere tusen dersom en modifisert sinus til 500,- dekker behovet... Det jeg tror vi kommer til å bruke dem til er lading av pc, telefon, annet små-elektrisk. Muligens støvsuger, men en har jo landstrøm og av og til - eller er denne for ustabil?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...