thorag Startet 24.November.2009 Link til dette innlegget Startet 24.November.2009 Hvilke type inverter bør man ha om bord for å få 220 volt. Må en ha ren sinuskurve, eller kan man klare seg med modifisert sinuskurve. Skal bruke den til lading/ tv/ kartplotter. Erfaringer??? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Gjør et søk, og finn mange tråder om dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Du må ha Ren sinus. Jeg kjøpte først en 600w mod.sinus fra Mascot.Mitt gamle TV fungerte med en stripe over skjermen,men da jeg byttet til nyere TV virket det ikke. Byttet omformeren til 300w ren sinus fra Sterling og den forsyner TV,dvd,ladere og stasjonær pc uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Jeg har hadde en mod. sinus 600 w nå i ett år. bruker den bare til stasjonær PC som igjen bare har kart plotter, det virker helt fint. Kjøpte den på en eller annen internett auksjon for 450 kr. En ren sinus er sikkert det beste men de koster jo skjorta. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Hei, Min Sterling 1800/2400w modifisert sinus inverter forsyner alt ombord hos meg.. Men det høres en liten knitring i poweret til laptoppen og litt i høytalerene på en helt ny tv. samt en litt anstrengt lyd når microen starter opp, men det kan jo være lasten blir litt høy.. Mobilladere, playstation osv går helt uten at jeg merker noe... alt ialt veldig fornøyd :-) Redigert 26.November.2009 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Fannt ein billig på 300W i hylla på mekk. Modifisert. Driver bærbar pc med kart, og flatskjerm med innebygget dvd. Trur tv tulla litt(blacka ut...) etter nesten par timer sammenhengende dvd tidligere, men har ikkje hørt klaging fra barne-avdelingen i det siste. Kanskje det har gitt seg. Har du råd til en skikkelig, så kjøp skikkelig, er mitt råd Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bukt Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg importerte det meste jeg kjøper av slikt fra kina. har en ren sinus inverter som jeg forsyner hele hytten min med , kjører data , lcd tv og turner , støvsuger og annet . ligger 230v inne i kontakter hele tiden så merker ikke at vi er uten fast nett. ingen forstyrrelser med den og går stille, hører en svak vifte etter å ha støvsuget men da må du stå vedsiden av den . Den er på 1200w kont 2600w peak , drar kun 0.7A på tomgang. den har gått i gjennomsnitt 30 helger i året i 3 år nå uten problem , kostet meg kun 1300 nkr u/mva . Funnet samme tilsalgs i norge i hyttebutikk til 6000 så mye å spare. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 kostet meg kun 1300 nkr u/mva . Hei. Har du fortsatt adr til der du kjøpte? Kan jo være intresant for fler. Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 "Spesialister" flest sier at det er svært individuelt hvorvidt man strengt tatt trenger ren sinus. De fleste som bruker mod. sinus i dag, har ingen problemer med det. Jeg har brukt en 150 W mod. sinus i mange år, både til PC, til lading av mobiltlf og til flat-TV, uten problemer. Den må være minst 10 år nå, men vurderer faktisk å gå opp til 300 W ren sinus, muligens. Men, for å være på den "sikre" siden, anbefales ren sinus. Men, det er jo goså et prisspørsmål...ren sinus koster vel 4 g så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Litt på siden kanskje, men jeg prøver... Jeg her en liten sak som er en slags inverter (tror jeg den kan kalles? ) Det er en 12v likestrømsmotor som driver en liten 220v vekselstrøms generator.. Jeg ville vel tro at den da fikk ren sinus siden det er et magnetfelt som kommer og går?.. Beklager hvis jeg "tar meg tilrette" i tråden... Redigert 27.November.2009 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Har sett en slik også - mellom 1974 og 1978. Så ut som et rødt lakkert 110mm avløpsrør, bærehåndtak i midten. 12V inn den ene enden hvor likestrømsmotoren satt, 230V stikkontakt i den andre enden bak på generatoren. Ga med sikkerhet sinus, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 At det blir sinusspenning tror nok jeg også, men hva med turtallsregulering? Vil noe slikt klare å gi stabil 50Hz for spenningen? Denne 230volt generatoren MY Casa, har du noe produsentnavn på saken? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Majali Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hei igjen. Denne er grønn eller blå, men passer litt til avløpsrør beskrivelsen.. (ligger i garasjen enn så lenge.) mener den var 300-400w eller noe.. Skal finne ut type og bilde i helgen.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hei. Har du fortsatt adr til der du kjøpte? Kan jo være intresant for fler.Mvh Spilli skal finne lev, sjekke litt i kveld Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 men hva med turtallsregulering? Vil noe slikt klare å gi stabil 50Hz for spenningen? Kanskje god (?), gammeldags sentrifugalregulering? Etter dampmaskin-prinsippet - som regulerer rotormagnetiseringen? Redigert: magnetiseringen iaf Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Her er et bilde av min 150 w inverter. Er dette ren sinus, eller mod sinus tro? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) her er link til en på ebay som koster rundt 1300,- kamerat har den fikk tilslag uten at andre bøy, selger merket gave og satte ned kost så kom på 1350,- dette merket funker bra, kjørt mye tungt som driller , støvsugere ol. http://cgi.ebay.com/1500W-Pure-Sine-Wave-P...=item5ad52d9b70 Redigert 27.November.2009 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Her er et bilde av min 150 w inverter. Er dette ren sinus, eller mod sinus tro? Den er modifisert, nimbuster ! Jeg kjenner den ! I Norge er den solgt med Umates og MicroBattery logo på ! Redigert 27.November.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hei Igjen.. Da har jeg fått tatt bilde av den rare inverteren.. Det ser ut som det med stabil 50Hz ikke er helt på plass... Jeg forsøkte å starte den opp, men det var helt dødt... kan jo være at det litt irring eller noe, hadde jo vært gøy å fatt den i gang.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Framtia Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg kjøpte nylig en Victron Phoenix Inverter 12/350 (ren sinus) fra Farco AS i Oslo. Godt fornøyd med produktet, og fikk lynrask ekspedering fra selger. Betalte 1875 levert, og det var helt OK sammenlignet med egenimport fra .eks UK. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
volfro Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Eg har hatt Nordic power 300 watt ren sinus i ett par båter. Fekk ulyd i kjøleviften i begge to, men leverandøren erstatta begge to. Den ene fikk også ulyd i viften senere, men fungerte.(forsvant etter ett par minutter etter eg slo den på) Solgte båten så veit ikke hvordan det gikk videre. Den eg har no ser ut som en nyere modell, har funka i 6 måneder no. Ingen ulyd. (også nordic power 300 watt ren sinus) I første båten hadde eg en mascot 300 watt ren sinus og den funka greit dei 3 årene eg hadde båten. Så har eg en kompis som har hatt problem 2 ganger med mascot 600 watt ren sinus. Han har fått den fiksa gratis begge gangene trur eg. Mascot er meir stillegående enn Nordic power som har noe mer viftestøy når den går. Trur også det er viktig at man ikke monter inverterene i for lukka/varme rom. Eller i lukka rom rett ved siden av fks. en uisolert varmluftkanal etc. Ellers har eg jo til pc bruk ett par billige (clas olsen ? biltema?) 80 og 120watt omformere 12 til 12/16/18/19volt osv. som har fungert problemfritt i åresvis. Billig er det også. Har ikke hatt noe problemer med tilkobla 230 volt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Eg har hatt Nordic power 300 watt ren sinus i ett par båter.Fekk ulyd i kjøleviften i begge to, men leverandøren erstatta begge to. Den ene fikk også ulyd i viften senere, men fungerte.(forsvant etter ett par minutter etter eg slo den på) Vi har hatt 3 invertere fra Nordic Power hos oss, og 2 av dem har (hatt) ulyd i viften, hvorav begge ble erstattet (under 1 år gamle) på garanti. Tror dette er et svakt punkt på Nordic Power sine ladere og invertere! Byttevifte koster ca. 150,- kroner på Elfa, men kan helt sikkert la seg gjøre å få tak i kvalitets vifter til en rimeligere penge. Utover vifte problemet fungerer NP sine ladere og invertere helt fint, IMO. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hva er det en trenger ren-sinus for å drive? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Hva er det en trenger ren-sinus for å drive? Jeg bruker minn til microbølger, vannkoker, støvsuge, hjemmekinoanlegg/flatskjerm, vaffeljern, trukkvannpumpe, pumpe til sentralvarmeanlegg og slike tinger. Veldig kjekk duppedings... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjorngb Svart 15.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2009 OK, men hva er det en ren sinus kan drive som en modifisert sinus ikke kan drive? Jeg ser ikke poenget med å kjøpe en ren sinus til flere tusen dersom en modifisert sinus til 500,- dekker behovet... Det jeg tror vi kommer til å bruke dem til er lading av pc, telefon, annet små-elektrisk. Muligens støvsuger, men en har jo landstrøm og av og til - eller er denne for ustabil? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.