Jump to content

Kjører du lovlig ? (for oss under 16)

Valianto

Recommended Posts

(men jeg konverterer nok ikke til seil med det første...)

Hvorfor ikke... Seilbåt koster ikke noe drivstoff og når det blåser litt er fartsopplevelsen, naturkreftene og mestringsfølelese mye mye større enn alt hva en ellers lovlig ungdomsbåt har å by på.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hei!

Sjølv kjøyrer eg ein 12 fotar med overbygg med MASSE utstyr (i vertfall i forhold til størrelsen :yesnod: ) med ein 1988 Mercury 25hk. Den går ca 22 knop max med meg og halv benisintank. Veit at dette er ulovlig, men har den oppfatningen av at så lenge eg kjøyrer pent med brygger, og ikkje irreterar andre sjømenn, er det ingen som seier noko på det. Kjører som regel kun 3-10 knop og om eg skal kjøyre gris fær eg et godt stykke ut på fjorden der eg ikkje øydeleggjer båt turen for andre. Har også som regel med meg kompisar som er 16år,så i tilfelle snuten kommer,"er det ikkje min båt". Har hatt dinna motoren heile 2009 sesongen. 2008 hadde eg ein 15hk Yamaha. Fekk heller ingen klager då. Har ikkje fått ei einaste klage på kjøyringa mi dei 2 åra eg har hatt båten. Sidan ditta er ei lita bygd, veit eg at det er mange som ser kva eg gjer på fjorden (er jo garantert den som er oftest ute på fjorden i sesongen) og veit at praten går fort om eg gjer noko domt. :discuss:

Hjelper også til når det er dugnader,og folk som får motorstopp midt på fjorden,så trur ikkje det er nokon som i det heile bryr seg om at eg kjøyrar med for stor maskin. Trur alle har ei positiv oppfatning av meg. Er også kjent som "han med den raude båten" so alle veit kven eg er :lol:

Kæptn båtløs...

Hvorfor ikke... Seilbåt koster ikke noe drivstoff og når det blåser litt er fartsopplevelsen, naturkreftene og mestringsfølelese mye mye større enn alt hva en ellers lovlig ungdomsbåt har å by på.

Det passer nok ikke til mitt båtbruk akkurat nå, men må framheve litt fra mitt forrige innlegg:

Det hadde vært noe , ja. (men jeg konverterer nok ikke til seil med det første...)
  • 1 måned senere...

Er gammel men snublet innom denne ungdomstråden....

Hvis fører er under 15 år er det faktisk barnets far som er ansvarlig hvis den håpefulle bryter regler og feks, forårsaker materiell skade eller tap av liv. (kriminel lavalder er som kjent 15 år.)

Det er altså pappan som koser seg på hytta mens barna leker seg som kan få et stort problem med politi og avkortning av forsikringsutbetalinger og annet.

Når det er sagt forsvarer jeg slett ikke de fikantede reglene. 9 hk og 10 knop er livsfarlig for bitte små uerfarne unger, mens erfarne 15 åringer burde hatt lov til å ha minst 15 hk.

Redigert av salt (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Jeg kjører ulovlig. Er snart 14 og har en with 320 med 15hk. Har heldigvis tilgode, bank i bordet, å bli stoppet av snuten. Polisbåten har kjørt forbi meg endelg ganger men har kke sagt noe enda.

På hytten har jeg vært med å ro, trekke garn, padle og litt av vært. Har også sittet på fanget til pappa og kjørt skipsplast i noen år, LENGE før jeg var 16.

I Tyskland må man være 16 om man skal styre en båt med mer en 5hk! (Og man må har tatt en båtførerprøve). Takker meg til norske regler.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har snekke, med 22,5 hk, og går ca. 10 knop på max... Har ikke lov og kjøre denne, men trenger ikke båtfører bevis :flag_bp: Fyller 16 23. juli, og har vell kjørt ulovlig siden eg var 6 år, men då med pappa ombord :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...