Jump to content

kva motor kan eg erstatte min volvo b20 motor med?

ukjent

Recommended Posts

hallo! :smiley:

vil takke for denne flotte sida! håper nokon kan hjelpe meg, sidan eg e ny med innenbords motorer. geder meg til å lære masse!

grunnen til spørsmålet:

skal kjøpe meg "ny" båt. ein grei 22 fotar med lukkede cabiner i akter og i bau. båten er fin og grei. men motoren ser ganske ferdig ut. :diving:

motoren er ein volvo b20. aq115 heiter di vell når di er for båtbruk, vist ikkje eg tar feil.

eg registrerte at de var vatn i olja då eg tok opp peile pinnen. båten har ikkje vært uder vatn, men misstenker at motor har vært delvis under. pg store mengder rust. motoren kjinner og går runndt men starter ikkje.

har fått opplyst at de muligens er fordelar. men har ikkje fått undersøkt sjølv pg båten blir ikkje henta før til helga. lørdag 28. nov.

planen er å dele motoren, og sjå korleis den er inni, ser det greit ut er tenken å bruke motoren.

min far har overhalt fleire volvo motorer, så har god hjelp. han har tidligare jobba på volvo i sverige.

men spørsmålet er:

er det noko motor som eg kan erstatte denne b20 motoren med? dette er jo ein bensinar som er kjendt for å bruke litt bensin. sjølv om den har enkelforgassar vil forbruke vere stort.

er det noko disel som er lett å fåtaki og er billig som vil passe på min gear? på rundt 70-80 hk.

håper de er nokon der som kan gje meg ein liten tilbake melding! alle som vil må skrive! trenger alle råd. også med tanke på den eksisterane motor!

på forhand takk! :flag:

skal sjå om eg klarer å legge ut bilde av motoren!:)

Hei! Gratulerer med prosjekt, og velkommen utpå! :wink:

Ser ikke så bra ut motoren. Jern og saltvann er fiender. Men det er utrolig hva som kan restaureres med tålmodighet og peiling, så det behøver ikke å være slutten for denne. Det er i alle fall en takknemlig motor å skru, og det finnes deler.

En brukbar marinediesel er jo etterspurt og kan koste en del. Den er jo også en del tyngre, så det må også vurderes i forhold til båten.

Gamle VP-AQD21 er å få tak i, men blir i minste laget (60 netto HK). Du får sjekke annonsene på Finn framover.

Så blir det spennende å se bilder av båten. Lykke til. :seeya:

hmm, då synst eg da virker beitre å sette i ein volvo motor.

vil helst sleppe å styre med gear skifte. men blir vell nødd til da uansett. me tanke på omreinings tallet på ein disel, i forskjell til ein benisn.

vist eg kjøper ei brukt ny b20 blokk, og bruker toppen eg har, så sant så toppen er brukbar. e da andre gint ein må gjere med blokka for å bruke ho i båt?

meiner de var vribar probell på denne båten.

har ikkje noko peiling på dette. håper virkelig eg kan få nokon gode råd her!

Du må nok bruke kammen også fra den gamle motoren, samt fordeler og naturligvis manifolier m.m. Marinefordeler skal ikke ha vakumklokke, så om du velger å bruke bilfordeler må i det minste denne fjernes og platen inni fordeleren låses fast. Men skru nå opp den gamle først, det kan jo bare være en bagatell (selv om motoren ser noe rufsete ut). Det er veldig greit å finne ut eksakt hva som er feilen først, for så å finne ut hvordan man skal løse det. Begynner man bare å skifte deler "i tilfelle de er dårlige", kan det fort bli dyrt!

Fordelen med disse motorene er at de er lette å få tak i deler til, og rimelig er det også. En ulempe er at motoren din er sjøvannskjølt, og du risikerer at kjølekanalene mellom blokk og topp er såpass tæret at toppakingen ikke klarer å tette lenger. Men dette ser du i så fall når du tar av toppen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

kan eg ikkje sende inn blokka og toppen til planing? om ikkje da e grvrust då, då går vell ikkje da ann. då må ein vell til å dreie av stempler osv. far min snakka også om dette. men sjølve kjele kanalanne i blokka, vil de vere stor tøring der også, eller bare mellom blokk og topp?

de høyrast ikkje så de vil vere noko problem å sette i ein bil motor heller. me dei eksisterande delanne. men e vell stor sjanse for at kam er utslitt også, så de ikkje blir full opning i ventiler. der blir d jo eit ganske stort effekt tap.

Hei.

Gratulerer med nytt prosjekt. Du sier at du regner med å dele motoren for å sjekke tilstand. Det kan nok være lurt, men det er jo en del arbeid. Ville tro at du kunne få en del svar på hva som er nødvendig videre, hvis du fikk skiftet olje og skyllet igjennom motoren, for å få på ny olje og så se om du fikk liv i den. Hvis det ellers bare er å skifte noen tenningsdeler, vil du etter å ha fått den igang få et inntrykk av hvor tett den er og om det er noe framtid i den. Også ville jeg koblet fri giret fra propellakselen og sjekke så godt det er mulig hvilken tilstand det er i. Ser ut til at det kan være minst like skadet som motoren. Sist ville jeg undersøke hvorfor disse vannskadene er oppstått. Er det regnvann eller sjø, og hvor lekker det? Etter å ha sjekket disse tingene er det lettere å stake ut den beste kursen videre.

Vil også si at man skal bruke ganske mange liter brennstoff i året for at en investering i en dieselmotor skal lønne seg, forutsatt at du ikke trenger pumpe masse penger inn i den motoren du har for å få den igang, så klart.

Lykke til videre.

planen var å ta utav motor og gear, og sjå korleis de ser ut. plukki di frakvarandre, og sjå korleis innmaten er. vil nesten gjere da før eg finner ut om eg satser på di eller ikkje.

men burde eg ha først skifta olja, og prødv å få motor til å gå? såleis at eg veit at den fungerer, før eg legger ut penger i pakninger og simringer, plansliping mm.

de burde jo halde å kløyve blokk, og skifte alle pakninger og simringer, hone sylindre, slipe ventiler, evnt ny kam om den er slitt og planslipe om de ligger rust me topppakningen?

kor vante har komt inn er litt usikkert. gamle eigar av båten fortalte at de ein gong kom ein del regnvatten i båten. noko som kunne sjåast langs kanten i motorrommet.

båten har eit stort preg av at den ikkje har blitt sett til over lengere tid mendan den har vært på sjøen. slik har den hatt de i over to år. så motoren har nok fått smakt ei del på regnet. båten har kalesje, og seksel over motor. vatnet samler seg i kjøl, og stiger opp til motor, og gear.

olja var som sakt grå, så de må jo bety at den har blitt kjøyrt etter at vatnet har kom opp til motor. ellers hadde vell ikkje olja hatt den javne gråfargen?

Tusen Takk For Alle Svar!!

Slik som denne motoren ser ut er det min soleklare mening at den må opp på benken og deles. Jeg er selv amatør, men har heloverhalt B20 motorer mange ganger fra den gang vi kjørte Volvo 140 serien.

Volvo B2 er veldig lett å arbeide med og delene er forholdsvis rimelige og lett å få tak i. Dersom du tar jobben selv med hjelp (kansje også økonimisk) fra din far tror jeg at du kommer relativt lett og billigere fra en totaloverhaling sammenlinet med å investere i ny motor. Og så lærer du en masse om motor og vedlikehold og kjenner motoren din til bunns etter en slik jobb.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

kan eg ikkje sende inn blokka og toppen til planing? om ikkje da e grvrust då, då går vell ikkje da ann.

Problemet er at hullene blir for store, og i så fall hjelper det ikke å planslipe. Korrosjon ellers i kjølekanalene forekommer også, men dette er ikke så lett å se. Men som sagt, demonter motoren først, da får dere lettere en status på sakene. Den har uansett godt av å få rengjort stempelringspor, slipt ventiler m.m. Og et pakningssett til denne koster ikke all verden. Sjekk også eksosmanifolien, hvis denne lekker sjøvann over til eksosen vil du få vann inn via ventilene. Et vanlig problem, dette er en slitedel som må skiftes en gang i blant...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
er det noko disel som er lett å fåtaki og er billig som vil passe på min gear? på rundt 70-80 hk.

Da tenker jeg på Ford Transit motoren på 2.5 liter, den er vel 70hk uten turbo, og 110-130hk med tutbo.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

her er bilder av Båten!

Som eg kanskje ikkje har nevnt før, så har eg ikkje fått henta båten endå. planen er å hente den på lørdag. gleder meg!

betaler 14 000kr for båten. nokså lite synst eg. (skummelt?! :sweat: )men motoren går jo ikkje. men uten om de skal båten vere fin. tok ein nøye sjekk då eg var ute og såg på båten, tan ikkje så store mangler. feil somat cabinnanne er trekt me stoff som har blitt fuktig, og mugla. dette må vekk. båten bærer eit stort preg av å ikkje fått stell. gleder meg til å gi båten stell som den fortjener, synst dette er ein flott båt! :flag:

pict0070.jpgpict0082.jpgpict0081.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...