Jump to content

Isopor som flytemiddel?

roeren

Recommended Posts

Isopor er godt egnet til dette. Finnes vel andre løsninger på moderne båter nå til dags.

Min gamle flipperjolle hadde dette inni skroget for å gjøre den synkefri. Kan laste opp noen bilder om du vil.

Vare bare store klosser som lå løst inni skroget. Dog måtte de jo ha blitt plassert der da båten ble bygget.

Hvordan man best skjærer det til aner jeg ikke, men det får du sikkert råd om enten her eller i et byggvarehus. Der kan det jo hende de selger isopor også. Evt. titte litt i marinaer rundt omkring, sikkert noen som blir glad du tar det med deg.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Du kan bruke gitarstrenger som tråd, spenn den opp med en bue.

Bilbatteri/lader som strømforsyning, eller om du vil ha tempregulering, en gammel trafo til f. eks Marklin togbaner.

Pass på røyken, den er alt annet enn sunn. For pene kutt må tråden ha anlegg på begge sider av emnet.

Deler du en stor blokk i to for å få den lurt inn et sted kan du lime de sammen med epoxy in situ.

at isopor aldri bør brukes i en luket båt.

Min båt er isolert med 20mm isopor på alle flater og deretter dekket med skrogtrekk. originalt fra Viksund. Så da får jeg bare håpe at den ikke begynner å brenne. På den annen side, resten av båten gir vel ikke fra seg direkte sunne gasser den heller ved brann....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Snøen som Index nevner er "magnetisk" og fester seg overalt og spesielt om sirkelsag ble brukt.

Kjøpte motstandstråd hos "Clason&Ohlson" og lagde meg en patent med bilbatteriet som strømkilde.

For å få passende varme i tråden lagde jeg en formotstand av samme tråd. Bilen lot jeg gå på rask

tomgang når kutting pågikk. Ulempen var man måtte mate forsiktig frem ellers ville tråden slites av.

Kunne muligens tvinnet sammen flere tråder for større styrke. Som isolatorer i endene ble brukt biter

av noen keramikkfliser.

Når eg skar isopor til for noen år tilbake brukte eg vanlig streng som er lagde handtak på i endene, festet deretter jordingsklemme til sveiseaparatet i den ene enden og sveisetanga i den andre, skrudde styrken helt på null før eg skrudde på aparatet, justerte deretter opp styrken til tråden begynte og bli oransj :smash: så hvis du har et sveiseaparat er de enkel og ordne til :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Om du vil hente på Sunnmøre kan du få en klosse på ca 3x3x3 meter Gratis !!!!!

Ja, hadde jeg nå bare bodd nær Sunnmøre! Men det er for langt borte, selv for en 9 kbm isoporkloss!

Men hadde du reist for en 27 kbm kloss, da? :giggle:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...