Jump to content

Alt. olje til Volvo DP-G drev

Hydrox

Recommended Posts

Etter hva jeg har fått med meg så skal Volvo sitt DP-G drev kjøres med Volvo's egen og dyreste olje, rundt 300 kr/liter. Volvo sin olje skal etter hva jeg kan finne ut være en 75W-140 olje med API GL-5.

Når jeg nå kikker i prislistene til Statoil så finner jeg en olje som heter Gearway S5 75W-140, denne er også med API GL-5. Denne står oppført med en literpris på høfflige 124, 20 kr literen.

Nå vet ikke jeg hvor mange liter et DP-G drev rommer, men med to drev på hekken så blir det jo noen kroner spart på å velge oljen i fra Statoil. I hvert fall en tusenlapp som kan brukes på to fine flasker med djevelens munnvann. Men så kommer jo det store spørsmålet, kan man bruke denne oljen på drevet? Jeg ville jo tro at dette skulle gå fint..

Er det noen oljeeksperter her inne som kan gi meg et annet svar enn at det er tryggest å velge Volvo's egen olje?

Hei hydrox, begynner det å nærme seg handel eller..... :fishing:

I følge denne linken så er kravet til olje til DP-G som du selv skriver API GL-5 SAE 75W-140. Med mindre det står noe annet i brukermanual som følger drevet skal alle oljer som oppfyller kravene gitt være fullgode oljer til bruk på dette drevet.

Ser ikke bort fra at fabrikat olje du finner på VP flaskene har variert med årene ut fra hvem VP til en hver tid har fått best priser av.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ble litt nysgjerrig nå og måtte inn i manualen å sjekke. Tok opp manual fra VP sine sider på KAD44 / KAD300. Her står å lese:

25.11.jpg

Det skal mao brukes VP olje 1141634-4. Det at API og SAE står oppgitt i parentes leser jeg som at den oppgitte VP oljen har kvaliteter iht til disse standarder og følgelig at du kan bruke samtlige oljer som følger samme standard. Det er vell derfor vi har internasjonale standarder :wink:

Dersom VP olja hadde helt spesielle egenskaper ville ikke API og SAE vært oppgitt.

Men skulle du prøve og det går til helv*!!& så ikke ring meg :lol:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...