Jump to content

Hjelp til å finne minimum tykkelse på diesel rør ..cmd 350

KaRsK

Recommended Posts

Hei , er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut minimum tykkelse på slange , rør ned i tank .

motoren er en cummins mercruiser qsd 350hk

Tror det har vært montert bensin motor i båten tidligere og lurer derfor på om røret opp fra tanken kan være litt i minste laget.. (har ikke sjekket røret enda)

Symtom: ved rask gasspådrag ca fra 3000-3800 stopper liksom motoren opp litt (akkurat som den ikke får nok diesel) etterfulgt av feilmelding: check engine

tar jeg den sakte men sikkert opp til 3700 så går det bra , men får opp samme feilmedlingen hvis jeg kommer over 3800.

Har skiftet dieselfilter.

Noen som har tips?

Du skal ha 10 mm rør ned i tank. Alle nipler og slanger skal ha samme dia helt frem til motor. Feil melding skal du kunne lese ut i code via instrument (se instruksjonsbok)

Jeg tipper du treffer turtalls sperra, denne motoren skal proppes slik at du får max 3800 rpm.

Har motor virket uten disse symtomer før, har du sansynlig en aktiv feilkode som må utbedres.

MVH KK

er ikke noe sil på enden av røret nei :)

turtallsperra slår inn på 3920 , mener jeg det var.. (var ett problem tidligere , men winrace justerte propellsettet slik at det ble bedre)

Har merket dette litt tidligere også , men har blitt mer merkbart etter at jeg koblet om dieseltilførselen.

Hadde retur til tank tidligere , men det var visst ikke riktig .

så nå går returen og tilførsel inn i ett T rør og videre inn i maskinen...

Kan det være at jeg ikke har fått luftet systemet skikkelig??

er ikke noe sil på enden av røret nei :)

turtallsperra slår inn på 3920 , mener jeg det var.. (var ett problem tidligere , men winrace justerte propellsettet slik at det ble bedre)

Har merket dette litt tidligere også , men har blitt mer merkbart etter at jeg koblet om dieseltilførselen.

Hadde retur til tank tidligere , men det var visst ikke riktig .

så nå går returen og tilførsel inn i ett T rør og videre inn i maskinen...

Kan det være at jeg ikke har fått luftet systemet skikkelig??

Systemet er selvluftende, slik at dette er ikke årsaken nå.

Du har eller får en feilkode. Det enkleste for deg er og finne ut hva den forteller.

MVH kk

hmm , fant dette på cmd sine nettsider :

Approximate Fuel Return to Tank Temperature With Cooler.°C 41.1

kilde: http://www.cmdmarine.com/Products/Recreati...9153_BC9156.pdf

I mine øyne så betyr det altså at returen er ment å gå i tanken..

Men mener det stod i ett tidligere innlegg at det stod i monteringsanvisningen at den ikke skulle ha retur til tank .. men finner ikke det innlegget igjen..

Mvh rådløs KaRsK

Ville nok lagt retur til tank, i og med at returflødet normalt er høyt. Returen inn på tilførsel vil jo også resultere i at samme diesel vil sirkulere, og dermed også ettervert få en ganske høy temperatur (mulig også for høy). Har selv 2 tanker, og flytter ca. 100 liter fra den ene til den andre i løpet en drøy time under pen marsjfart.

"Sistemann tar med flagget"

hmm , fant dette på cmd sine nettsider :

Approximate Fuel Return to Tank Temperature With Cooler.°C 41.1

kilde: http://www.cmdmarine.com/Products/Recreati...9153_BC9156.pdf

I mine øyne så betyr det altså at returen er ment å gå i tanken..

Men mener det stod i ett tidligere innlegg at det stod i monteringsanvisningen at den ikke skulle ha retur til tank .. men finner ikke det innlegget igjen..

Mvh rådløs KaRsK

Ingen returdiesel til tank på qsd motorer. Overskudd/by pass diesel går via dieselkjøler tilbake på tilførselside av høytrykkpumpe.

MVH KK

Men er det noe i veien for å ha retur til tank ?

Ja, systemet er ikke bygget opp for dette.

Jeg forstår at du fortsatt sliter med et problem som nevnt i start av denne tråd, men nå råder jeg deg til og kontakte en forhandler som har diagnoseverktøy og kunnskap slik at de kan lese ut din feilkode og feilsøke ut i fra dette.

Garstad i Stavanger kan hjelpe.

Lykke til

mvh kk

10 mm rør er det innvendig målt ?

King Kong nevner lenger oppe i tråden at det skal være 10mm rør helt frem til motoren. Da refereres det til rørets innvendige diameter. Det er sikkert korrekt.

Jeg synes at det ser ut som det er tynnere, jeg tipper 8mm innvendig diameter. 90' messing bend ser for meg ut som 3/8" som er vel 9mm og med litt godstykkelse så nærmer du deg 8mm innvendig. Men dette er en enkel sak og sjekke ut. Du fjerner slangen og 90' messing bend, da kan du måle rørets innerdiameter. Regner med at røret er sveiset/loddet til den tynne flensen, da vil røret stå igjen og lett tilgjengelig.

Mvh

mask

Redigert av mask (see edit history)

Skal først prøve å kjøre motoren direkte fra en dieselkanne , så vet jeg ihvertfall at slangene er store nok.

Blir ikke så lett å komme til tanken nå desverre.. men må jeg så må jeg :)

red: fant forresten ut at minste diameter skal være 8mm , hvis ikke strekket er for langt. (ca 120 cm hos meg) kilde: qsd 4,2 installation manual

Redigert av KaRsK (see edit history)

svar fra cummins norge.

Ser ingen problem med å føre tilbake til tank, men ifølge Marine Power er det enklere som det er lagt opp til.

Vennlig hilsen

Cummins Norway AS

: returen går gjennom kjøleren og rett inn på tilførsel igjen , det for at dieselen til motor ikke skal bli for varm.

skulle vel ikke være noe problem i Norge tenker jeg. (tank på 300l)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...