KaRsK Startet 25.November.2009 Link til dette innlegget Startet 25.November.2009 Hei , er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut minimum tykkelse på slange , rør ned i tank . motoren er en cummins mercruiser qsd 350hk Tror det har vært montert bensin motor i båten tidligere og lurer derfor på om røret opp fra tanken kan være litt i minste laget.. (har ikke sjekket røret enda) Symtom: ved rask gasspådrag ca fra 3000-3800 stopper liksom motoren opp litt (akkurat som den ikke får nok diesel) etterfulgt av feilmelding: check engine tar jeg den sakte men sikkert opp til 3700 så går det bra , men får opp samme feilmedlingen hvis jeg kommer over 3800. Har skiftet dieselfilter. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Enkelte tanker har en sil i enden av røret som går ned i tanken. Har du sjekket om denne er tett? Den kan eventuelt fjernes uten problemer, du har jo uansett filter som skal rense dieselen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
king kong Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Du skal ha 10 mm rør ned i tank. Alle nipler og slanger skal ha samme dia helt frem til motor. Feil melding skal du kunne lese ut i code via instrument (se instruksjonsbok) Jeg tipper du treffer turtalls sperra, denne motoren skal proppes slik at du får max 3800 rpm. Har motor virket uten disse symtomer før, har du sansynlig en aktiv feilkode som må utbedres. MVH KK Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 er ikke noe sil på enden av røret nei :) turtallsperra slår inn på 3920 , mener jeg det var.. (var ett problem tidligere , men winrace justerte propellsettet slik at det ble bedre) Har merket dette litt tidligere også , men har blitt mer merkbart etter at jeg koblet om dieseltilførselen. Hadde retur til tank tidligere , men det var visst ikke riktig . så nå går returen og tilførsel inn i ett T rør og videre inn i maskinen... Kan det være at jeg ikke har fått luftet systemet skikkelig?? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 er ikke noe sil på enden av røret nei :) turtallsperra slår inn på 3920 , mener jeg det var.. (var ett problem tidligere , men winrace justerte propellsettet slik at det ble bedre) Har merket dette litt tidligere også , men har blitt mer merkbart etter at jeg koblet om dieseltilførselen. Hadde retur til tank tidligere , men det var visst ikke riktig . så nå går returen og tilførsel inn i ett T rør og videre inn i maskinen... Kan det være at jeg ikke har fått luftet systemet skikkelig?? Systemet er selvluftende, slik at dette er ikke årsaken nå. Du har eller får en feilkode. Det enkleste for deg er og finne ut hva den forteller. MVH kk Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 ok , da får jeg prøve på det :) takk skal du ha Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Hadde retur til tank tidligere , men det var visst ikke riktig .så nå går returen og tilførsel inn i ett T rør og videre inn i maskinen... Skulle tro at retur til tank gav motor bedre tilgang til uforstyrret dieselfløde på tilførselsiden, men mulig mercruiser har en annen oppfatning. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
KaRsK Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Ja siden problemet var mye mindre merkbart før jeg koblet det "riktig" skulle funnet en tegning som viser dieselsystemet , kanskje det viser hvorfor det skal kobles slik.. Trodde kanskje det var laget til slik for at man lettere skulle få det til , med konvertering fra bensin til diesel.. men har rett og slett ikke peiling. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 hmm , fant dette på cmd sine nettsider : Approximate Fuel Return to Tank Temperature With Cooler.°C 41.1 kilde: http://www.cmdmarine.com/Products/Recreati...9153_BC9156.pdf I mine øyne så betyr det altså at returen er ment å gå i tanken.. Men mener det stod i ett tidligere innlegg at det stod i monteringsanvisningen at den ikke skulle ha retur til tank .. men finner ikke det innlegget igjen.. Mvh rådløs KaRsK Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Ville nok lagt retur til tank, i og med at returflødet normalt er høyt. Returen inn på tilførsel vil jo også resultere i at samme diesel vil sirkulere, og dermed også ettervert få en ganske høy temperatur (mulig også for høy). Har selv 2 tanker, og flytter ca. 100 liter fra den ene til den andre i løpet en drøy time under pen marsjfart. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
KaRsK Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 motoren er utstyrt med dieselkjøler , så ikke sikkert det er noe problem.. er bare redd det er en grunn for at man ikke skal ta den til tanken... men ikke sikker. har sendt en mail til cummins , så får vi se om de gidder å svare meg. Hanjeg kjøpte motoren av (forhandler) sa at de brukte bare T stykke .. ikke retur til tank. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 hmm , fant dette på cmd sine nettsider : Approximate Fuel Return to Tank Temperature With Cooler.°C 41.1 kilde: http://www.cmdmarine.com/Products/Recreati...9153_BC9156.pdf I mine øyne så betyr det altså at returen er ment å gå i tanken.. Men mener det stod i ett tidligere innlegg at det stod i monteringsanvisningen at den ikke skulle ha retur til tank .. men finner ikke det innlegget igjen.. Mvh rådløs KaRsK Ingen returdiesel til tank på qsd motorer. Overskudd/by pass diesel går via dieselkjøler tilbake på tilførselside av høytrykkpumpe. MVH KK Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Men er det noe i veien for å ha retur til tank ? Her er bilde av tanken , tilførsel til motor øverst... noen som tør gjette diameter på røret ned i tanken ? er ett hekkan å komme til der nå så hadde vært greit å sluppet. Redigert 26.November.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Men er det noe i veien for å ha retur til tank ? Ja, systemet er ikke bygget opp for dette. Jeg forstår at du fortsatt sliter med et problem som nevnt i start av denne tråd, men nå råder jeg deg til og kontakte en forhandler som har diagnoseverktøy og kunnskap slik at de kan lese ut din feilkode og feilsøke ut i fra dette. Garstad i Stavanger kan hjelpe. Lykke til mvh kk Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Her er bilde av tanken , tilførsel til motor øverst... noen som tør gjette diameter på røret ned i tanken ? Vil tippe at røret er 8mm innvendig diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 10 mm rør er det innvendig målt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mask Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) 10 mm rør er det innvendig målt ? King Kong nevner lenger oppe i tråden at det skal være 10mm rør helt frem til motoren. Da refereres det til rørets innvendige diameter. Det er sikkert korrekt. Jeg synes at det ser ut som det er tynnere, jeg tipper 8mm innvendig diameter. 90' messing bend ser for meg ut som 3/8" som er vel 9mm og med litt godstykkelse så nærmer du deg 8mm innvendig. Men dette er en enkel sak og sjekke ut. Du fjerner slangen og 90' messing bend, da kan du måle rørets innerdiameter. Regner med at røret er sveiset/loddet til den tynne flensen, da vil røret stå igjen og lett tilgjengelig. Mvh mask Redigert 27.November.2009 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Skal først prøve å kjøre motoren direkte fra en dieselkanne , så vet jeg ihvertfall at slangene er store nok. Blir ikke så lett å komme til tanken nå desverre.. men må jeg så må jeg :) red: fant forresten ut at minste diameter skal være 8mm , hvis ikke strekket er for langt. (ca 120 cm hos meg) kilde: qsd 4,2 installation manual Redigert 27.November.2009 av KaRsK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 svar fra cummins norge. Ser ingen problem med å føre tilbake til tank, men ifølge Marine Power er det enklere som det er lagt opp til. Vennlig hilsen Cummins Norway AS : returen går gjennom kjøleren og rett inn på tilførsel igjen , det for at dieselen til motor ikke skal bli for varm. skulle vel ikke være noe problem i Norge tenker jeg. (tank på 300l) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 28.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Da var det i orden :) fikk tydeligvis litt luft i systemet fra en dårlig slangetilkobling på første dieselfilter. så nå blir det vel å kjøpe ett Racor 500 filter\vannutskiller... eller finnes det tilsvarende som er billigere ? like gode? KaRsK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.