jorhan Startet 25.November.2009 Link til dette innlegget Startet 25.November.2009 Har litt for lavt oljetrykk på motoren min. Den ligger 0,5 til 1 bar under det den skal. Har målt direkte på motor med eget måleapparat og det viste der noe bedre enn instrumentet mitt på "dasjbordet". Har sett i verkstedhåndboka at det finnes noen ventiler i forbindelse med oljekjøler/oljepumpe(tror jeg). Mener også jeg har hørt snakk om at dette går ann å justere til en viss grad. Klarer ikke å se i verkstedhåndboka hvor nøyaktig disse ventilne sitter. Er det noen som vet eller har gjort dette før så setter jeg pris på en tilbakemelding. Har ingen lamper som lyser eller noen form for alarm på motoren vedrørened oljetrykket. Oljelampa og ladelampa lyser ved oppstart for så og slukke og ikke lyse mer. Sitér dette innlegget Link to post
customline Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 i oljepumpa er det to ventiler med fjører og en kule i hver ende.en ventil hver vei(en bakover og en forover).En for oljetrykket og en for overtrykket(bypass).husker ikke hvilken.Strekk ut fjørene ca.en halv cm.en sekskantmutter på hver ende av pumpa.gjorde det samme med min 31 etter råd fra et verksted.funka bra på min. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Hei. Takk for svar. Må da motoren løftes ut og oljepumpa demonteres fra motor for å komme til disse ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Før du begynner å løfte ut motoren, ved hvilket turtall måler du trykket? Er motoren kjørt litt hardt i en periode er det ikke uvanlig at trykket dropper ned mot 0,5BAR når du går ned på tomgang. Da vil du typisk se at oljelampa gløder svakt i kveldsmørket. Lampa begynner å lyse ved 0,5-0,6BAR. Dette er vanlig og helt ufarlig. Har du derimot et oljetrykk på 0,5BAR under belastning, har du et alvorlig problem. Lyser lampa eller går alarmen under belastning er dette en beskjed om at motoren din nettop har havarert. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
jorhan Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Hei rem. Det mangler 0,5 til 1 bar hele veien opp til fullt turtall. Når aldri maks oljtrykk som er oppgitt til 4,5 til 5 bar på fullt turtall. Ingen alarmer eller unormal eksos. Motoren går som ei klokke den. På tomgang varm motor så ligger den rett under 1 bar. Skal være 1,5. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Og oljen er korrekt ihht. manual? Ny olje? Filterbytte er utført? Oljekjøleren er ikke på vei til å bli tett? Bare noen tanker... Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Til Gudrun. Filter bytta i våres, ny olje i henhold til instruksjonsbok. Det med oljekjøler var jo kanskje ikke så dumt. Er jo tross alt en 1986 mod. Kan jo kanskje være på tide med en rens ja. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 1986...... tja, ja da er det kanskje ikke så dumt å kjøre en rens på hele sjøvannsystemet....les "Systemrens"....eller tilsvarende.... Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Systemrens er jo hvertfall greit å gjøre før man går i gang med noe større opplegg hverfall. Har faktigst ikke tenkt den tanken at det tross alt kan være noe så enkelt som skal til Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) Jeg hadde akkurat samme motor (86 mod) for noen år siden. Den var likedan alle de 6 årene jeg hadde motoren. Ved nedslakking etter å ha kjørt på marsfart i lengre tid så viste oljetrykket kun 0,5 bar men verken oljelampa eller alarmen gikk. Ved marsfart på varm motor så lå oljetrykket på underkant av 4 bar (ca. 3,8). Så lenge verken alarmen eller lampa lyste så tok jeg ikke dette særlig tungt. Både giverne på motoren og selve instrumentpanelet og det elektriske opplegget kan medføre noe feil på instumentene over tid. Et eksempel på dette var at når jeg slå på instrumentbelysningen så endret de fleste instrumentene seg litt. Ladingen, tankmåleren og temperaturen gikk opp mens oljetrykket gikk ned. Hvis du søker er på forumet så vil du nok finne at dette har vært diskutert tidligere. Redigert 25.November.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Det er som å høre om min motor det ja. På eksternt manometer så fikk jeg høyere tall. Da blir det nok en systemrens ettervært og så ikke noe mer enn det. Er jo tydligvis helt normalt på disse motorene dette her. Syns i bunn og grunn dette var litt merkelig da alt har fungert som det skal. Snakka tidligere med en kompis jeg har som er en skikkelig motor guru og han sa jeg bare skulle "drite" i det da dette ikke var noe å bry seg om. Men alltid greit å sjekke med folk på Baatplassen i tillegg. Det er vel her all kompetanse sitter Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Jeg vil tro at det er oljetrykk giveren som viser feil, siden du har målt høyere trykk rett på motoren med annet instrument. Hadde selv samme problem på min TAMD41A. Viste også 1 bar for lite lenge inntil giveren til slutt tok kvelden. Sjekket også trykket med prof instrument tilkoblet uttaket for oljetrykk alarm giveren og der var alt normalt, ca. 4,5 bar under belastning. Ny giver koster vel 8-900 kr. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Det betyr at du går med 3,5-4BAR under last så vidt jeg kan lese av det du skriver. Jeg ville kulan i et slikt tilfelle, og kanskje heller vurdert å gå for litt tykkere olje ved neste skift. Biltemas 15-W40 olje blir anbefalt av mange ser jeg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ansgar Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) Det mangler 0,5 til 1 bar hele veien opp til fullt turtall. Har akkurat det samme på min 31 motor. Veldig lavt når motoren går på tomgang etter at den er varm. Ingen alarmer går. Jeg har slått meg til ro med at så lenge den får olje så er det greit. Jeg bruker 15W40 olje Redigert 25.November.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
customline Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 hei,det er typisk for disse motorene å miste oljetrykk etter litt hardt kjør og brå oppslakking når oljekjøleren er i ferd med å tettes,men da har du vel normalt trykk før den blir driftsvarm?Nei har du plass rundt motoren så skrur du ut sekskantpluggene (i bakkant og forkant av pumpa)ut kommer en fjær med en kule eller en tettesak i enden.men uansett,ta av oljekjøleren og rens den,da blir det også lettere og komme til pumpa.husk o-ringene mellom pumpa og blokka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.