Jump to content

Er det mulig å justere oljetrykk på VP TAMD 31A?


jorhan

Recommended Posts

Har litt for lavt oljetrykk på motoren min. Den ligger 0,5 til 1 bar under det den skal. Har målt direkte på motor med eget måleapparat og det viste der noe bedre enn instrumentet mitt på "dasjbordet".

Har sett i verkstedhåndboka at det finnes noen ventiler i forbindelse med oljekjøler/oljepumpe(tror jeg).

Mener også jeg har hørt snakk om at dette går ann å justere til en viss grad.

 

Klarer ikke å se i verkstedhåndboka hvor nøyaktig disse ventilne sitter.

Er det noen som vet eller har gjort dette før så setter jeg pris på en tilbakemelding.

 

Har ingen lamper som lyser eller noen form for alarm på motoren vedrørened oljetrykket.

Oljelampa og ladelampa lyser ved oppstart for så og slukke og ikke lyse mer.

Link to post

Før du begynner å løfte ut motoren, ved hvilket turtall måler du trykket? Er motoren kjørt litt hardt i en periode er det ikke uvanlig at trykket dropper ned mot 0,5BAR når du går ned på tomgang. Da vil du typisk se at oljelampa gløder svakt i kveldsmørket. Lampa begynner å lyse ved 0,5-0,6BAR. Dette er vanlig og helt ufarlig.

Har du derimot et oljetrykk på 0,5BAR under belastning, har du et alvorlig problem. Lyser lampa eller går alarmen under belastning er dette en beskjed om at motoren din nettop har havarert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg hadde akkurat samme motor (86 mod) for noen år siden. Den var likedan alle de 6 årene jeg hadde motoren. Ved nedslakking etter å ha kjørt på marsfart i lengre tid så viste oljetrykket kun 0,5 bar men verken oljelampa eller alarmen gikk. Ved marsfart på varm motor så lå oljetrykket på underkant av 4 bar (ca. 3,8). Så lenge verken alarmen eller lampa lyste så tok jeg ikke dette særlig tungt. Både giverne på motoren og selve instrumentpanelet og det elektriske opplegget kan medføre noe feil på instumentene over tid. Et eksempel på dette var at når jeg slå på instrumentbelysningen så endret de fleste instrumentene seg litt. Ladingen, tankmåleren og temperaturen gikk opp mens oljetrykket gikk ned.

 

Hvis du søker er på forumet så vil du nok finne at dette har vært diskutert tidligere.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post

Det er som å høre om min motor det ja.

På eksternt manometer så fikk jeg høyere tall.

Da blir det nok en systemrens ettervært og så ikke noe mer enn det.

Er jo tydligvis helt normalt på disse motorene dette her.

Syns i bunn og grunn dette var litt merkelig da alt har fungert som det skal.

 

Snakka tidligere med en kompis jeg har som er en skikkelig motor guru og han sa jeg bare skulle "drite" i det da dette ikke var noe å bry seg om.

Men alltid greit å sjekke med folk på Baatplassen i tillegg.

Det er vel her all kompetanse sitter :yesnod::lol:

Link to post

Jeg vil tro at det er oljetrykk giveren som viser feil, siden du har målt høyere trykk rett på motoren med annet instrument.

Hadde selv samme problem på min TAMD41A. Viste også 1 bar for lite lenge inntil giveren til slutt tok kvelden. Sjekket også trykket med prof instrument tilkoblet uttaket for oljetrykk alarm giveren og der var alt normalt, ca. 4,5 bar under belastning.

 

Ny giver koster vel 8-900 kr.

Link to post

Det betyr at du går med 3,5-4BAR under last så vidt jeg kan lese av det du skriver. Jeg ville kulan i et slikt tilfelle, og kanskje heller vurdert å gå for litt tykkere olje ved neste skift. Biltemas 15-W40 olje blir anbefalt av mange ser jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

hei,det er typisk for disse motorene å miste oljetrykk etter litt hardt kjør og brå oppslakking når oljekjøleren er i ferd med å tettes,men da har du vel normalt trykk før den blir driftsvarm?Nei har du plass rundt motoren så skrur du ut sekskantpluggene (i bakkant og forkant av pumpa)ut kommer en fjær med en kule eller en tettesak i enden.men uansett,ta av oljekjøleren og rens den,da blir det også lettere og komme til pumpa.husk o-ringene mellom pumpa og blokka. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...