Jump to content

Engbo eller Sleipner aktertruster?

Simito

Recommended Posts

Jeg overveier sterkt å montere aktertruster til våren. Observerer at Sleipner er omtrent dobbelt så dyr som Engbo. Har noen erfaringer som f.eks. at Sleipner er mye bedre, eller at Engbo er dårligere?

Har ikke sett noe som tilsier det ene eller det andre, så jeg er forundret over prisforskjellen.

Jeg sammenlikner trustere med skyvekraft på ca 90 kg. På forhånd takk for innspill!

Jeg har kun montert baug og hekktrustere fra sleipner de siste 5 årene. Sikkert 20 stykker i sesongen, og til dags dato har jeg enda ikke en eneste reklamasjon på noen av disse. Jeg har kun drevet med feilsøking på engbo sine vinsjer ved flere anledninger. Det ser ut til at styringsenheten er den samme som brukes til ankervinsjene til engbo. En bekjent i samme bransje monterte noen av disse for noen år siden, og fikk trøbbel med flere båter som var på ferie utenlands i fellesferien hvor plutselig trustere begynte å gå av seg selv og leve sitt eget liv og endel andre problemer. Han har ikke montert flere fra engbo de siste årene. Min erfaring er det samme når det gjelder engbo sine ankervinsjer, og jeg vil derfor ikke sitte igjen med noe reklamasjonsansvar på slike produkter da jeg har vært borti altfor mye feil og mangler ved disse produktene.

Min erfaring er det samme når det gjelder engbo sine ankervinsjer, og jeg vil derfor ikke sitte igjen med noe reklamasjonsansvar på slike produkter da jeg har vært borti altfor mye feil og mangler ved disse produktene.

Oj.. Det var sterke ord..

Jeg har hatt baugthrustere fra Sleipner tidligere, og har nå baug og hekkthrustere fra QL som er levert av Engbo.

Har ikke hatt problemer med noen av delene.

Volvo Penta har vel levert en god del QL thrustere, og hvis de var dårlige tviler jeg på at VP ville brukt dem...

Når det gjelder produkter fra Engbo (QL) eller Sleipner på thrustere eller Engbo og Ilas på ankervinsjer er min oppfattning at alle disse leverandørene er meget serviceinnstilte og hjelpsomme hvis det er noe problemer.

Slike ting er ofte litt "snakkis" blandt oss båtfolk i havnene og jeg har en generell oppfatning at alle disse leverandørene er meget hjelpsomme hvis det dukker opp noe.

Er kanskje litt "Kardemommeby" svar riktignok, men det er også min erfaring.

Mvh.

Shaloom

Redigert av shaloom (see edit history)
Oj.. Det var sterke ord..

Jeg har hatt baugthrustere fra Sleipner tidligere, og har nå baug og hekkthrustere fra QL som er levert av Engbo.

Har ikke hatt problemer med noen av delene.

Volvo Penta har vel levert en god del QL thrustere, og hvis de var dårlige tviler jeg på at VP ville brukt dem...

Når det gjelder produkter fra Engbo (QL) eller Sleipner på thrustere eller Engbo og Ilas på ankervinsjer er min oppfattning at alle disse leverandørene er meget serviceinnstilte og hjelpsomme hvis det er noe problemer.

Slike ting er ofte litt "snakkis" blandt oss båtfolk i havnene og jeg har en generell oppfatning at alle disse leverandørene er meget hjelpsomme hvis det dukker opp noe.

Er kanskje litt "Kardemommeby" svar riktignok, men det er også min erfaring.

Mvh.

Shaloom

joda, mange båteiere er fornøyd! Problemet er for oss som driver firmaer som forsøker å fremstå som seriøse i bransjen. Da må vi gi 5 års reklamasjonsrett på det vi leverer. I en hektisk sesong er det heller ikke tid til å reise rundt og reparere baugpropeller, ankervinsjer osv. selv om det ofte kun er snakk om små filleting og leverandørene er aldri så hjelpsomme. Det er noe av grunnen til at veldig mange av oss avstår fra å selge og montere produkter vi har dårlig erfaring med. engbo er slikt sett enestående. Jeg ble leid inn av en båtforhandler denne våren og gjorde endel monteringsarbeid og utbedret endel reklamasjoner på fabrikkmontert utstyr. Bl.a ca. 10 ankervinsjreklamasjoner var det 1 ilas vinsj, resten engbo. Dette koster forhandlerne utrolig mange penger, spesielt når slikt skjer på vårparten. Jeg har erfart akkurat det samme, og sluttet derfor helt å selge disse produktene for ca. 5 år siden. Nå har jeg senest denne sommeren erfart at produktene fortsatt ikke holder en kvalitet som jeg kan stå inne for og anbefale til mine kunder. At volvo går gode for ql-trustere forbauser meg ingen verdens ting, men jeg vil ikke akkurat kalle det et kvalitetsstempel. Jeg tror det er en grunn til at mange store internasjonale båtbyggere bruker trustersystemer levert av sleipner fremfor andre konkurenter som er litt billigere.

Jeg skal forøvrig montere en slik "ryggsekk"løsning på en båt i begynnelsen av januar. Kan godt ta noen bilder av den montasjen hvis trådstarter er interessert i det. Tror jeg har noen bilder fra vanlig hektruster også (med propellmotoren i motorrommet) hvis det er interessant.

Denne styringsenheten er såvdit jeg vet ikke sluppet på markedet enda. Etter det jeg mener å huske så skal den gi trinnløs hastighetsregulering av truster og mulighet for å "låse" den inntil brygga i ønsket hastighet. Har ikke sett enheten selv enda, men fikk noe info om den i fjor vinter. Sleipner bruker lang tid på å teste ut produktene før de slippes på markedet.

Fant ingen bilder av hekktrustermontasjer i farta. Er redd de var på den pc'en som krasja rett før ferien :headbang: , men kan ta noen nye ved neste montasje. Regner med at det blir rett etter årsskifte. Fant en god del baugpropellmontasjer fra forskjellige båter, men mistet endel ifm den krasjen rett før ferien.

Denne styringsenheten er såvdit jeg vet ikke sluppet på markedet enda. Etter det jeg mener å huske så skal den gi trinnløs hastighetsregulering av truster og mulighet for å "låse" den inntil brygga i ønsket hastighet.

Det er det de sier ja. Men så lang jeg vet vil ikke fjernkontrollen gi deg trinnløs kontroll. Da vil trusteren bruke den kraften du har satt på forhånd. En av mine bekjente har allerede fått nye kabler og har begynt sin ombygging. Kontrollenheten skulle han få i løpet av vinteren.

mvh Knut Erik

• 7 år senere...

Et lite sidesprang: Skulle på slippen med båten i går og merket at akterthrusteren gikk svært ujevnt!

Ujevnheten økte med økende turtall ( har proposjonalstyring på begge thrusterne!)

Årsaken var at deflektoren på den ene siden var borte og thrusteren trakk luft (kaviterte).

Etter en rask telefon til Sleipner i Fredrikstad fikk jeg anbefalt Selfa i Trondheim for reserve.

Denne ble montert og problemet var borte! Disse deflektorene er av plast og er sårbare.

Selfa har visstnok støpt nye i kompositt og de er bedre.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...