Fjordutsikt Startet 26.November.2009 Link til dette innlegget Startet 26.November.2009 I Brevikstrømmen er maks tillatt seilingsfart 5 knop, men det er unntaksvik at handelsfartøyer holder denne farten. Jeg fulgte Star Kilimanjaro (lengde 208 m bredde 32 m) fra Bergen og den gikk med 7.4 knop i Brevikstrømmen nå - den hadde slepebåten Bukken "på slep" som da selvfølgelig hadde samme fart. Denne farten er målt mellom Brevik bru og Grenlandsbrua iflg. AIS. http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100 Slepebåten Bukken ble sluppet med en gang skipet begynte på Frierfjorden og gikk tilbake til basen ved trafikksentralen i Brevik - da hadde slepebåten en fart av 9.8 knop i Brevikstrømmen mellom bruene. Det som undrer meg er hvorfor Kystverket setter en hastighet på maks 5 knop (nytt skilt satt opp nå i Nov 2009 - satt utenpå det gamle som også viste 5 knop) når tilnærmet ingen handelsfartøyer holder hastigheten (jeg har fulgt flere skip på AIS). I sommer hadde politiet fartskontroll i samme led (5 knops området) og bøtela fritidsfartøy som ikke holdt til "fartsgrensa"!! Denne historien er skip som går mot strømmen i Brevikstrømmen - strømmen har en hastighet ca 1 - 2 knop. Når skipene skal gå ut (med-strøms) skjønner jeg at det er behov for større hastighet. Jeg synes Kystverket bør vurdere å sette opp maks.hastiget fra 5 til 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg tror (men er ikke helt sikker) at reglene for fartsbegrensninger til sjoes har et unntak som sier at skip tillates aa gaa med minimal styringsfart, selv om denne er hoeyere enn gjeldende fartsgrense. Beklager manglende norske bokstaver..... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg tror (men er ikke helt sikker) at reglene for fartsbegrensninger til sjoes har et unntak som sier at skip tillates aa gaa med minimal styringsfart, selv om denne er hoeyere enn gjeldende fartsgrense. Beklager manglende norske bokstaver..... :nonod: Slepebåten Bukken gikk med 9.8 knop tilbake til basen som ligger i Brevikstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg har gått gjennom Brevik strømmen mange ganger med gass tanker, både store og små. Å gå med bare 5 knop eller minder er direkte hasard. 7 knop bør være ett absolutt minimum, 7 knop er forøvrig minste fart på en god del skip av eldre dato. Når det gjelder gass skip med ekskorte må man ha 7 knop og mer for at ekskorte båten skal ha noen hensikt. Så hvis politiet skal bøtlegge alle skip som går med mer enn 5 knop kan de bare stenge all skips trafikk i omåde. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg synes Kystverket bør vurdere å sette opp maks.hastiget fra 5 til 7 knop. All nyttetrafikk er untatt regler om 5 knops fartsgrense i Brevikstrømmen. Slik må det nødvendigvis være også for å kunne føre et skip sikkert i denne leden. De som er interessert om gjeldende hastighetsforskrifter kan lese mer om det her. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 All nyttetrafikk er untatt regler om 5 knops fartsgrense i Brevikstrømmen. Slik må det nødvendigvis være også for å kunne føre et skip sikkert i denne leden. De som er interessert om gjeldende hastighetsforskrifter kan lese mer om det her. Det må være noe jeg gjør feil, har sjekket alle Hastighetsforskrifter for Telemark men finner ikke noe om at nyttetrafikk er unntatt! I Brevikstrømmen gjelder følgende: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50507-3273.html De eneste unntak jeg har funnet andre steder i Telemark: a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer, b) fartøyer med lege om bord, c) fartøyer i sjøredningstjenesten, hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget. Ovennevnte fartøyer skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Superspeed 2 holder 26 knop inn i havna i Larvik. Her er det også 5 knops fartsgrense. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 finner ikke noe om at nyttetrafikk er unntatt! Det er de selvsagt heller ikke. En fartsbegrensning gjelder alle fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Å gå med bare 5 knop eller minder er direkte hasard. Jeg er enig i at 5 knop er en for lav fartsbegrensning for store skip. Denne fartsgrensen er nok ikke utformet av navigatører som manøvrerer slike farkoster til daglig. Strøm og vind kan medføre sidekrefter på flere titalls tonn, og da kan det være veldig greit å ha anledning til å kunne bruke litt fart for å kompensere for avdriften, uten å samtidig bli karakterisert som lovbryter. 7 knop er forøvrig minste fart på en god del skip av eldre dato. Hm. Det utsagnet finner jeg litt merkelig... Det er vel ikke mange skip som har 7 knop som minste fart? Når det gjelder gass skip med ekskorte må man ha 7 knop og mer for at ekskorte båten skal ha noen hensikt. Også dette utsagnet vil jeg stille meg litt spørrende til. En eskortebåt kan selvsagt gi hydrodynamiske svingekrefter til skipet som eskorteres som er veldig mye større enn båtens trekkraft, når farten på ekvipasjen er stor. I lavere hastigheter (under 5 knop) vil eskortebåten imidlertid også ha en hensikt, og den vil da kunne bruke trekkraften sin direkte. Men som nevnt: Jeg er helt enig med deg i at det i mange situasjoner er mer forsvarlig å seile med større fart enn 5 knop, og at det er i slike hastigheter at eskortebåtene virkelig kommer til sin rett. Dette gjelder generelt ved bruk av eskortetaubåter, og ikke spesielt for gasskip. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Det er de selvsagt heller ikke.En fartsbegrensning gjelder alle fartøy. De som laget denne forskriften, syntes ikke at det var like selvsagt som du åpenbart gjør, Mulligan. Se unntakene i § 3 fra den generelle 5-knopsregelen. (Forskriften gjelder ikke lenger). Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Bestemmelsen i § 2 annet ledd gjelder ikke: 1.for fartøy over 24 meter som seiler i hovedled eller når det er nødvendig av hensyn til sikker navigering og manøvrering å gå med høyere hastighet. Hastigheten skal i slike tilfeller ikke være høyere enn minste sikre hastighet. 2.i områder der det er gitt lokale hastighetsbegrensninger med en annen hastighet enn 5 knop. 3.for hurtigbåter med løyve til persontransport i fast rute etter yrkestransportlova av 21. juni 2002 nr. 45. Som hurtigbåt regnes et fartøy som er lengre enn 20 meter og kan oppnå en hastighet over 20 knop. Redigert 29.November.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) For spesielt interresserte muligens men... En god forklaring på Douro's innlegg http://www.bube.no/c-53-View-animations.aspx Redigert 29.November.2009 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 selvsagt som du åpenbart gjør, Mulligan. Nå refererte man der til de generelle bestemmelsene. Ikke områdeavgrensede bestemmelser. Det står heller ikke et kvekk om nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Nå refererte man der til de generelle bestemmelsene.Ikke områdeavgrensede bestemmelser. Man refererte til bestemmelsene om maksimalt 5 knop nærmere land i alle norske farvann. Det står heller ikke et kvekk om nyttetrafikk. Kvekk, kvekk: med løyve til persontransport i fast rute etter yrkestransportlova av 21. juni 2002 nr. 45 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Jeg ser ikke på noen måte at båtene i Brevikstrømmen har løyve til persontransport i fast rute. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 En fartsbegrensning gjelder alle fartøy. Jeg ser ikke på noen måte at båtene i Brevikstrømmen har løyve til persontransport i fast rute. Jeg ser ikke på noen måte at Mulligans påstand kl 12:21 kun gjaldt Brevikstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.