Jump to content

Handelsfartøyer seiler med for stor fart i Brevikstrømmen

Fjordutsikt

Recommended Posts

I Brevikstrømmen er maks tillatt seilingsfart 5 knop, men det er unntaksvik at handelsfartøyer holder denne farten.

Jeg fulgte Star Kilimanjaro (lengde 208 m bredde 32 m) fra Bergen og den gikk med 7.4 knop i Brevikstrømmen nå - den hadde slepebåten Bukken "på slep" som da selvfølgelig hadde samme fart. Denne farten er målt mellom Brevik bru og Grenlandsbrua iflg. AIS.

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100

Slepebåten Bukken ble sluppet med en gang skipet begynte på Frierfjorden og gikk tilbake til basen ved trafikksentralen i Brevik - da hadde slepebåten en fart av 9.8 knop i Brevikstrømmen mellom bruene.

Det som undrer meg er hvorfor Kystverket setter en hastighet på maks 5 knop (nytt skilt satt opp nå i Nov 2009 - satt utenpå det gamle som også viste 5 knop) når tilnærmet ingen handelsfartøyer holder hastigheten (jeg har fulgt flere skip på AIS).

I sommer hadde politiet fartskontroll i samme led (5 knops området) og bøtela fritidsfartøy som ikke holdt til "fartsgrensa"!!

Denne historien er skip som går mot strømmen i Brevikstrømmen - strømmen har en hastighet ca 1 - 2 knop.

Når skipene skal gå ut (med-strøms) skjønner jeg at det er behov for større hastighet.

Jeg synes Kystverket bør vurdere å sette opp maks.hastiget fra 5 til 7 knop.

Jeg har gått gjennom Brevik strømmen mange ganger med gass tanker, både store og små. Å gå med bare 5 knop eller minder er direkte hasard. 7 knop bør være ett absolutt minimum, 7 knop er forøvrig minste fart på en god del skip av eldre dato. Når det gjelder gass skip med ekskorte må man ha 7 knop og mer for at ekskorte båten skal ha noen hensikt. Så hvis politiet skal bøtlegge alle skip som går med mer enn 5 knop kan de bare stenge all skips trafikk i omåde.

All nyttetrafikk er untatt regler om 5 knops fartsgrense i Brevikstrømmen. Slik må det nødvendigvis være også for å kunne føre et skip sikkert i denne leden. De som er interessert om gjeldende hastighetsforskrifter kan lese mer om det her.

Det må være noe jeg gjør feil, har sjekket alle Hastighetsforskrifter for Telemark men finner ikke noe om at nyttetrafikk er unntatt!

I Brevikstrømmen gjelder følgende:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50507-3273.html

De eneste unntak jeg har funnet andre steder i Telemark:

a) forsvarets, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

b) fartøyer med lege om bord,

c) fartøyer i sjøredningstjenesten, hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

Ovennevnte fartøyer skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Å gå med bare 5 knop eller minder er direkte hasard.

Jeg er enig i at 5 knop er en for lav fartsbegrensning for store skip. Denne fartsgrensen er nok ikke utformet av navigatører som manøvrerer slike farkoster til daglig. Strøm og vind kan medføre sidekrefter på flere titalls tonn, og da kan det være veldig greit å ha anledning til å kunne bruke litt fart for å kompensere for avdriften, uten å samtidig bli karakterisert som lovbryter.

7 knop er forøvrig minste fart på en god del skip av eldre dato. 

Hm. Det utsagnet finner jeg litt merkelig... Det er vel ikke mange skip som har 7 knop som minste fart?

Når det gjelder gass skip med ekskorte må man ha 7 knop og mer for at ekskorte båten skal ha noen hensikt. 

Også dette utsagnet vil jeg stille meg litt spørrende til. En eskortebåt kan selvsagt gi hydrodynamiske svingekrefter til skipet som eskorteres som er veldig mye større enn båtens trekkraft, når farten på ekvipasjen er stor. I lavere hastigheter (under 5 knop) vil eskortebåten imidlertid også ha en hensikt, og den vil da kunne bruke trekkraften sin direkte. 

Men som nevnt: Jeg er helt enig med deg i at det i mange situasjoner er mer forsvarlig å seile med større fart enn 5 knop, og at det er i slike hastigheter at eskortebåtene virkelig kommer til sin rett. Dette gjelder generelt ved bruk av eskortetaubåter, og ikke spesielt for gasskip.

Bestemmelsen i § 2 annet ledd gjelder ikke:

1.for fartøy over 24 meter som seiler i hovedled eller når det er nødvendig av hensyn til sikker navigering og manøvrering å gå med høyere hastighet. Hastigheten skal i slike tilfeller ikke være høyere enn minste sikre hastighet.

2.i områder der det er gitt lokale hastighetsbegrensninger med en annen hastighet enn 5 knop.

3.for hurtigbåter med løyve til persontransport i fast rute etter yrkestransportlova av 21. juni 2002 nr. 45. Som hurtigbåt regnes et fartøy som er lengre enn 20 meter og kan oppnå en hastighet over 20 knop.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...