Jump to content

10 år sidan Sleipner-ulukka

JanB

Recommended Posts

I dag er det 10 år sidan Sleipner havarerte ved Store Bloksen på Sletta. 16 personar omkom og ulukka har fått stor betyning for tryggleiksarbeidet innan hurtigbåtfarten i ettertid. Men har tryggleiken blitt god nok?

10-årsdagen blir markert med ei samling for berørte på Ryvarden fyr i ettermiddag og kveld. NRK Vestlandsrevyen og NRK Rogalandsnytt sender frå markeringa på NRK1 kl 18.40. I ettertid vil sendinga vera tilgjengeleg her..

I høve 10 års-markeringa sender også NRK2 dokumentaren "Sleipners siste reise" kl 23.15.

Også TV 2 markerer Sleipner-ulukka i sine sendingar i dag.

Her er meir om det som skjedde for ti år sidan frå minutt til minutt..

Redigert av JanB (see edit history)

En fryktelig ulykke dette her. En læring man kanskje kan trekke av hendelsen - også for oss som er ute i små båter uten passasjer ansvar - er at vi setter ned farten når vi er usikre på hvor vi er. Det kom vel frem at Sleipner holdt normal marsjfart på 35 knop ca da den gikk på Bloksen.

Rart også at Bloksen ennå ikke har fått lys. Merkelig prioritering når man ser hurtigbåtmerker på S spissen av Håøya - der det knapt går nyttetrafikk.

Feilnavigering må vi være forberedt kan skje. Men at når ulykken først er ute...så bør vi ha redningsvester og redningsflåter som fungerer. Dessverre var det ikke mulig å få en eneste flåte på sjøen i løpet av de 30 minuttene det tok fra Sleipner gikk på skjær til den sank...dessuten var prosedyren for å løse ut flåtene på ca.20 punkter

Så var nødaggregatet plassert nederst i båten så strømmen forsvant fort..og i mørket er det ikke lett å lese instruksjoner...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Rart også at Bloksen ennå ikke har fått lys. Merkelig prioritering når man ser hurtigbåtmerker på S spissen av Håøya - der det knapt går nyttetrafikk.

Det er lys på begge Bloksene no, - etter at folkeaksjonen "Lys på Bloksene" hadde samla inn over 400.000 kroner til formålet.

Heile leia Stavanger Bergen har no også hurtigbåtmerking. Men det tok si tid.

Redigert av JanB (see edit history)
Så var nødaggregatet plassert nederst i båten så strømmen forsvant fort..og i mørket er det ikke lett å lese instruksjoner...

Hvis jeg oppfattet riktig det som ble sagt på radioen idag så er regelverket endret på dette punktet slik at dette ikke skal skje. Det ble nevnt en rekke endringer, forbedringer og nye regler som har blitt innført som en konsekvens av ulykken så noe godt kan også ha kommet ut av denne forferdelige ulykken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Etter Sleipner-ulykken ble det inngått en avtale mellom forsikringsselskapet SKULD og støttegruppa for de overlevende og etterlatte etter ulykken. Denne gikk ut på at vi(overlevende og etterlatte) frasa oss retten til å saksøke HSD(mener det gjaldt kun HSD, men har ikke avtalen foran meg). Som motytelse tilbudte SKULD en engangsutbetaling til de overlevende og etterlatte. For oss overlevende var dette beløpet kr.130 000,-. Dett var for tort og svie.

I tillegg står det i avtalen at SKULD forplikter seg til å betale alle fremtidige innteksttap + 25% som relaterer seg til følger av ulykken(senskader osv).

Jeg kjenner til mange av de sakene som er prøvd fremmet for Skuld, spesielt min egen. De er blitt konsekvent avvist i de fleste tilfeller, det vil si at en må gå veien til retten for å få en kjennelse på at en har lidt inntekstap. Å unngå rettergang var hovedpoenget for styret i Støttegruppen, da dette er en eksta påkjenning for de fleste.

Personlig ga jeg opp etter 7 års kamp for erstatning. Skuld ville ikke innrømme noe som helst erstatningsansvar og eneste mulighet for meg var da å ta saken videre i rettssystemet. Jeg var lei hele dritten og ville legge saken død for å komme videre i livet, etter 7 år følte jeg livet måtte gå videre og en rettsak pleier jo ta noen år. Dessuten risikerte jeg å sitte med alle saksomkostningen om jeg tapte saken.

Jeg reiste offshore mye i årene før ulykken, etter ulykken har jeg ikke orket. Det har noe å gjøre med begrenset påvirkning av hva du kan gjøre når stormene setter inn. At jeg har båt og har brukt den i all slags vær etter ulykken er blitt brukt mot meg, dette "beviser" tydeligvis at jeg ikke har varige men etter ulykken.

Det er en stor forskjell på å være skipper på egen skute eller å være passasjer på en stor båt(eller offshore boreplattform), men dette vil desverre ikke Skuld forstå.

Styrer du båten selv bestemmer du når du går til nødhavn, er du passasjer er du bare tilskuer til en annens avgjørelse.Sånn er det for meg og det har jeg fått betale for.

Har merket mange forandringer med meg selv etter ulykken, som igjen har ført til forringet livskvalitet, men det kan være veldig vanskelig å bevise i en rettsak at dette er relatert til ulykken, sånn er det bare dessverre.

10 år har forresten gått vanvittig fort, jeg husker det meste som det var i går. Spesielt husker jeg valget jeg måtte ta...hoppe i vannet midtvinters med høye bølger, sludd, mørkt og dårlig sikt uten å se land i noen retning ....eller gå ned med båten...heldigvis valgte jeg det første...men siste beskjeden vi mottok over høyttaleranlegget var...Sitt i ro...hjelpen er på vei

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Det har gjort stort inntrykk alt som har stått på trykk og ikke minst TV-programmet jeg så på NRK2 i går kveld. I sommer seilte vi forbi Bloksene ca kl. 0200 om natta i kuling, ifbm med Seilmakeren. Vi tenkte da på hvordan det må være å måtte hoppe ut i bekmørket som selvsagt var mye mørkere da ulykken skjedde og vannet var jo naturligvis mye kaldere og det blåste vel betydelig mer også. Nei, det er ikke vanskelig å forstå at en blir merket for livet av en slik opplevelse.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 4 uker senere...

Kalte Sleipner-markering jubileum

Norge:Bergen (NTB): Samferdselsdepartementet kalte tiårsmarkeringen av Sleipner-forliset for jubileum. Det sjokkerer de etterlatte.

Jeg har en følelse av at støttegruppen her overdramatiserer saken da ordet "jubileum" sannsynligvis er komt inn ved en feiltagelse, ref. uttalelsen fra Samferdselsdepartementet. Men det kan nok føles støtende for de som har mistet sine nærmeste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...