jupan Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 På saltvannskjølt Yanmar 2GM15; er det riktig å koble av slangen på sjøvannsinntaket (skroggjennomføringen) og putte denne i en dunk med kjølevæske? Hva gjør man så? Lar motoren gå til det kommer kjølevæske ut av eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 slik gjør jeg det. bortsett ifra at jeg har fall til saltvannspumpen... tipper det tar ca 10 sekunder på tomgang før det kommer ut eksosen.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jupan Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Okei, og da er det gjort liksom? Hva gjør man så? plugger slangen? Hva mener du at du har fall til saltvannspumpen? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 På saltvannskjølt Yanmar 2GM15; er det riktig å koble av slangen på sjøvannsinntaket (skroggjennomføringen) og putte denne i en dunk med kjølevæske? Hva gjør man så? Lar motoren gå til det kommer kjølevæske ut av eksosen? Ja og i tillegg for å være sikker kjøp en frostvæskemåler og mål eksosvannet til det har riktig grader da er motor konservert. På båten min lager jeg et t rør i messing etter vanninløpskran hvor jeg setter på en ny kran med slangekobling for å koble til frostvæske. Da slipper du å demontere noe for å konservere. kun stenge innløp og åpne kran to og la motor slurpe i seg sakene til eksos er riktig. Koster få kroner i en rørhandel , verdt pengen da konservering kan gjøres veldigt lettvint. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hva gjør man så? plugger slangen? Hva mener du at du har fall til saltvannspumpen? nei. ikke plugg slangen.. jeg har fall ifra sjøvannsfilteret og til pumpen . på mitt system er det naturlig å dele slangen der.. tørr også våge den påstanden om at hvis man har fått frostvæske ut eksosen er man trygg. skulle der stedvis (mot formodning) bli litt svak frostveskeblanding, blir det ikke sprengeskader av det som skulle "fryse".. det blir mere som slush.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jupan Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Aha... Tror jeg skjønner. Har ikke full oversikt om gangen i kjølesystemet. Sjøvannsfilteret står når jeg tenker meg om på det høyeste punktet av alt som har med motoren å gjøre (unntatt dieselpåfyllingen ;) ). Så da kan jeg ta av tilførselen til sjøvannsfilteret og helle frostvæsken inn der mens motoren går? Bare å stenge krana til inntaket i skroggjennomføringen og? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 ja.. jeg fyller "hele" slangen med frostvæske før oppstart¨.. står båten på land er det vel ingen grunn til å stenge den ventilen du nevner.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
jupan Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 okei, takk for hjelpen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.