Jump to content

rød eller blå frostvæske for vinterkonservering

Rastløs

Recommended Posts

På saltvannskjølt Yanmar 2GM15;

er det riktig å koble av slangen på sjøvannsinntaket (skroggjennomføringen) og putte denne i en dunk med kjølevæske?

Hva gjør man så? Lar motoren gå til det kommer kjølevæske ut av eksosen?

Ja og i tillegg for å være sikker kjøp en frostvæskemåler og mål eksosvannet til det har riktig grader da er motor konservert.

På båten min lager jeg et t rør i messing etter vanninløpskran hvor jeg setter på en ny kran med slangekobling for å koble til frostvæske. Da slipper du å demontere noe for å konservere. kun stenge innløp og åpne kran to og la motor slurpe i seg sakene til eksos er riktig.

Koster få kroner i en rørhandel , verdt pengen da konservering kan gjøres veldigt lettvint.

Hva gjør man så? plugger slangen?

Hva mener du at du har fall til saltvannspumpen?

nei. ikke plugg slangen..

jeg har fall ifra sjøvannsfilteret og til pumpen . på mitt system er det naturlig å dele slangen der.. tørr også våge den påstanden om at hvis man har fått frostvæske ut eksosen er man trygg. skulle der stedvis (mot formodning) bli litt svak frostveskeblanding, blir det ikke sprengeskader av det som skulle "fryse".. det blir mere som slush..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Aha... Tror jeg skjønner. Har ikke full oversikt om gangen i kjølesystemet. Sjøvannsfilteret står når jeg tenker meg om på det høyeste punktet av alt som har med motoren å gjøre (unntatt dieselpåfyllingen ;) ). Så da kan jeg ta av tilførselen til sjøvannsfilteret og helle frostvæsken inn der mens motoren går?

Bare å stenge krana til inntaket i skroggjennomføringen og?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...