Jump to content

Montere GPS inne i båten?

Balle Klorin

Recommended Posts

C-serien Wide har en mye mer følsom gps mottager enn Raystar 125.

Jeg hadde en periode ei Raystar 125 antenne liggende framme ved frontruta, virket heller dårlig. Svake signaler og hastigheten som ble vist da jeg dorget var ikke helt stabil, da jeg flyttet antenna opp på taket ble det en annen verden.

Har nå også en Lowrance HDS med innebygd antenne montert i båten, denne har samme generasjon gps teknologi som nye C-serien, denne fungerer helt topp. Har også en ekstern Lowrance mottager koblet opp via NMEA 2000, HDS velger automatisk det beste gps signalet og det er helt vilkårlig om det er intern eller ekstern antenne/mottager som velges.

Så min anbefaling er å montere forrige generasjons gps teknokogi med fri sikt, mens de nye følsomme motagerene som regel kan monteres inne i båte.

C-serien Wide har en mye mer følsom gps mottager enn Raystar 125.

Jeg hadde en periode ei Raystar 125 antenne liggende framme ved frontruta, virket heller dårlig. Svake signaler og hastigheten som ble vist da jeg dorget var ikke helt stabil, da jeg flyttet antenna opp på taket ble det en annen verden.

Har nå også en Lowrance HDS med innebygd antenne montert i båten, denne har samme generasjon gps teknologi som nye C-serien, denne fungerer helt topp. Har også en ekstern Lowrance mottager koblet opp via NMEA 2000, HDS velger automatisk det beste gps signalet og det er helt vilkårlig om det er intern eller ekstern antenne/mottager som velges.

Så min anbefaling er å montere forrige generasjons gps teknokogi med fri sikt, mens de nye følsomme motagerene som regel kan monteres inne i båte.

Ser at den nye wide-serien til Raymarine har innebygget GPS og fungerte helt fint, selv innendørs...

Liten digresjon om "fungerte helt fint".

Raymarine diffrensiere mellom optimal og god GPS "funksjon". Selv med nyere teknologi.

• Above Decks mounting.

Provides optimal GPS performance. (For equipment with

appropriate waterproof rating.)

• Below Decks mounting.

Provides good performance with GRP construction vessels,

however GPS may be less effective in poor prevailing

conditions.

Vi snakker om det høyest prioriterte navigasjonsparameter - "Hvor du er".

Hvorfor akseptere god når du kan få det bedre?

Uansett. Gjør som abbor sier og monter din Raystar 125 utvendig, tilstrekkelig langt unna sender antenner og ikke skjermet av andre "gjenstander".

GPS antenna bør bestemme hvor de fleste andre ting skal stå - ikke omvendt.

Er vel kanskje en grunn til at Raymarine og Lowrance har lagt antenna inn i sine siste generasjons plottere også i de største størrelsene.

De har også lagt antenna inn i fronten, i sted for bak slik som var mest vanlig tidligere, slik at det fortsatt kan virke ved nedfellt montasje.

Jeg kjørte med Raystar 125 og Lowrance LGC-3000 liggende framme ved ruta i sikkert 50 timer før jeg hadde tid til skikkelig montasje. Siden jeg er avhengig av nøyaktige hastighetsmålinger når jeg dorger la jeg merke til at hastighetene plotterene viste varierte litt opp og ned selv om hastigheten var konstant , særlig på Lowrancen som filtrer mye mindre enn Raymarine. Kvalitetetsindikatorene for gps funksjonen på begge plotterene viste også heller dårlige resultater og signal til støy for satelittene var typisk lavt.

Etter at begge antenne/mottagerene havnet opp på taket fikk jeg mye bedre signal til støy på satelittene, lavere HDOP, og begge plotterene viste samme hastighet uten korttidsvariasjoner opp og ned når jeg dorget.

I vår byttet jeg ut Lowrance LMS-525C med HDS-5 som har innebygd antenne, LGC-3000 antenna står fortsatt på taket. HDS-5 er montert på bøyle 10-20cm i fra der LGC-3000 lå før den kom opp på taket. HDS-5 har en funksjon som gjør at den velger den gps kilden med best kvalitet uavhengig om den er intern eller koblet til via NMEA 2000, det ser ikke til å være noe mønster i om plotteren velger ekstern eller intern antenne, og signal til støyforholdene på satelittene på intern og ekstern antenne er også mer eller mindre identiske.

Basert på disse erfaringene har jeg vanskelig for å trekke noen andre slutninger enn at siste generasjons gps antenne/mottagere er mye mer følsomme enn forrige generasjon (som var det eneste de fleste leverandørene hadde for et år siden) slik at montasje innvendig i båten er OK i de fleste tilfeller. Nye A, C serien wide og E serien wide fra Raymarine, Lowrance HDS og LGC-4000 og Garmin GPS-17X er modellene jeg vet har nye mer følsomme gpser, vil anta de nye Garminmodellene 526, 536, 546 også har slike mottagere, men det har jeg ingen info om. Leverandørene har også kommet med nye anbefalinger når det gjelder montasje av disse modellene og jeg har lest rapporter på mange vellykkede innvendige og innfellte montasjer.

Redigert av abbor (see edit history)

Hei.

Jo visst har det gått fremover når det gjelder følsomheten til GPS-mottakere. Men signalene dempes

uansett dersom det ikke er fri sikt til satellittene.

Jeg gjorde for noen år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og

som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke

at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod".

Uten hindringer viser min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter (dette er en 8-kanals mottaker).

Med lett skjerming er forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen.

Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon.

gps1.jpggps2.jpggps3.jpg

Ellers er det en tilsvarende tråd fra juli i år her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...