jerognal Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Kan også hjelpe å søke på delenummer på dysespissene om det er annerledes enn dysenummer. Finner du bosch-nummer på dysene er også tingene mye lettere... hehe Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 Her en som sier han har deler til din motor: Send han en mail og spør.... http://www.ebay.com/itm/YANMAR-4JH3-TE-4JH3-THE-4JH3-DTE-4JH4-TE-4JH-THE-SERVICE-KIT-YEU-SERVKIT-011-/170975677094?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item27cef1caa6&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 (redigert) I 2009 lå verkstedene mellom 800 /1400 kr. for skifte og juster en dyse..Tråden var dø før alle hadde svart.Det ente opp med at jeg testet renset og justerte de selv. (fra 1977)http://www.okonomi-deler.no/Search.aspx?query= DYSESPISSEr blant de billigeste ca. +/- 250, kr for en dyse.Manualen sier vel Dyse sjekk hver 500 time eller to år,Virker eksosen rar på fargen eller motor er litt tregere å starte.1. Sjekk luftfilteret2. Sjekk ventil klaringene.I mange tilfeller er det nok, hvis ikke må ventilene sjekkes..Det at dysene må skiftes etter få år, kommer av at diesel systemet står med Diesel blandet med "Lurium" som skal fjerne kondensen på tanken.Hvorfor får ellers dyse nåla ørsmå rustskader??..Derfor mener jeg at vinterkonservering av dieselsystemet er viktig.Det er ingen fritidsbåtmotor som normalt skal kunne slite ut dyser og brennstoffpumper.Yanmar dysene må justeres med shims. ( normale dyser har settskrue)Mulig Yanmar dysa heter YDN-OSD21 ( det står på dysa normalt) Åpningstrykk 120 kg/cm2 (rettet opp til 220 +/- 5kg/cm2 ifølge manual baatplassen)Ventil klaring 0.2 mm kald motor. 4HJ3 Redigert 4.Februar.2013 av Ingar Endret åpningstrykk etter forespørsel fra roger-jo. (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 HVem tror du det er mest lurt for? Det er da vitterlig fullt mulig å både se spredningen og lese av trykket med rimelig ordentlig utstyr, noe jeg selv har gjort en del ganger.vet du om noen i området som kan ta dysene på perkinsen når jegkommer hjem i sommer? (er for tiden på trnerife) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 HVem tror du det er mest lurt for? Den var for dyp for meg. vet du om noen i området som kan ta dysene på perkinsen når jegkommer hjem i sommer? Teste er ikke noe problem, husker jeg rett er Perkins også shimset. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2013 Del på Facebook Svart 3.Februar.2013 du det var bare en anmerkning til en foran deg, takk i alle fall vi snakkes Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 roger-jo #28 skriv mellom anna: "Mulig Yanmar dysa heter YDN-OSD21 ( det står på dysa normalt) Åpningstrykk 120 kg/cm2 Ventil klaring 0.2 mm kald motor. 4HJ3" Kvar dette dysenummeret kjem frå veit eg ikkje, men det har ingen ting med min motor å gjere. Åpningstrykket er i handboka oppgive til 225 kg, så eg trur eg forheld meg til det. Dette er ikkje forkammermotor. Min motor har betegning 4JH3. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 (redigert) du har rett det står 220 -/+ 5 kg/cm2 i manualen på baatplassen, og andre manualer. men følg manualen til din motor, dyse nummeret fant jeg i en manual på nett. Hva sier manualen din om Ventil klaring? Redigert 4.Februar.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
baatmann Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 Til roger-jo, ventilklaringa skal vere 0.2 +/- 0.05 mm. Vil tru helst +. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.