Jump to content

Mørke fyr

glad

Recommended Posts

Hei!

Kom tilbake igår etter en ukes fanastisk tur nedover norskekysten i min alo 28.

Humøret blandt mannskapet var på topp hele veien, og ingen tin teknisk sa takk og farvell.

-likevell, det er noe jeg lurer på:

På denne ferden prøvde jeg(vi) oss på mitt første nattseilas. Til min store skuffelse la jeg merke til at FLERE fyr som er merket på kartet ikke er i drift? Rett og slett ikke noe lys.

Kartene mine er fra ifjor, tviler på at de har lagt ned 4-5 fyr siden da (det jeg kan huske av fyr som ikke var der).

Dette er ganske ergerlig når du skal seile inn til havn mitt på natta.

Riktignok var det kun mindre (og som oftest innaskjers) fyr som ikke stod på, men det var også noen større fyr som stod døde; f.eks. et fyr utenfor (syd) Kragerø.

Noen som har noen forklaring?

Hvorfor er det slik?

Hei!

Jeg har vært med på samme problemet, men da brukte vi veterankart.  Det var kommet en del nye fyr og staker og luftspenn som var fjernet osv...

Eventuelle slukte lykter finner du informasjon om på kystverket sine websider.  Der er det oppdatert info om dette, og det er veldig viktig av oss som båteiere å rapportere inn fyr vi kommer forbi, slik at de kan ha informasjon som er mest mulig oppdatert osv..

mvh

S/Y Mildrid

:diving

Fra min tid som ansatt i kystverket så hente det att vi hadde noe som kaltes "slokking" av div. fyr og lykter, men dette var oftest i Nord Norge.

Disse lyktene ble rapportert inn til kyst sentralene.

Dette hente oftest ifm. reperasjoner/service.

Kommer dere over lys-merker som er mørke, så bør det meldes inn til kystverket i det distriktet som dere befinner dere i, eller til hovedkontoret.

Det er bedre å melde EN gang formye, enn att noen forliser på sjøen.

Fortsatt god sommer.

Så i teorien - om alle kartene mine er oppdaterte - skal ALLE fyr (som er tegnet inn) lyse?

Isåfall tror jeg de som har ansvar for fyr og slikt har dratt på en laaang ferie.

En annen sak,

Skal alle fyr også lyse om dagen?

La merke til at dette varierte en del.

Fikk desverre ikke mulighet til å sjekke om det fantes fyr som ikke lyste om dagen og som lyste om natten, men registrerte at alle fyr som lyste om dagen rimelig nok også lyste om natten.

Min erfaring er at de store kystfyrene lyser hele døgnet, mens de "små" slås av om dagen. Det kan jo også være fordi man ikke ser de svake fyrene når det blir lyst, eller?

Når det gjelder slukte fyr. Kystverket bruker ikke laaang tid på å fikse de, hvis de bare får beskjed. Som regel gjør de det i løpet av en dag eller to. Du vil uansett ikke finne informasjon om det i kartet. Da er det isåfall slukket for godt. Ref. ytre Møkkalasset mellom Tvedestrand og Arendal.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Skal notere det ned neste gang da, og melde ifra!

ble bare litt skuffet! :sailing:

-men det kan jo være tilfeldig, -en kombinasjon av at jeg kom over noen fyr i ustand, og noen fyr som har blitt slukket etter at kartet mitt ble gitt ut.

Så forresten også noen småfyr som stod på om dagen..

Ang.lys om dagen:

Nei, de fleste lykter har fotocelle, som styrer av/på, slik att lyktene ikke lyser om dagen. De med batteri banker er spes. viktig. Selv om lykter kan ha "banker" på 40 000ampertimer, så varer de ikke lenge om de står på hele døgnet.

I kartene skal det stå "karakteren" på lyset,(hvor ofte disse blinker) f.eks 5+1. Det vil si att lykta skal lyse 5 sekunder og være slokket i 1 sekund.

På gode plottere så blinker lyktetegnet i riktig karakter og ofte riktig farve.

Vanlig vis så skal alle lykter  i Sør Norge lyse, hele sommernatten. Men pga. att vår/sommer/høst er vedlikeholds tid, så er dette ikke like enkelt bestandig. De plages jo med nedskjæreinger i staten også. :diving

Er det lykter som ikke lyser, så er det bedre å ringe for å  gi beskjed, det er ikke ofte att lykter blir stengt og ikke fjernet. Det er jo en grunn til att de er satt der.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...