Jump to content

Raymarine sliter med stor gjeld og mister kunder!

Thorlyn

Recommended Posts

Å legge kursen i denne tråden til et spørsmål om hvem som har skyld, avhengig av blåruss eller ikke, er ganske så uinteressant, bortsett fra at Besserwisserne på forumet igjen får markert revir.

Det vitner muligens om at det har vært usynlig for noen medlemmer at det har vært noen konkurser innen en internasjonal båtbyggerbransje, som igjen påvirker underleverandørmarkedet og produsenter, og at denne en smule problematiske situasjonen er noe mer internasjonal enn kommunegrensen rundt Hagavik utenfor Bergen.

Et godt tips kan være å løfte hodet opp fra laptop`en, og oppfatte at også begrepet Krise er blitt en reell pandemi.

Et godt eksempel på en annen type Krise er at jeg kjører Saab.

Ønsk meg en god dag!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Hvis man driver et selskap kun utifra troen på et produkt eller en ide så er det bare et tidsspørsmål før skifteretten er neste besøk.

Når det gjelder Bitteliten VET jeg at han skjønner hva jeg mener, når det gjelder deg VET jeg at du ikke ønsker å skjønne noe som helst, bare kverulere...., så glem det!

Senior-du er min helt!

Hvis du ser hva du skrev før du redigerte det (det jeg siterte), så er du vel ikke overrasket over at jeg kaller det lavmål?

Jeg ser at det er grunn for misforståelse i det du siterte. Det var en grunn til at jeg redigerte det :smiley: Men at et selskap skal være orienter om profitt alene - uten å ha et produktfokus - det forstår jeg ikke. Profitt kommer av at man selger noe til en høyere pris enn det man produserer (det gjelder også finansielle selskaper - såkalte "plyndrere").

Jeg lurer på hvordan du kan VITE hva jeg mener

For det første. Det har jeg aldri sagt noe om! Så vennligst ikke kom med idiotiske påstander om hva jeg mener.

For det andre. Det er mange selskap som drives etter noe som ligner på "blårussmetoden", men som gjør det med intelligens, klarer seg gjennom kneikene og jeg ville ikke i min villeste fantasi kalle dem for Blåruss Selskap!

Takk for klargjøringen. Det var viktig og fint å lese at du har et reflektert syn på dette. Det fremgår ikke av den første "blåruss" påstanden din.

Påstanden i tråden om at finanskrisa er "ei lita tue" kan kanskje stemme for en del bransjer her i landet, men i en del markeder jeg har kjennskap til er det rett og slett Krise med stor K.

De som oppfatter at vi har finanskrise i Norge bør ta en tur til Sverige. 10% arbeidsledighet - minst. Ta en svingom innom sentrale Europa, Russland, USA også. Så ser man at vi i Norge nok en gang er den bortskjemte ungen i klassen som alltid kommer godt ut av det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

det er greit nok - men du er ikke så nære at du er inni hodet mitt. Om du skulle tro det kan jeg avkrefte det :wink: Jeg visste ikke at vi var bekjente heller jeg.

Om Raymarine så tror jeg at det er godt mulig de går overende - og at selskapet restruktureres. Markedsposisjonen og produktene til Raymarine tror jeg er for mye verdt til at ingen vil overta de. Årsaken til at Garmin ikke overtar de nå er nok at de ikke vil ha all gjelden. Jeg lurer på hvorfor de har fått all gjelden - med mindre de har gjort lånefinansierte oppkjøp med høy gearing.

Er på ingen måte uenig i det, Bitteliten.

Jeg viser kun til at gearingfaktor er et uttrykk for gjeldsgrad i forhold til egenkapitalen.

Er gearingfaktor x, er gjelden = egenkapital * x

Samtidig vil en investering med avkastning over lånerenten øke egenkapitalavkastningen.

Mao sammenhenger som fort blir en vond sirkel dersom gearingfaktoren er høy og markedet går feil vei.

Mulig dette er faktorer som har påvirket den situasjonen Raymarine befinner seg nå?

Jeg må ærlig innrømme at jeg er fryktelig dårlig på bokføring. Men kontantstrøm forstår jeg. Det er mye enklere - penger inn - penger ut. De fleste forstår det. Det er fryktelig få selskaper med positiv cash flow som går konkurs.

Bavaria er et eksempel på et høyt gearet selskap. Ble kjøpt av Bain capital for over 1mrd €. Masse lån, lite EK. All finansierig ble lagt i et holdingselskap - som gjennom utbytte fra driftsselsskapet skulle finansiere den store gjelden - samt utbytte til aksjonærer med akser i ulike klasser (preferanse akser, common stock ) etc. Vi vet hvordan det gikk :yesnod: Samme med Feretti gruppen.

..Men kontantstrøm forstår jeg. Det er mye enklere - penger inn - penger ut....

Greit nok, men med høy gearing er det samtidig tøffe krav til egenkapitalavkasting.

Mangler denne, skal cashflow`en alene være usedvanlig robust og godt fundamentert hvis den samtidig skal bære en negativ egenkapitalavkastning.

Men nok om det, Bittelten, vi er ganske enige.

Ønsker deg en god kveld videre!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Takk for klargjøringen. Det var viktig og fint å lese at du har et reflektert syn på dette. Det fremgår ikke av den første "blåruss" påstanden din.

Mitt evige dilema :rolleyes: . Dersom jeg forsøker å være detaljert i mine påstander og forklare mine tanker og hva jeg virkelig mener (vanskelig nok det i blant) så blir det en masse ord (tekst) som i de fleste tilfelle fører til at tilhøreren (leseren) enten gir opp å følge med - eller sovner. Klok av skade velger jeg å være kort.

For oss kunder betyr det ikke så mye om et selskap blir insolvent på grunn av høy gearing. Så lenge det er den underliggende drift er lønnsomt vil det finnes en ny investor som driver dette videre eller de gamle eiere får nye banker og driver videre. (Typisk Askeladden konkurs). Verre er det når selve driften er ikke lønnsomt. Da blir virksomheten nedlagt for godt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 5 måneder senere...

Det vil være positivt for Garmin som får tilgang på ekkolodd og radarteknologi som er mye bedre enn det de har i dag. Raymarine er akkurat ferdig med å oppgradere hele produktlinja og trenger bare en eier med kapital som kan stå løpet og sørge for inntjening på nyutviklingene. Det er lang leveringstid på mange av de nye Raymarineproduktene for tida.

For oss kunder er mindre konkuranse ikke bra. Furuno Navnet 3D er for dyrt og komplisert for de fleste så hvis dette oppkjøpet går igjennom sitter vi igjen bare med Navico og Garmin som alternativer med komplette produktlinjer.

Det som er komplisert med Navnet 3D, er å sette de 3 ledningene med plugg inn i kontaktene på selve apparatet. :wink:

Jeg har aldri hatt et mer intuitivt grensesnitt enn nå, og JA , jeg har også hatt Raymarine plottere tidligere.

Ser ingen svakheter med Furuno Navnet 3D !! :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...