AlfArie Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Det var vel Onarheim, president i NHO som lanserte det uttrykket i forbindelse med at enkelte ledere/styrer ga seg selv/tok ut mye penger av selskapene. Like så det "et meneske er ikke hvert så mye" i forbindelse med fallskjermer til næringslivs ledere. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Å legge kursen i denne tråden til et spørsmål om hvem som har skyld, avhengig av blåruss eller ikke, er ganske så uinteressant, bortsett fra at Besserwisserne på forumet igjen får markert revir. Det vitner muligens om at det har vært usynlig for noen medlemmer at det har vært noen konkurser innen en internasjonal båtbyggerbransje, som igjen påvirker underleverandørmarkedet og produsenter, og at denne en smule problematiske situasjonen er noe mer internasjonal enn kommunegrensen rundt Hagavik utenfor Bergen. Et godt tips kan være å løfte hodet opp fra laptop`en, og oppfatte at også begrepet Krise er blitt en reell pandemi. Et godt eksempel på en annen type Krise er at jeg kjører Saab. Ønsk meg en god dag! Redigert 27.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ha en god dag! Ikke selg den bilen. Den kan bli verdifull. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg håpet det en stund jeg også, idet jeg hadde planer om å montere Königegg-merker foran og bak. Nå har også den muligheten gått i vasken Redigert 27.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hvis man driver et selskap kun utifra troen på et produkt eller en ide så er det bare et tidsspørsmål før skifteretten er neste besøk. Når det gjelder Bitteliten VET jeg at han skjønner hva jeg mener, når det gjelder deg VET jeg at du ikke ønsker å skjønne noe som helst, bare kverulere...., så glem det! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Hvis du ser hva du skrev før du redigerte det (det jeg siterte), så er du vel ikke overrasket over at jeg kaller det lavmål? Jeg ser at det er grunn for misforståelse i det du siterte. Det var en grunn til at jeg redigerte det Men at et selskap skal være orienter om profitt alene - uten å ha et produktfokus - det forstår jeg ikke. Profitt kommer av at man selger noe til en høyere pris enn det man produserer (det gjelder også finansielle selskaper - såkalte "plyndrere"). Jeg lurer på hvordan du kan VITE hva jeg mener For det første. Det har jeg aldri sagt noe om! Så vennligst ikke kom med idiotiske påstander om hva jeg mener.For det andre. Det er mange selskap som drives etter noe som ligner på "blårussmetoden", men som gjør det med intelligens, klarer seg gjennom kneikene og jeg ville ikke i min villeste fantasi kalle dem for Blåruss Selskap! Takk for klargjøringen. Det var viktig og fint å lese at du har et reflektert syn på dette. Det fremgår ikke av den første "blåruss" påstanden din. Påstanden i tråden om at finanskrisa er "ei lita tue" kan kanskje stemme for en del bransjer her i landet, men i en del markeder jeg har kjennskap til er det rett og slett Krise med stor K. De som oppfatter at vi har finanskrise i Norge bør ta en tur til Sverige. 10% arbeidsledighet - minst. Ta en svingom innom sentrale Europa, Russland, USA også. Så ser man at vi i Norge nok en gang er den bortskjemte ungen i klassen som alltid kommer godt ut av det. Redigert 27.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Jeg lurer på hvordan du kan VITE hva jeg mener Norge er et lite land, Østfold er et lite fylke, Moss er ikke noen storby... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) det er greit nok - men du er ikke så nære at du er inni hodet mitt. Om du skulle tro det kan jeg avkrefte det Jeg visste ikke at vi var bekjente heller jeg. Om Raymarine så tror jeg at det er godt mulig de går overende - og at selskapet restruktureres. Markedsposisjonen og produktene til Raymarine tror jeg er for mye verdt til at ingen vil overta de. Årsaken til at Garmin ikke overtar de nå er nok at de ikke vil ha all gjelden. Jeg lurer på hvorfor de har fått all gjelden - med mindre de har gjort lånefinansierte oppkjøp med høy gearing. Redigert 27.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Båtfolket slutter aldri å overraske meg. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 ... med mindre de har gjort lånefinansierte oppkjøp med høy gearing. .. du mener for høy gearingfaktor? Så lenge investeringene ikke gir avkastning som er høyere enn lånerenten, får de fleste fort et problem, blåruss eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Så lenge investeringene ikke gir avkastning som er høyere enn lånerenten, cashflow er det som betyr noe når det gjelder gjeldsbetjening. Avkastning kan man regne på så mange måter at man ofte regner seg helt bort. Cash is king. Selv bankene har begynt å innse det Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Er på ingen måte uenig i det, Bitteliten. Jeg viser kun til at gearingfaktor er et uttrykk for gjeldsgrad i forhold til egenkapitalen. Er gearingfaktor x, er gjelden = egenkapital * x Samtidig vil en investering med avkastning over lånerenten øke egenkapitalavkastningen. Mao sammenhenger som fort blir en vond sirkel dersom gearingfaktoren er høy og markedet går feil vei. Mulig dette er faktorer som har påvirket den situasjonen Raymarine befinner seg nå? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Godt, det er flere enn Bitteliten som har bokføringskurs. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Det er faktisk mulig at vi har gått det samme bokføringskurset... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg må ærlig innrømme at jeg er fryktelig dårlig på bokføring. Men kontantstrøm forstår jeg. Det er mye enklere - penger inn - penger ut. De fleste forstår det. Det er fryktelig få selskaper med positiv cash flow som går konkurs. Bavaria er et eksempel på et høyt gearet selskap. Ble kjøpt av Bain capital for over 1mrd €. Masse lån, lite EK. All finansierig ble lagt i et holdingselskap - som gjennom utbytte fra driftsselsskapet skulle finansiere den store gjelden - samt utbytte til aksjonærer med akser i ulike klasser (preferanse akser, common stock ) etc. Vi vet hvordan det gikk Samme med Feretti gruppen. Redigert 27.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) ..Men kontantstrøm forstår jeg. Det er mye enklere - penger inn - penger ut.... Greit nok, men med høy gearing er det samtidig tøffe krav til egenkapitalavkasting. Mangler denne, skal cashflow`en alene være usedvanlig robust og godt fundamentert hvis den samtidig skal bære en negativ egenkapitalavkastning. Men nok om det, Bittelten, vi er ganske enige. Ønsker deg en god kveld videre! Redigert 27.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Takk for klargjøringen. Det var viktig og fint å lese at du har et reflektert syn på dette. Det fremgår ikke av den første "blåruss" påstanden din. Mitt evige dilema . Dersom jeg forsøker å være detaljert i mine påstander og forklare mine tanker og hva jeg virkelig mener (vanskelig nok det i blant) så blir det en masse ord (tekst) som i de fleste tilfelle fører til at tilhøreren (leseren) enten gir opp å følge med - eller sovner. Klok av skade velger jeg å være kort. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) For oss kunder betyr det ikke så mye om et selskap blir insolvent på grunn av høy gearing. Så lenge det er den underliggende drift er lønnsomt vil det finnes en ny investor som driver dette videre eller de gamle eiere får nye banker og driver videre. (Typisk Askeladden konkurs). Verre er det når selve driften er ikke lønnsomt. Da blir virksomheten nedlagt for godt. Redigert 27.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
sydspissen Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 http://www.londonstockexchange.com/exchang...mentId=10469986 Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 http://www.londonstockexchange.com/exchang...mentId=10469986 Der kom det. Litt uventet men ingen sensasjon. Det kan bli spennede tider i produktutviklingsavdelingen hvis dette blir en realitet. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Jeg tror dette er positivt for begge merker. De kan samordne mye på R&D. Samtidig håper jeg de beholder begge merkene og posisjonerer de i litt ulike segmenter. Men jeg er vel redd for at Raymarine forsvinner helt og at Garmin blir global brand. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det vil være positivt for Garmin som får tilgang på ekkolodd og radarteknologi som er mye bedre enn det de har i dag. Raymarine er akkurat ferdig med å oppgradere hele produktlinja og trenger bare en eier med kapital som kan stå løpet og sørge for inntjening på nyutviklingene. Det er lang leveringstid på mange av de nye Raymarineproduktene for tida. For oss kunder er mindre konkuranse ikke bra. Furuno Navnet 3D er for dyrt og komplisert for de fleste så hvis dette oppkjøpet går igjennom sitter vi igjen bare med Navico og Garmin som alternativer med komplette produktlinjer. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Garmin får også tilgang til å koble plotter opp mot autopilot. idag har de ikke hatt et system for seilere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Jeg har bare erfaring med radar fra Furuno - men hva er komplisert med Navnet 3D? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 30.April.2010 Link til dette innlegget Svart 30.April.2010 Det som er komplisert med Navnet 3D, er å sette de 3 ledningene med plugg inn i kontaktene på selve apparatet. Jeg har aldri hatt et mer intuitivt grensesnitt enn nå, og JA , jeg har også hatt Raymarine plottere tidligere. Ser ingen svakheter med Furuno Navnet 3D !! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.