Framtia Startet 27.November.2009 Link til dette innlegget Startet 27.November.2009 Dansk reklame fra Elvstrøm Omtale i minbaad.dk Omtale og diskusjon på seilas Hva tror dere, er dette bra greier og kan vi vente oss en ytterligere forbedring i egenskapene til rullestor? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Tror den påstanden/artikkelen er noe overdrevet/feilskrevet/lett å feiltolke. Ja jeg tror et godt rullestorseil med stående spiler er bedre enn et klassisk standardseil i dacron. Ja jeg tror rullestorseilene er blitt bedre med årene. Ja jeg tror en bavaria 39 slo et par 40.7 og det som verre er på utregnet tid i en regatta , men jeg tror ikke det var seilets skyld. Nei jeg tror ikke et rullestorseil er bedre enn et tradisjonelt seil i samme kvalitet som rullestorseilet. Jeg tror vi kan forvente oss ytterligere forbedringer men uansett hva som forbedres så vil det vel uansett ikke bli mulig å bruke fall/cunningham som trimmulighet på et rullestorseil som ikke er 100% rullet ut Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Altså; det har vel ikke skjedd noe spesielt i utviklingen av akkurat dette rullestorseilet. Det er epex-duken til elvstrøm som er "nyvinningen". Duken er limt sammen ved hjelp av vakuum i stedet for å presses sammen med rulle slik som man gjorde før (hos elvstrøm, altså). Dette fører bla til mer effektiv bruk av lim slik at seilet blir lettere selv om man bruker like mye fiber som før. Dvs et bedre vekt/styrkeforhold. Dette gjør videre at man får plass til flere spiler enn før i et rullestorseil slik at dette kan produseres bortimot like bra som et konvesjonelt seil. Det er jo en fordel. I en test mot konvesjonelt seil i samme duk-kvalitet vil rulleseilet tape (men med ganske liten margin) samtidig som både seilet og masten koster mer. Dermed skjønner ikke jeg vitsen. Men kanskje om 35 år når jeg blir pensjonist.. I en test i mye vind der man rever rulleseilet antar jeg at forskjellen blir større. Northsails vakumstøper også avanserte seil, uten å lage et så stort oppstyr med det... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Dermed skjønner ikke jeg vitsen. Men kanskje om 35 år når jeg blir pensjonist.. Jeg er det og skjønner fremdels ikke det. Dvs at det regnes som en revulusjon å bruke bedre duk i rullestorseil Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 I forhold til standard-rulleseilet i bavaria er det mye som er en revolusjon:) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kosmix Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 I forhold til standard-rulleseilet i bavaria er det mye som er en revolusjon:) :lol: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
ravddo Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Er vel bare en måte å skape interesse på. Har seilt Bavaria 42 Cr i Stavanger med Quantum Fusion M seil (film/film). Et rulleseil i så stabil duk er selvfølgelig flott og står bra men er fortsatt et rullestorseil på godt å vondt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
baatsman Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 I forhold til standard-rulleseilet i bavaria er det mye som er en revolusjon:) Er helt enig. Dette ødelegger mye for båtens egenskaper ellers. Ved å benytte bedre seil og skifte fallene da "drives det". Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.