Jump to content

Råte i aktervegg ?


Guest Joppe

Recommended Posts

Hei,

 

Som ny bruker må jeg først få lov til å si : For et fantastisk leksikon dette forumet er for alle med båt. Har funnet mye nyttig info her inne. Takk til alle kloke hoder !

 

Her er min bekymring:

 

Har nettopp (liten måned siden) fått i hus en UFO 21" fra tidlig 90 tall. Etter at forrige eier (eller den før) prøvde seg på et inboard prosjekt ble det laget noen hull som forrige eier har tettet igjen. Sluttfinishen etter denne "lappingen" var meget dårlig så vi begynte å slipe ned akterveggen for å sparkle opp og få den lakkert på nytt. Når vi begynner denne nedslipingen finner vi etter hvert mange (ca 20stk !!) små hull (5mm- 25mm i diameter) som har blitt tettet enten med en dårlig sparkel eller silikon. Det som bekymrer meg er at i de fleste av disse hullene er det mye fuktighet ( fuktighet i treplaten som står inni der, kryssfiner ser det ut som), og i de hullene som er nederst i akterveggen siver det nærmest vann ut av. Er det mulig å la dette stå og tørke ut eller må det mer drastiske tiltak til ?

Dersom det hjelper kan jeg prøve å ta noen bilder av dette.

 

Alle tips mottas med takk !

Link to post

Hei!

 

Jeg tror du må bytte ut kryssfinerplatene for å få hekken skikkelig igjen. Det tar LANG tid hvis du skulle tørket de platene, siden det ikke er tilskrekkelig med lufting. Dessuten er det vel like greit å gjøre det skikkelig når du allikevel skal ordne hekken på båten.

 

Dette problemet har jeg sett før. Hekken har trekt inn vann over lang tid pga feks lekkasje i boltehullene. Dette har ført til at kryssfinerplatene har råtnet.

 

Hadde vært fint om du kunne kommet med bilder, da tror jeg flere med mer kunnskap om dette kan hjelpe deg.

Link to post
Guest Joppe

Hei,

 

Takker for tips. Var vel muligens det jeg fryktet. Å skifte en slik plate, er dette noe som er mulig å gjøre for en som ikke har gjort så veldig store reparasjoner i glassfiber tidligere. Har kun gjort små jobber i glassfiber ved fiks av noen hull i skrog etter diverse ting over vannlinjen.

 

Når jeg piller med skruttrekkeren i hullene så virker det ikke som om treet er råttent allerede. Det finnes heller ingen sprekker som indikerer at akter delen er svekket. Treet lukter ikke råttent heller egentlig. Hadde vært mye greiere hvis det gikk an å tørke dette :rolleyes:.

 

Her er noen bilder av hekken hvis det er flere som har tips.

 

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post

Synes det var mange hull her og jeg vil bli overrasket hvis det ikke var noe råte eller fuktskader. Kan desverre bare si som Anders og det er at det er like greit å gjøre skikkelig arbeid med en gang. Jeg ville nok byttet ut kryssfinerplatene.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

sett igang å jobb :nonod:

 

hadde en båt i fjor som hadde samme feilene, men jeg oppdaget dem ikke før det var for sent. finerplaten hadde råtnet og en dag jeg kom ut for høy sjo, det var faktisk meget høy sjø, knakk faktisk akterspeilet på båten. det revnet i begge sider av brønn og motoren ble trykket inn i akterspeilet.

 

Lite hyggelig opplevelse

 

Dette er en jobb som kommer til å ta itt tid, men med god tålomdighet lar det seg ordne

 

Lykke til :rolleyes:

Link to post

Spørs om ikke hullene er borret for å tørke ut treverket, men det er vel litt optimistisk

 

Her er det bare å sammle en god porsjon arbeidslyst, finne en plass å stå som er over 15grader når jobben skal gjøres,

Utendørs er jo best for denne type jobb, da gassen fra polyester ikke akkurat er

hjerneføde.

Innformasjon om jobben finner du etterhvert, både på nettet og der de selger polyester

 

Har du et båtstøperi i nærheten av deg, får du polyester til en helt annen pris enn i

butikken.

 

Lykke til med jobben, regner med at vi får flere bilder etterhvert som det skrider fram

 

  :discuss

Link to post
Guest Joppe

Takker for alle svar ! Da er det visst bare til å sette i gang å jobbe. Har ikke lyst til å oppleve at hele akterspeilet (takk Kenneth, det var dettte jeg mente ) ramler av under testkjøring ved en senere anledning. Kommer nok til å prøve å få unna dette i løpet av sommeren (har ikke mulighet til å komme meg innendørs) mens det fortsatt er greie temperaturer her på vestlandet. Bilder av operasjonen skal vi så klart ordne.

 

Hva disse hullene har vært brukt til har jeg ingen anelse om. Båten har hatt flere eiere og det har vel muligens vært montert diverse duppeditter. Hullene var dårlig tettet med silikon. Noe vi oppdaget når vi tilfeldig preset mot akterspeilet med en skrutrekker og alt ga etter :confused:

Så da begynte vi å lete litt.

 

Ved reparering av dette akterspeilet lønner det seg å ta dette fra utsiden ? Altså kutte opp utsiden av det for å få ut platen og bytte denne ?

 

PS ! Dersom noen tilfeldigvis vet om en link til informasjon om liknende arbeid er det bare til å skrike ut.

 

Takker for tipset om båtstøperi. Skal oppspore noen og ta en tur innom de for tips og råd, samt få i hus litt materiale.

Link to post

Jaha, nok et eksempel.

Treskiver skal IKKE innlamineres i båt som avstiving i skrog.

De vil før eller senere trekke vann, og gi problemer.

Det er amatørmessig. Ingen proffe båtbyggere gjør slikt.

Som distansemateriale skal det brukes skum med lukkede celler, type Divinycell, Rohacell eller lignende.

Ved skal i peisen.

 

Du må plukke ut veden fra innsiden. Slip ned ved hullene, bruk ei plexiplate som forskaling fra utsiden, og laminer opp til tykkelse ,med 225 g CSM som overlapper 5 cm utover.

Planslip speilen fra innsiden.

Tillpass ei plate 20 mm. Divinycell HD130. Fest denne med limsparkel trukket opp med 5 mm. tannsparkel. Bruk mye tvinger og ei pressplate for å holde denne på plass til limsparkelet har herdet.

Slip ca 20 cm. på skrog og bunn fremover fra speilen.

Legg en hulkil av limsparkel r=25mm. mellom speile og bunn/skrog.

Prime distansematerialet med et strøk polyester. Slip etter at det har herdet.

Laminer opp akterspeilen fra innsiden med 5 cm økende overlapp utover skrog/bunn. Vet ikke helt hvor stor motor du skal ha, men 8 lag 450 g. skulle holde.

Der hvor det skal skrus gjennom, borer du fra innsiden med et 50 mm. hullbor mellom innerlaminat og kjernematerialet. Dette hullet fylles med glassfibersparkel.

 

 

Og:

Over 18 grader.

Ikke sollys eller annen UV.

Under 65% fuktighet.

Prøv å holde glassprosenten rundt 50%.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Guest Joppe

Takk,takk Krapyl :confused:. Den bruksanvisningen var akkurat hva jeg trengte ! Lurer bare på et par ting (er ikke helt fortrolig med alle disse fagtermene):

 

1) Hva er CSM ? Har forstått at dette står for "chopped strand mat", er dette det samme som glassfibermatte ?

 

2) Hva mener du med glassprosent på 50% ? Er det mengde matte i forhold til polyester ?

 

3) Hva er en hulkil ?

 

Når det gjelder motorstørrelse kommer det vel til å havne på 115-150hk.

 

Takk for link Arvid_A. Fant en del interessant der.

Link to post

1) Hva er CSM ? Har forstått at dette står for "chopped strand mat", er dette det samme som glassfibermatte ?

 

2) Hva mener du med glassprosent på 50% ? Er det mengde matte i forhold til polyester ?

 

3) Hva er en hulkil ?  

 

Jepp, CSM står for chopped strand mat. Greiest å bruke. Ellers kommer glassfiber i mange utførelser og kvaliteter.

 

Glassprosenten angir mengden glass i forhold til polyester. Bruker man for mye polyester blir man utsatt for sprekkdannelser. Bruk en slik liten malerull med mykrulle når du jobber med dette. Lett å få ut all luft.

 

Du sparkler opp en hulkil mellom to flater som står i vinkel på hverandre for ikke å få en skarp knekk mellom flatene. Altså slik at det blir en radius i overgangen. Gjør du det slik, knekker du ikke fibrene. Et godt tips, er å bruke en slik spatel som legen bruker for å trykke ned tunga di når han vil kikke i halsen. Koster noen få kroner på apotek.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Som en midlertidig nødløsning slik at du ikke skal miste hele sesongen kan du kanskje prøve følgende :

 

Bolte fast ei solid finerplate utvendig på akterspeilet. Bruk gjennomgående bolter med store skiver som trykkfordelere. Gjerne også en stiver eller flere på innsiden. Plata males og kantforsegles godt. Sikaflex mellom plate og akterspeil + bolter.

 

Dette er en nødløsning. Bygg opp igjen akterspeilet etter sesongslutt og gå for en løsning uten innstøpt treverk. Bruk gjerne stivere og kneplater på innsiden. Få hjelp av fagkyndige om nødvendig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...