heim Startet 27.November.2009 Link til dette innlegget Startet 27.November.2009 Jeg har en Volvo Penta D1-30. Ny i sommer. Et forsøk på å skifte oljefilter har så langt endt med fiasko. Jeg har en filtertang som passer bra, men det er umulig å få særlig kraft på den. Det eneste sted man kommer skikkelig til er nedenfra, og da må man lage hull i båten. I desperasjon slo jeg et skrujern gjennom filteret. Ikke noe hjelp i. Så et skrujerne til, for å få kraft to steder. Heller ikke det hjalp. Så da er det opp til ekspertisen her på forumet. Finnes det noen remedier som kan gjøre jobben? VP skriver så vakkert at man ikke skal skru filteret for hardt til. De burde kanskje lese sine egne manualer. Kan det være at motoren er lakkert etter at filteret er skrudd på, og at det er lakken det henger på? Gode råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Siden jeg oppriktig mener at det finnes dumme spørmål, prøver jeg meg med dette: Du er sikker på at du skrur riktig vei? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Litt sent, men dersom du hadde varmkjørt motoren først ville du mest sannsynlig fått løsnet filteret. Vanskelig å si hvilket verktøy du kan bruke, men dersom du kommer til og får slått forsiktig på filteret helt innerst, der er filteret sterkest og kraften best til å få løsnet det. Ellers finnes det ulike verktøy alt etter hvor vanskelig eller lett det er å komme til. Alt fra ulik filtertenger til store vannpumpetenger og rørleggerverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Kjedeavtageren til biltema med skrallefeste og vinkeleledd er verdt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg hadde et tilsvarende problem en gang og da fikk jeg lånt, av en hobby bilmekaniker, en "filterkjede!" som han kalte den. Dette var en kjede med noenlunde samme dim som en sykkelkjede med en pipe på. La kjeden rundt filteret og brukte ei kraftig skralle og da kom det med en gang. Du kan jo høre deg rundt om noen kan ha noe tilsvarende edit: se der ja seasu, der var du noe raskere enn meg ja Redigert 27.November.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Er det mulig å få slått på den øverste kanten av filteret med en meisel,pleier å være hardere enn resten av filteret. Pleier å være bankers denne metoden fordi du samtidig slår kanten som presser mot filterbraketten nedover,og slepper litt av presset på pakningen. Evt. får du skrudd av filterbraketten? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Nautofil Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Har litt erfaring med oljefilter..... Prøv denne tangen først! Den brukes sammen med skralle og i vertsefall latmannsarm. Har mått ty til denne i enkelte annledninger selv ,og den fungerer slik: -til mer press du legger på til mer press legger armene på filteret,men du må være tålmodig og holde press pga. filteret løsner svært tregt og vil virke fjærende. Smør motorolje på gummipakningen på det nye filteret og dra det til kun for hand,det løsner ikke, og du får filteret lett av om du gjør det med fornuft. ps. filter løsner ikke lettere med varm motor........ og vær forsiktig med å banke å slå formye ved filterbraketten. Redigert 27.November.2009 av Nautofil (see edit history) Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
heim Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Takk for responsen. Det er som nevnt ganske kronglete, så derfor er det umulig å komme til helt innerst og samtidig få lagt noe særlig kraft på. Siden jeg akkurat hadde tappet ut oljen, var motoren ganske varm. Men det hjalp ikke. Vil tro at det kunne hjelpe med varme bare på filteret, men jeg føler ingen trang til å forsøke meg med skibrenneren på det. Særlig ikke fordi det nå er hullete og dermed nokså tilgriset med olje. Det beste remediet er kanskje verktøyet til Nautofil. Hvor går det an å få tak i et slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Jeg har en Volvo Penta D1-30. Ny i sommer. Et forsøk på å skifte oljefilter har så langt endt med fiasko. Jeg har en filtertang som passer bra, men det er umulig å få særlig kraft på den. Det eneste sted man kommer skikkelig til er nedenfra, og da må man lage hull i båten. I desperasjon slo jeg et skrujern gjennom filteret. Ikke noe hjelp i. Så et skrujerne til, for å få kraft to steder. Heller ikke det hjalp. Så da er det opp til ekspertisen her på forumet. Finnes det noen remedier som kan gjøre jobben? VP skriver så vakkert at man ikke skal skru filteret for hardt til. De burde kanskje lese sine egne manualer. Kan det være at motoren er lakkert etter at filteret er skrudd på, og at det er lakken det henger på? Gode råd mottas med takk. Brukte heldigvis en Volvo Penta mekaniker til å bytte olje og filter første gangen på min 2008 mod D4-225. Han sleit skikkelig og ødela sin filtertang. Fikk låne min Biltema tang med rem og fikk til slutt løs filteret. Dette er ikke uvanlig på nye motorer sa han. Husk å ha olje på o-ringen før det nye filteret monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Biltema har den avtrekkeren. Finner den ikke på nettet, har fått ny webside, men den er like ufattelig dårlig som den gamle.. De har også en med kjede samt de vanlige spennringene. Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 tangen som "nautofil" henviser til selges også på MEKK til kr 129;- Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Kan det være denne tangen? Oljefilteravtrekker Den ser ikke lik ut på bildet, men den skal jo virke. Den er jo rimelig, kr 79,90 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Tipper filteret er lakkert fast hvis det er det originale. Men med en skikkelig filteravdrager løsner det nok til slutt, skal du se... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Holder en knapp på denne typen. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Da blir det Biltema i morgen og innkjøp av begge typer verktøy. Hvis ikke de hjelper, blir det dynamitt. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Du kan også prøve med en stor vannpumpetang, klem til rundt filteret helt inne ved " roten" Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 hadde bare ringt VP eg og sagt at de kunne få lov å løse det innen helga Ellers så har eg samme verktøy som nautofil anbefaler. Konge det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dodgevan Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 hei hvis filtret først har satt seg så godt som du beskriver , er det bare og fortsette med skrutrekkene. finn trekker med tykk klinge og bank det helt igjennom filteret på et sted som du har best plass til å skru bruk rå makt, og det vil løsne!! jeg har mange års erfaring med oljeskift, og noen ganger sitter filtrene så godt fast at det bare er skrutrekker metoden som virker. jeg hadde tilgang til alle de foreslåtte filter avtagerne + noen til ! regn med litt søl og pass knokene dine lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hvis du prøver noe mere med oljeavdrager så tror jeg du bare klemmer dette mere flatt.Ta og prøv og kom til med meisel/skrujern stort og kakk på hjørne i den retning som du skrur det ta,tenker det løsner da,prøv dette først. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Brutus Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Sett oljefilteravdrageren på en luftskralle, hvis du har en tilgjengelig. Kommer det ikke av da, så vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) jeg bruker alltid en slik en: kr 14,50 må da være nettopris http://www.bema.no/product/1220691/ Redigert 27.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mitsu Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Filtertangen som Nautofil viser bruker vi daglig.. Med et jevnt kraftig press løsner filtret. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Hammer og meisel.... Sett meiselen mot kanten helt øverst på filteret på falsekanten, hold meiselen litt på skrå og så driver du filteret riktige veien med å slå på meiselen med hammer. To tre knakk så er det løst, bare ikke lag noen merker i filterbraketten.. Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 -om du skal kjøpe filtertang av typen jeg viste bilde av tidligere så kjenn at det ikke er for mye slakk i "armene" Typen på Biltema er av like god kvalitet som en utslitt/defekt fra Usag/Hazet....... Verktøyet er halve jobben vettu! Så legg noen kroner i det ellers tror jeg det blir plunder. Typen jeg viste(hazet) bilde av har utveksling mellom 3/8"feste og armene i større grad en disse billig variantene,det gjør at den griper bedre. PS.Mye bra og billig verktøy på Biltema men ikke alt! Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
Teerex Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 (redigert) Biltemas universalverktøy til kr 70: Men har de en slik som dette som passer så er vel det best: Redigert 28.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.