Jump to content

Vinterprosjekt: oppussing av musling 430


WhiteShark226

Recommended Posts

Hei,skal snart begyne og pusse opp min gode Musling 430(1986).skal lakere den hos en profflakerer.Når dt kommer til at jeg skal lakere opp i båten er jeg ikke helt sikker,noen som har erfaringer med den(skal sprøyte lakeres oppi også).Skal ha ny motor og full pakke,med lanterner,tofter,flagg og alt.Men trenger gjerne noen råd og tips fra din oppusing :flag:

 

 

Bilder:

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31002/musling_430_006.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31002/musling_430_002.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31002/46_7748228661.jpg

Redigert av Larsen123 (see edit history)
Link to post

Hvis du skal få et godt resultat fra sprøyting av båten, er grunnarbeidet helt avgjørende. Blir stor irritasjon hvis resultatet blir bra, men gamle skraper / sår vises igjennom. Så du må pusse områdene du skal lakkere om godt ned, og legge i polyester / gelcoat / glassfibersparkel i sår og skader. Du må bruke fint sandpapir på slutten for å få en fin finish. Bruk gjerne en pussemaskin på flate områder, men vær forsiktig der det er konturer.

 

Benytt anledningen til å fylle gamle skruehull etc. Vil anbefale å ta av fenderlist for godt resultat, selv om denne evt skal brukes på nytt. Sikkert noen som kan varme opp denne og montere den igjen for deg for en rimelig penge. Alt gammelt bunnstoff må fjernes helt, skrapes og pusses ned. Har fått sprøytet en Terhi Fun en gang, ble fornøyd med resultatet. Men du må regne med en del arbeidstimer hvis resultatet skal bli bra. Dette var en båt i ABS-plast, vil tro det er enklere å jobbe med en glassfiberbåt.

 

Muslingen er en god sjøbåt, en kompis hadde en slik i "ungdommen". Var en "versting" på den tiden. Ble mange fine vannskiturer med den :smiley: Så vil si at det er en båt det er verdt å legge litt tid i. Hadde sjekket på nettet om den fra produsent ble levert med ulike skrogfarger, og prøvd å kopiere den utgaven som du synes er finest. Greit at det ser mest mulig originalt ut hvis du senere skal selge den ved f.eks. bytte til en større båt.

Link to post

Hei!

 

Flott båt du har fått deg! Nyyydelig skrog. Tror ikke det finnes mange 14 fotere med bedre skrog den dag i dag. Dette er et ikon.

 

Hadde selv en slik for mange år siden. Jeg hadde først en 50 hk mercury på den. Deretter byttet jeg til en 60 Evinrude med power trim / tilt. Dette var en kjempefin kombinasjon. 60 hk anbefales dersom du skal ha det litt gøy. Jeg tror faktisk ikke den er godkjent for mer enn 20 hk, men dette er den største underdrivelsen i norsk båthistorie. Har faktisk sett den med 90 hk også. Jeg slapp å forsterke den med 60 hk på. Ingen synlige sprekker etter 3 sesonger, selv etter mye hopping og herjing. Prøv å få tak i original havnepresenning om du ikke har en. Den er nemlig flott (bør tenke litt på dette før du setter i gang med oppussing).

 

Jeg byttet toftene i min båt. Det hevet helhetsinntrykket betydelig. Lagde nye i pen finer som jeg lakkerte noen strøk. Slip ned teaken i håndtakene (brusholderne) også. Sett dem inn med teakolje. Båten din blir sikkert fin.

 

Du har ikke tenkt på å beholde den hvit, da! Hvite båter er flott. Begynner å bli litt lei at "alle" skal ha blå skrogsider. Dessuten blir ikke riper like synlig om du skulle få det etter lakkering.

 

tomu

Link to post

Nye Suzuki DF60 må jo være super motor på denne. 104 kg og lavt forbruk burde gi mye kjøreglede.

Men den koster jo 80 lakser...

Hvilken stammelengede skal muslingen ha ?

 

"DF60ATL er en stor nyhet for 2010. Denne motoren er målt helt ned i 0,3ltr/nm, dvs. at du kjører fra Norge til Danmark på under èn 24ltr. tank bensin i marsjfart ca. 19 knop avh. av båttype (4000rpm). "

http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/...uzuki_main2.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Nye Suzuki DF60 må jo være super motor på denne. Lav vekt og lavt forbruk burde gi mye kjøreglede.

Men den koster jo 80 lakser...

 

 

Godt poeng. Min 3 syl evinrude var veldig tung. Det førte til at det var litt treigt å dra opp tunge personer på vannski, til gtross for powertrim.

 

Hadde vært gøy om yamaha hadde overført teknologien til den nye store motoren som er omtalt(v-max) her inne til en 60 hk også. Men denne ville vel også kostet en formue... Imidlertid fortjener jo denne båten et flott motor også da...

 

tomu

Link to post
Takktakk,men har allerede skaffet meg en motor,en yamaha 30 med powertrim og elstart,gjør 27 knop og er godt fornøyd med det :smiley:

Ååå 30 hk.. jaja en plass må man jo begynne. Men livet begynner ved 40 knop sies det :lol:

 

6-syl på 14foter hadde vært tingen :giggle:

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

4 sylindra ? blir vel tung da

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ikke mye

 

nei 112 kg, 8 kg mer enn DF60ATL

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tjaa det står nå her http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=10569

men ikke så rart, den er jo på 1000 kubikk. samme motor som mariner 60hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...