bukt Startet 27.November.2009 Link til dette innlegget Startet 27.November.2009 Hei så et rullfocksystem tilsalgs på finn fra http://www.rullfock.se/produkter.htm er dette noe tess ? Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Har brukt den i en sesong nå og den fungerer helt greit. Enkel i bruk og du kan bruke forseilene du har allerede siden de kun festet nede i forkant og på en "swivel" øverst. Ulempen er at hvis du ruller inn forseilet for kjapt, blir det ofte skjevt. Fungerer greit, finnes sikkert mye bedre systemer, men de koster også mer. Hvis du ikke er for kravstor og skal ha noe som ruller ut og inn forseil er det bare å prøve. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
bjornak Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 volcomstone skrev: Har brukt den i en sesong nå og den fungerer helt greit. Enkel i bruk og du kan bruke forseilene du har allerede siden de kun festet nede i forkant og på en "swivel" øverst. Ulempen er at hvis du ruller inn forseilet for kjapt, blir det ofte skjevt. Fungerer greit, finnes sikkert mye bedre systemer, men de koster også mer. Hvis du ikke er for kravstor og skal ha noe som ruller ut og inn forseil er det bare å prøve. Har du mulighet til å forklare hvordan man kan bruke et vanlig seil til dette, som f.eks. en genoa uten å måtte sy dette om? Hvar vanskelig å se noe om dette på nettsidene til Rullfock. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Kikket litt på dette til den forrige båten min, men avskrev det. Det er jo bare en svivel oppe og en rull nede, så man kan kan rulle seilet ut og inn. For meg er dette bare en (dyr) måte å oppbevare seilet på. Ikke noe som er noe særlig å bruke til. f.eks. reving. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Seilet er festet med pistolhaker på forstaget. Som det alltid har vært på min båt. Så er genoaen eller fokken festet helt nede ved forliket/underliket til rullen. Når du ruller seilet inn, så ruller det seg rundt forstaget. Men seilet er ikke festet i noen profil slik som andre rullesystemer. Ulempen med dette er at hvis du "ruller" for kjapt vil det rulles inn litt skjevt. Og som "bare Lek(k)er" sier, så er det ikke ideelt for reving av seil. Det går, men blir langt fra optimalt. Fordelen som sagt, er at du bruker de gamle seilene du har uten å modifisere dem på noen måte. Fungerer godt på min båt med ganske små seil og er enkelt å gjøre når jeg er alene i båten. Jeg synes personlig ikke at det er et veldig dyrt system sammenlignet med andre rullesystemer, men her er det vel som vanlig at man får det man betaler for. Hvis du ikke er alt for kravstor, så vil du nok finn ut at det fungerer ypperlig til vanlig bruk. Og så er det enkelt å skifte seil hvis en skal ut og ser at været har skiftet. Har brukt både fokk og genoa med godt hell. Slipper å gå på dekk for å reve eller ta ned seilene og det er kjekt hvis en er alene på sjøen. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
bukt Svart 28.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 hvor mye drag blir dei et forstag på en 30 fot ca, fikk mail fra fabrikant at systemet tålte 2100kg funker bra som et ekstra rullesystem i tillegg men mulig for svakt som eget forstag etter det jeg forsto. her er svar: Hej Öjvind och tack för din förfrågan! Mamba 29 är väl utrustad med 7/8-dels rigg ? eller är den Mast Head-riggad? Är den utrustad med babystag? Betr. fuktion och hållfasthet hänvisar vi till vår hemsida www.rullfock.se Som du ser där är systmetes hållfasthet 2100 kg. Ligger hela stagningen föröver på förstaget, alltså både mast-och segeltryck kan det vara i minsta laget. Är masten däremot stagad med babystag, och/eller framåtgående vant är det helt Ok med CU-systemet. En del kunde har monterat ett extra förstag framför förstaget. Originalstaget belastas då endast med segeltrycket, Ovanstående frågor ställer jag då systemet från början är avsett för något mindre båtar, men fler och fler väljer det även till lite större. Men som sagt säkerheten är viktig. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Hvordan fester du fokkefallet? Går dette ned igjen til rullen det også, slik at seilet rulles rundt dette? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Fokkefallet går ned igjen til rulla og seilet ruller seg rundt både fokkefall og seil. Hentet fra rullfock.se. Grei oversikt over hvordan alt er festet. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
tuffff Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Takk for raskt svar Bruker du delt fokkefall? Slik at det ikke blir så mye hyssing å binde opp når fokka er heist? Jeg spør fordi det er en slik rulle på Vista'n som jeg kjøpte nedrigget i sommer. Har ikke fått testet det ut ennå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Jeg bruker ikke delt fokkefall, men har en ordning for å surre opp "hyssingen" via en sjakkel. Men delt fokkefall er en god idè! Fant en sak på youtube som viser hvordan den funker. Går litt i rykk og napp på filmen, men fungerer greit hos meg. Enkel å sette opp så lenge det allerede er kortet inn på forstaget :) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
tuffff Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Takk skal du ha. Må vente helt til juni for å få prøvd det ut mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Superenkel i bruk. Tar to minutter å koble det som kobles må. Bare å dra et par prøverullinger før du setter ut. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Dette tror jeg er noe ordentlig "Jalla" greier. Jo mer du rever, tror jeg at du får større og større bus lengre og lengre bak i seilet. Til en "kutter rigg" kunne den kanskje brukes til en ghoster eller drifter Tror likevel jeg kjøper 2 stk. Til altanseil. Sitér dette innlegget Link to post
Copernicus Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Ser av systemet at det er basert på "kroker". Hvordan vil dette fungerer med forstagsprofil i aluminium, slik som på min båt? Er vel tilsvarende system dette også -->http://smartroller.se/ Redigert 19.Februar.2013 av Copernicus (see edit history) Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Seewolf Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Kan ikke se hvordan det skal fungere å stramme forlik skikkelig. Har ikke lyst til å ha en "potetsekk" hengendes på forstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.