Mariell Startet 28.November.2009 Del på Facebook Startet 28.November.2009 En liten advarsell til de av dere som ikke kjenner til tilstanden på Diesel tankene. SJEKK. Har vært usikker på hvordan tilstanden i Diesel tankene på Mariell har vært. I følge forrrige eier hadde han aldri rengjort tankene (1987 mod) For å sjekke dette, var planen å sugde opp noen liter fra bunnen av tankene. Brukte vakuum pumpe fra Biltema med den "tykkeste" slangen. Begynte med styrbord tank, siden jeg regnet med at det var den som for det meste var brukt til påfylling og at det derfor mest sannsynlig var mest dritt der. + at den var lettest tilgjengellig. Resultat! slangen gikk tett av svart gjørme, gele substans = Dieseldyr og noe sandkorn/metallspon. Konklusjonen var selvfølgelig: Tøm og rengjør. Nå står 300ltr Diesel på 2 fat jeg har fått låne, og tankene er rengjort etter beste evne. Så spørsmålet: Hvor lenge trenger dieselen å stå på tankene før dritten er sunket til bunn og jeg kan suge ren diesel tilbake? Håper på å få en 200-250ltr tilbake. Å dumpe 300 ltr har jeg ikke lyst til. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Figaro Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Vann og dritt synker ganske fort til bunnen. Jeg ville stikke en slange ned i fatet ca. 20 cm fra bunnen og pumpet opp en prøve. Hvis du får opp ren diesel, er alt sunket til bunns. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
skrotrot Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Så spørsmålet: Hvor lenge trenger dieselen å stå på tankene før dritten er sunket til bunn og jeg kan suge ren diesel tilbake? Håper på å få en 200-250ltr tilbake. Å dumpe 300 ltr har jeg ikke lyst til. Hel på 10 liter med ekstra vann på fata . Vent til frosten kommer i januar . Før slangen ned til 5cm over isen , å sug ut rein disel . Resten leveres til godkjent motak til våren .. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Det blir ikke dieseldyr i en tank uten vann, så det er viktig å sjekke det jevnlig. Vann å grums settler fort, et døgn er nok, så ville jeg tappet om og latt det settle en dag til for ny omtapping. Så tilsett noe som dreper dieselbakterien, og la det stå lenge for å følge med utviklingen. Siden du har to tanker ville jeg holdt de avskilt og bruk det opp fortes mulig. Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige virkninger, Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres eller suges ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Ideen til skrotrot er helt patent. Og i Sandefjord blir det kaldt nok, forhåpentligvis også denne vinteren, til at vannet fryser. I praksis tar Hulda sjekken som Mariell beskriver hvert annet år. Med forbruket mitt vil det si at jeg tanker et par ganger mellom hver gang jeg sjekker. Hulda har også to dieseltanker, men grunnet forholdet med for lavt forbruk, har jeg valgt å aldri bruke reservetanken som er på et par- tre hundre liter. Hovedtanken er på ca. 500 liter. Reservetanken har ligget tørr siden jeg laget den. Jeg har aldri hatt mer enn et fingerbøl eller så med dritt/vann på laveste dreneringsplass. Det står for meg som den ultimate stressituasjon hvis motoren skulle klikke når jeg mest trenger den. Særlig om det er på grunn av noe slikt som dritt på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Hei! Tusen takk for tipset skrotrot. Setter meget god pris på smarte løsninger som har ligget der rett foran deg hele tiden. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
skrotrot Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Har brukt denne metoden på flere tusen liter disel , fra hogerier i flere år på 90 tallet . Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2009 Hei! Tusen takk for tipset skrotrot. Setter meget god pris på smarte løsninger som har ligget der rett foran deg hele tiden. MVH Rolf-Eigil Forslaget hørtes glimmrende ut. Får håpe det blir kuldegrader i Desember, så jeg får gjort jobben før jeg reiser ut igjen rett over nytt år Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
spilli Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Hel på 10 liter med ekstra vann på fata . Vent til frosten kommer i januar F.....n meg noen av de beste forlag jeg har hørt om på lenge. Mvh Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Du trenger nok en del kuldegrader over en periode Mariell. Du kan like godt vente til februar, hvis du er ute i januar. Du får neppe nok kulde i desember. Januar/februar er en god periode for denne slags øvelser. Forurensingen i vannet gjør at det trenger litt mer kulde enn vanlig drikkevann. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Du trenger nok en del kuldegrader over en periode Mariell Hei! Godt at noen holder seg våken. Sover du aldrig du: "Hulda"? Mvh Spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Siste kjøreoppdraget kl. 23:30. Sitér dette innlegget Link to post
Due Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Har gjort dette flere ganger selv. Når eg tømmer tanken er det alltid sleipt lag på veggene i tanken, har alltid vasket tank med rødsprit og tørket opp. Når det gjelder å ta vare på den gammle dieselen ville eg pumpet den over på 20-30 liters kanne, som da kan helles nedpå hovedtank igjenn. Det som du bør gjøre når du pumper over dieselen er å filtrere den gjennom eit finmasket stoff slik at skit ikke kommer med over, bruk gjerne en stor trakt. Med denne metoden vil du også se om det kommer vann med. Da eg har holdt på med dette har det ikke vert vann i diesel (har tappe kran i bunn av tank, men har heller ikke vert plaget med vann), Har nesten returnert all diesel. Mulig eg har kastet 5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.