Jump to content

Rengjøring av dieseltanker

Mariell

Recommended Posts

En liten advarsell til de av dere som ikke kjenner til tilstanden på Diesel tankene. SJEKK.

Har vært usikker på hvordan tilstanden i Diesel tankene på Mariell har vært. I følge forrrige eier hadde han aldri rengjort tankene (1987 mod)

For å sjekke dette, var planen å sugde opp noen liter fra bunnen av tankene. Brukte vakuum pumpe fra Biltema med den "tykkeste" slangen.

Begynte med styrbord tank, siden jeg regnet med at det var den som for det meste var brukt til påfylling og at det derfor mest sannsynlig var mest dritt der. + at den var lettest tilgjengellig.

Resultat! slangen gikk tett av svart gjørme, gele substans = Dieseldyr og noe sandkorn/metallspon.

Konklusjonen var selvfølgelig: Tøm og rengjør.

Nå står 300ltr Diesel på 2 fat jeg har fått låne, og tankene er rengjort etter beste evne.

Så spørsmålet: Hvor lenge trenger dieselen å stå på tankene før dritten er sunket til bunn og jeg kan suge ren diesel tilbake? Håper på å få en 200-250ltr tilbake. Å dumpe 300 ltr har jeg ikke lyst til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Så spørsmålet: Hvor lenge trenger dieselen å stå på tankene før dritten er sunket til bunn og jeg kan suge ren diesel tilbake? Håper på å få en 200-250ltr tilbake. Å dumpe 300 ltr har jeg ikke lyst til.

Hel på 10 liter med ekstra vann på fata . Vent til frosten kommer i januar . Før slangen ned til 5cm over isen , å sug ut rein disel . Resten leveres til godkjent motak til våren ..

Det blir ikke dieseldyr i en tank uten vann, så det er viktig å sjekke det jevnlig.

Vann å grums settler fort, et døgn er nok, så ville jeg tappet om og latt det settle en dag til for ny omtapping.

Så tilsett noe som dreper dieselbakterien, og la det stå lenge for å følge med utviklingen.

Siden du har to tanker ville jeg holdt de avskilt og bruk det opp fortes mulig.

Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted.

Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige

virkninger, Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres

eller suges ut.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ideen til skrotrot er helt patent. Og i Sandefjord blir det kaldt nok, forhåpentligvis også denne vinteren, til at vannet fryser.

I praksis tar Hulda sjekken som Mariell beskriver hvert annet år. Med forbruket mitt vil det si at jeg tanker et par ganger mellom hver gang jeg sjekker. Hulda har også to dieseltanker, men grunnet forholdet med for lavt forbruk, har jeg valgt å aldri bruke reservetanken som er på et par- tre hundre liter. Hovedtanken er på ca. 500 liter. Reservetanken har ligget tørr siden jeg laget den. Jeg har aldri hatt mer enn et fingerbøl eller så med dritt/vann på laveste dreneringsplass. Det står for meg som den ultimate stressituasjon hvis motoren skulle klikke når jeg mest trenger den. Særlig om det er på grunn av noe slikt som dritt på tanken.

Hei!

Tusen takk for tipset skrotrot. Setter meget god pris på smarte løsninger som har ligget der rett foran deg hele tiden.

MVH Rolf-Eigil

:cheers_wine::yesnod:

Forslaget hørtes glimmrende ut. Får håpe det blir kuldegrader i Desember, så jeg får gjort jobben før jeg reiser ut igjen rett over nytt år

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har gjort dette flere ganger selv.

Når eg tømmer tanken er det alltid sleipt lag på veggene i tanken, har alltid vasket tank med rødsprit og tørket opp.

Når det gjelder å ta vare på den gammle dieselen ville eg pumpet den over på 20-30 liters kanne, som da kan helles nedpå hovedtank igjenn. Det som du bør gjøre når du pumper over dieselen er å filtrere den gjennom eit finmasket stoff slik at skit ikke kommer med over, bruk gjerne en stor trakt. Med denne metoden vil du også se om det kommer vann med. Da eg har holdt på med dette har det ikke vert vann i diesel (har tappe kran i bunn av tank, men har heller ikke vert plaget med vann), Har nesten returnert all diesel. Mulig eg har kastet 5 liter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...