nordan family 27 Startet 28.November.2009 Link til dette innlegget Startet 28.November.2009 Den gamle Furuno-radaren ble tatt ut da den ikke virket lengre. Skjermen på denne var stor og sto rett ved siden av kompasset så jeg tenkte at jeg skulle montere den nye kombinerte plotter- og radarskjermen på det samme stedet som den gamle radarskjemen sto. Men får jeg problemer med magnetisme i fht kompasset? Jeg hadde ikke det (så vidt jeg la merke til) ved at den gamle radarskjermen sto der. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Merklig har Raymarin c120 og c80 , begge står rett ved kompasset uten problemer .Men er ikke den festebøylen din som er i jern da ? Skal vel være støpegods eller aluminium den kansje ,bare tenkte høyt .Prøv å sett plotter'n der uten festebøylen bare for å se ,om du ikke har testa det da . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Førstmå du fjerne alt av løst metall i nærheten av kompasset, og du har en del. Så leser du kompass kursen (førtøyd). så slår du påplotteren og ser etter om kompasset endrer seg. Så slår du den av og fjerner den. Dersom kompasset ikke har endret seg i det hele tatt, så er situasjonen kanskje ikke så ille. Prøv forresten å slå på andre ting - vinduspusser - instrumenter - FM radio - vhf. Du må forresten etterfylle kompasset. Redigert 29.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Hvis utstyret er tiltenkt bruk i båt, så skal det være merket med "Compass Safe Distance". Som foreskrevet i IEC60945, 11.2.2. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Takker for svar. Etterfylle kompass? Jeg ser det ikke er fullt. Men etterfylle hadde jeg ikke tenkt på. Merkingen i forhold til distanse er interessant. Jeg får saumfare manualen og se hva jeg finner for noe. Utfra Tines erfaringer høres det jo ut som jeg har god grunn til å være optimist (det er en Raymarine C120). Jeg har ikke trukket alle ledningene frem så jeg har ikke startet opp skjermen der den er avbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Førstmå du fjerne alt av løst metall i nærheten av kompasset, og du har en del. Så leser du kompass kursen (førtøyd). så slår du påplotteren og ser etter om kompasset endrer seg. Så slår du den av og fjerner den. Dersom kompasset ikke har endret seg i det hele tatt, så er situasjonen kanskje ikke så ille. En slik test må du ta på flere kurser. Det kan være OK der båten ligger, men behøver ikke være ok når kursen er en annen. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 En slik test må du ta på flere kurser. Det kan være OK der båten ligger, men behøver ikke være ok når kursen er en annen. Ja, men beveger kompasset ved den første enkle testen - så er plasseringen "dødfødt". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Magnetic compass: Mount the display at least 3ft (1m) away from a magnetic compass RTFM Read The Fucking Manual ! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Min kartplotter, Interphase Chartmaster 11CVS+ påvirket ikke kompasset da jeg plasserte den 20cm fra kompasset før jeg slo på plotteren. Men kompasset lot seg korrigere til ganske så bra nøyaktighet, - så lenge plotteren står på! Egentlig litt skummelt da det jo er dersom plotteren skulle svikte jeg trenger spritkompasset sammen med papirkart vinkelhaker osv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Magnetic compass: Mount the display at least 3ft (1m) away from a magnetic compass Bruksanvisningen ja. Jeg har bladd i den men ikke lest den. Minnes at jeg tok med meg to manualer ned i stua for å lese dem. Men så har "noen" ryddet - og jeg finner kun igjen en "Bruksanvisning" som henviser til en monteringsanvisning. Mulig jeg husker feil. Men det står ikke nære særlig om montering i denne ene som jeg finner igjen Men det skal jeg finne ut av. Det er jo absolutt ingen mulighet å montere en meter unna - kompasset står herlig plassert i midten av alt og det er ikke ingen monteringsmuligheter i en så lang avstand. Selv ikke om jeg henger den i taket er det en meter. Men den kommer litt lengre unna om jeg velger babord side av kompasset i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Var på årets julesalg på Seasea i dag og snakket med en utstiller fra Raymarine. Så lenge apparatet er slått av skal det ikke være ting i apparatet eller montasjen forøvrig som vil påvirke kompasset. Men når det er skrudd på vil det gjøre det. Men det er jo helst hvis apparatet svikter at jeg trenger kompasset - så da tror jeg kanskje at jeg går for den plasseringen som er vist. Må antagelig bygg opp litte-granne slik at jeg får riktig vinkel - forhøyningen i dashbordet som er der ifbm kompasset gav akkurat for liten plass. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 6.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2009 Jeg har en E-serie ca. 40cm fra kompass. Den har ikke påvirket den heltatt. Festebrakket du har er av aluminium. Eneste jeg kan tænke meg er boltene som holder plotter på brakett. Se hvort dem tar magnett. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
roaldbj Svart 8.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2009 Så vidt jeg har forstått er det gjort endel innsats for at kartplottere til småbåter ikke skal påvirke kompasset. En god forhåndsregel er likevel å ta en deviasjonsmåling med og uten kartplotter slått på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.