Jump to content

Valg av båt 23-25fot med innb. diesel.


wutech

Recommended Posts

Heisann.

 

Familien vår er på jakt etter strørre båt, og håper noen har tips/hjelp i vår søken. Vi har hatt flere båter, men aldri større enn 18 fot. En del ønsker er det alltids, og en del båttyper som utmerker seg:

 

Helst Hardtop så en slipper kallersje.

Lukket toalettrom.

Soveplass for 2 voksne og 2 barn / mulighet for og dra på "ukestur".

Masjfart på minimum 20knop

Muligheter for og drive litt stangfiske uten og være redd for og grise ned tepper o.l.

God med luftemuligheter i kabinen

Helst utvendig styring

Barnevennlig

Helst ikke mer enn max 10 år gammel

Busjett ca 500.000,-

 

Har bl.a sett på Yamarin 74, Finnmaster 7050/7600, Skibsplast 730HT. Noen som har erfaring med noen av disse, så mottas det med takk. Vi var også og så på Beneteau Antares 760, en på mange måter flott båt som importøren tilbød til en meget gunstig pris (Overligger) men støynivået i båten var uttrivelig.

 

mvh

Even

Link to post

Hei igjen.

 

Det er ei lang liste, og noe må man kanskje fravike på. Det "enkleste" og gi seg på er kanskje for meg som mange andre budsjettet :-) De fleste sier at båten blir noe dyrere enn man ser for meg når en begynner og lete, men et sted må en sette en "grense"

 

Den NB750 var fin, så velholdt ut men siden jeg bor i indre del av Trondheimsfjorden er punktet vedr. fart noe ufravikelig. Halco 26/29 er for sin tid solide båter, men her bryter jeg raskt kravet om max 10 år. Så vidt jeg kjenner til er kun et fåtall bygd de siste 10 årene, bl.a vet jeg TL Teknikk på Refsnes i Sør-Trøndelag har bygd et par, men de har vel lagt inn årene så vidt meg bekjent. SeaStar 700 er slik jeg oppfatter det en dagstursbåt og jeg kan ikke tenke meg og dra på tur med denne.

 

-Even-

Link to post

Sjekk ut Wiking 25 coupe: http://www.wikingboats.com/2.html

Det ligger ingen ute på finn akkurat nå men de dukker opp. Denne båten har samme ressurser som nb 750 men kommer også med planende skrog. Med 96/100 hk yanmar gjør den over 20 knop. Denne båten har det meste, men da må du nok fire litt på separat toalett.

 

Jeg har vært gjennom den øvelsen du driver med nå. Her har du ikke mye å velge i medmindre du velger en "speedsjark". Hadde ikke samme krav som deg i forhold til fart, og endte opp med en nb 750. Jeg er kjempefornøyd, men med en 85 hk får du aldri verden 15 knop som opplyst. Med 96 hk (største motor) gjør den 15-16 knop på maks, og da bråker det.

Link to post

Prøvekjørte faktisk en Wiking 25 i Vår, Lagunen Båt i Trondheim hadde en pent holdt båt for salg som gikk til hyggelige 450.000,- Dette var en velutstyrt båt med 120hk yanmar på aksling, bauprop og mye standard utstyr. MEN på Wikingen er motoren montert så langt framme mot cabinen at det begrenser støyisoleringen veldig. Vi oppfattet støy og vibrasjoner som svært ubehagelige i denne båten, og til sammenligning mine svigerforeldres Viksund 260 så er det stor forskjell. Dessuten er Wikingen direkte simpel i interiøret.

 

Vet at Viknes sin 750 er bygd opp på samme skrog som Wiking 25, men med lukket toalettrom, noe bedre bysse men, her mister man muligheten for og legge ned til ekstra sengeplasser i sittegruppen. Vet ikke om Viknes er like dårlig støyisolert som Wikingen men det hadde vært interessant med en kommentar dersom noen vet.

 

Når det gjelder Nidelven og Baylineren så glemte jeg kanskje og nevne at vi ønsker dieselmotor, pga tilgang på fyllestasjoner. Nidelven har også en løsning med sittegruppe akter som jeg ikke liker med tanke på mulighetene for f.eks stangfiske. Da er Baylineren mer tilrettelagt. Kunne faktisk ha vurdert den Baylineren dersom den hadde diesel.

Link to post

Hei.

 

Mange amerikanske produsenter har båter på rundt 25 fot med bra soveplasser til 4.

I tillegg er flere utrustet med skikkelige dusj/wc løsninger slik at man kan være lengre tid i båten.

Mange amerikanske båter har utstyrspakker som langt overgår "nordiske" produsenter.

Se på feks. Sundancer 245, Rinker 250 eller Maxum's 25 foter.

 

Hilsen Sundancer31

Link to post

Hei Sundancer31

 

Har kikka litt på båter fra andre siden av atlanteren, bl.a var vi og kikka på en Doral 270 som sto for salgs utenfor Trondheim tidligere i vinter. Båten var på mange måter praktisk og grei, men det som "skremte" meg litt på den båten var at jeg fikk inntrykk av at det var vanskelig og skaffe deler til båten, og da snakker jeg om enkle ting som co-øyer i lugaren, turteller, tiltbryter til gasshendel og noen andre detaljer som var mangel på den aktuelle båten. Likedan var det noen andre detaljer som fikk meg til og stille spørsmål på byggekavlitenten, bl.a var rekkene svake i i innfestingen. Båten var om jeg ikke husker feil en 2001 modell med bare 350timer.

 

Mye av er kanskje bedre på bl.a Bayliner og Maxum som har en mer solid importør (Baymax) bak seg, men generelt syns jeg det er mye tepper i amerikanske båter, og det stemmer ikke helt for meg. Men på en annen side, jeg har jo ikke sett alle merker og typer.

Link to post

Beneteau Antares 7.50, modell som kom i 2009

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20060362

 

Ser veldig innholdsrik og grei ut, pris 519.000,- med 150 hk Suzuki. Du ser etter innenbords diesel, men tester viser at en moderne utenbordsmotor gir et totalt annerledes støynivå i førerhus, samt større fartsområde, enn en innenb. diesel. Vil tro at drifts-/drivstoffkostnader ikke blir så ulikt. Denne båten skal gjøre ca 30 knop, dvs at du har et pent forbruk pr nm i fartsområde 20 - 25 knop.

 

Beneteau kommer i vinter med en helt ny modell, 6.80 til ca 350.000,- med 100 hk Suzuki. Ser også veldig grei ut, men har ikke separat toalett-rom.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20059448

 

Det som ser flott ut med begge disse modellene, er at både ute- og inneplass ser MEGET godt utnyttet ut, til forskjell fra mange slike bakvegg-båter som ikke har noen skikkelig sittegruppe ute.

Link to post

Kikka på Beneteau 7.50 på båtmessa på Lillestrøm. Jeg må innrømme jeg ikke er så imponert som jeg ser du er :-) Syns båten så direkte simpel ut, og hovedårsaken til at jeg ønsker innenbords diesel er at jeg ikke gidder og bære 20l kanner med bensin for og holde båten i drift...

 

Du har rett i at bakveggen stjeler mye plass Rune_12 men jeg har et ønske om og kunne bruke båten også noe utover høst/vinter...

Link to post

Hadde visst ikke lest trådstarten din godt nok, mtp at det var vanskelig å få fylt bensin i nærområdet ditt. Har forståelse for dette, springer med kanner selv, og hadde blitt lei av det ved større motor :yesnod:

 

Har ikke sett Antares`ene "live" , så kan godt være at de gir et simplere inntrykk i virkeligheten. Er vel bygget for fiske og litt mer røff bruk enn det vi er vant til i norske day-cruisere (makrell-fiske og hvite skai-puter en dårlig kombinasjon :fishing: ).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...