wutech Startet 29.November.2009 Link til dette innlegget Startet 29.November.2009 Heisann. Familien vår er på jakt etter strørre båt, og håper noen har tips/hjelp i vår søken. Vi har hatt flere båter, men aldri større enn 18 fot. En del ønsker er det alltids, og en del båttyper som utmerker seg: Helst Hardtop så en slipper kallersje. Lukket toalettrom. Soveplass for 2 voksne og 2 barn / mulighet for og dra på "ukestur". Masjfart på minimum 20knop Muligheter for og drive litt stangfiske uten og være redd for og grise ned tepper o.l. God med luftemuligheter i kabinen Helst utvendig styring Barnevennlig Helst ikke mer enn max 10 år gammel Busjett ca 500.000,- Har bl.a sett på Yamarin 74, Finnmaster 7050/7600, Skibsplast 730HT. Noen som har erfaring med noen av disse, så mottas det med takk. Vi var også og så på Beneteau Antares 760, en på mange måter flott båt som importøren tilbød til en meget gunstig pris (Overligger) men støynivået i båten var uttrivelig. mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Vanskelig å tilfredstille alle dine krav. Kan du klare deg med litt mindre fart er jo dette en populær båt. "Pølsekiosk" båter infrir vel egentlig også de fleste av dine krav, men vet ikke hvordan en ukestur passer i noe slikt som denne Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 halco 26 eller 29 Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
wutech Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hei igjen. Det er ei lang liste, og noe må man kanskje fravike på. Det "enkleste" og gi seg på er kanskje for meg som mange andre budsjettet :-) De fleste sier at båten blir noe dyrere enn man ser for meg når en begynner og lete, men et sted må en sette en "grense" Den NB750 var fin, så velholdt ut men siden jeg bor i indre del av Trondheimsfjorden er punktet vedr. fart noe ufravikelig. Halco 26/29 er for sin tid solide båter, men her bryter jeg raskt kravet om max 10 år. Så vidt jeg kjenner til er kun et fåtall bygd de siste 10 årene, bl.a vet jeg TL Teknikk på Refsnes i Sør-Trøndelag har bygd et par, men de har vel lagt inn årene så vidt meg bekjent. SeaStar 700 er slik jeg oppfatter det en dagstursbåt og jeg kan ikke tenke meg og dra på tur med denne. -Even- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 (redigert) Problemet er å matche pris, størrele og alder. Slik er det veldig ofte Første som faller meg inn om du vil ha en litt sporty båt er en pent brukt nidelv 750 med hardtop http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18683876 Redigert 30.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 650000,- for en Nidelv 750 er litt mye. For litt over 500000,- så kan du få en 2007 30' Bayliner: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...6_701422440.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 bayliner og nidelv kan ikke samenlignes se PÅ NIDELVEN DU MY BEDRE KVALITET. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Ebir Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Sjekk ut Wiking 25 coupe: http://www.wikingboats.com/2.html Det ligger ingen ute på finn akkurat nå men de dukker opp. Denne båten har samme ressurser som nb 750 men kommer også med planende skrog. Med 96/100 hk yanmar gjør den over 20 knop. Denne båten har det meste, men da må du nok fire litt på separat toalett. Jeg har vært gjennom den øvelsen du driver med nå. Her har du ikke mye å velge i medmindre du velger en "speedsjark". Hadde ikke samme krav som deg i forhold til fart, og endte opp med en nb 750. Jeg er kjempefornøyd, men med en 85 hk får du aldri verden 15 knop som opplyst. Med 96 hk (største motor) gjør den 15-16 knop på maks, og da bråker det. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Prøvekjørte faktisk en Wiking 25 i Vår, Lagunen Båt i Trondheim hadde en pent holdt båt for salg som gikk til hyggelige 450.000,- Dette var en velutstyrt båt med 120hk yanmar på aksling, bauprop og mye standard utstyr. MEN på Wikingen er motoren montert så langt framme mot cabinen at det begrenser støyisoleringen veldig. Vi oppfattet støy og vibrasjoner som svært ubehagelige i denne båten, og til sammenligning mine svigerforeldres Viksund 260 så er det stor forskjell. Dessuten er Wikingen direkte simpel i interiøret. Vet at Viknes sin 750 er bygd opp på samme skrog som Wiking 25, men med lukket toalettrom, noe bedre bysse men, her mister man muligheten for og legge ned til ekstra sengeplasser i sittegruppen. Vet ikke om Viknes er like dårlig støyisolert som Wikingen men det hadde vært interessant med en kommentar dersom noen vet. Når det gjelder Nidelven og Baylineren så glemte jeg kanskje og nevne at vi ønsker dieselmotor, pga tilgang på fyllestasjoner. Nidelven har også en løsning med sittegruppe akter som jeg ikke liker med tanke på mulighetene for f.eks stangfiske. Da er Baylineren mer tilrettelagt. Kunne faktisk ha vurdert den Baylineren dersom den hadde diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Stoner Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Du ville ha erfaringer med Finnmaster 7600. Har hatt en slik i 2 år og er godt fornøyd. Det var drømmebåten min og hadde alt jeg var på jakt etter. Det er den fremdeles, men 25 fot er nok litt lite for 4 i ei uke. Det er mulig å få den med kalesje for ekstra inneplass i regnvær. Lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
windystorm Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hallo! Svaret på ditt spørsmål er jo selvfølgelig Askeladdene 705 Voyager!!! Dette er en kjempebåt med god plass til hele familien og har alle dei tingene du etterspør.. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Denne ? http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-1654864061.jpg Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
wutech Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Askeladden 705 er en fin båt, men har kallersje - og det ønsker jeg helst og unngå. Lykkeliten: har sett denne, fin båt men ikke akkurat "høstpris" vel? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Du sliter litt med den kravspecen din. Hadde du fjernet prisgrensen hadde det vært en smal sak å finne båt. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Hehe... er det ikke alltid slik, en har et budsjett en "drømmer om" og en sluttsum som er oppnåelig. Er inneforstått for at jeg står i fare for å sprenge busjettet noe, men alle har vel også sin øvre grense :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Å ha en øvre prisgrense mener jeg er veldig fornuftig. Så får man heller kompromisse litt på ønskene. Er dere 4 som ønsker en feriebåt ville jeg ikke kompromisset på størrelsen, og heller ikke alderen i særlig grad. Hardtopen i kombinasjon med fartsønsket begrenser jo utvalget betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Dersom vi MÅ ofre noe på listen så er det nok hardtopen som ryker men jeg håper jeg slipper, og jeg skal innrømme at om jeg kan strekke budsjettet noe så har jeg ikke så veldig lyst og få en kontraktsum som starter på et 6tall... Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 1.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Hva med denne; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18932528 Yamarin 7400 Big Game, 165 hk Yamaha diesel, 2001 mod. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2009 Noen som har erfaring med Yanmarin 74? Sitér dette innlegget Link to post
sundancer31 Svart 2.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2009 Hei. Mange amerikanske produsenter har båter på rundt 25 fot med bra soveplasser til 4. I tillegg er flere utrustet med skikkelige dusj/wc løsninger slik at man kan være lengre tid i båten. Mange amerikanske båter har utstyrspakker som langt overgår "nordiske" produsenter. Se på feks. Sundancer 245, Rinker 250 eller Maxum's 25 foter. Hilsen Sundancer31 Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Hei Sundancer31 Har kikka litt på båter fra andre siden av atlanteren, bl.a var vi og kikka på en Doral 270 som sto for salgs utenfor Trondheim tidligere i vinter. Båten var på mange måter praktisk og grei, men det som "skremte" meg litt på den båten var at jeg fikk inntrykk av at det var vanskelig og skaffe deler til båten, og da snakker jeg om enkle ting som co-øyer i lugaren, turteller, tiltbryter til gasshendel og noen andre detaljer som var mangel på den aktuelle båten. Likedan var det noen andre detaljer som fikk meg til og stille spørsmål på byggekavlitenten, bl.a var rekkene svake i i innfestingen. Båten var om jeg ikke husker feil en 2001 modell med bare 350timer. Mye av er kanskje bedre på bl.a Bayliner og Maxum som har en mer solid importør (Baymax) bak seg, men generelt syns jeg det er mye tepper i amerikanske båter, og det stemmer ikke helt for meg. Men på en annen side, jeg har jo ikke sett alle merker og typer. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Beneteau Antares 7.50, modell som kom i 2009 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20060362 Ser veldig innholdsrik og grei ut, pris 519.000,- med 150 hk Suzuki. Du ser etter innenbords diesel, men tester viser at en moderne utenbordsmotor gir et totalt annerledes støynivå i førerhus, samt større fartsområde, enn en innenb. diesel. Vil tro at drifts-/drivstoffkostnader ikke blir så ulikt. Denne båten skal gjøre ca 30 knop, dvs at du har et pent forbruk pr nm i fartsområde 20 - 25 knop. Beneteau kommer i vinter med en helt ny modell, 6.80 til ca 350.000,- med 100 hk Suzuki. Ser også veldig grei ut, men har ikke separat toalett-rom. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20059448 Det som ser flott ut med begge disse modellene, er at både ute- og inneplass ser MEGET godt utnyttet ut, til forskjell fra mange slike bakvegg-båter som ikke har noen skikkelig sittegruppe ute. Sitér dette innlegget Link to post
Rune_12 Svart 3.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2009 Om du vil ha en noenlunde komfortabel turbåt i denne størrelsen bør du revurdere lukket båt. Bakvegg stjeler utrolig mye plass, og selv om jeg selv hater kalesje er ikke lukket turbåt under 30 fot aktuellt. Sitér dette innlegget Link to post
wutech Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Kikka på Beneteau 7.50 på båtmessa på Lillestrøm. Jeg må innrømme jeg ikke er så imponert som jeg ser du er :-) Syns båten så direkte simpel ut, og hovedårsaken til at jeg ønsker innenbords diesel er at jeg ikke gidder og bære 20l kanner med bensin for og holde båten i drift... Du har rett i at bakveggen stjeler mye plass Rune_12 men jeg har et ønske om og kunne bruke båten også noe utover høst/vinter... Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 5.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2009 Hadde visst ikke lest trådstarten din godt nok, mtp at det var vanskelig å få fylt bensin i nærområdet ditt. Har forståelse for dette, springer med kanner selv, og hadde blitt lei av det ved større motor Har ikke sett Antares`ene "live" , så kan godt være at de gir et simplere inntrykk i virkeligheten. Er vel bygget for fiske og litt mer røff bruk enn det vi er vant til i norske day-cruisere (makrell-fiske og hvite skai-puter en dårlig kombinasjon ). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.