Jump to content

Mer batteri mas!!

Audifil

Recommended Posts

Er det SÅ stor forskjell på start og forbruk batterier som noen skal ha det til?? Noen sier start funker KUN til det og visaversa!!

Har nemlig noen 230Ah start batterier på hånda som jeg vil bruke til forbruk, vil det gå? Eller blir det SÅ mye dårligere kapasitet til forbruk. 230Ah er jo 230Ah? Start batterier er vel bare mer egnet til å gi "plutselig" masse strøm?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Forbruksbatterier skal tåle dyp-utladninger bedre enn startbatt., men hvor mye dette egentlig har å si i praksis er en annen sak.... :wink:

Ellers har de meg bekjent ingen fordeler, snarere tvert imot.

Såsant du ikke har for vane å tappe forbruket helt ned (under 50%) hadde jeg ikke hatt betenkeligheter.

Hei

Jeg ser på det som en fordel med startbatterier til både start og forbruk. Begrunnelsen er at disse batteriene har større blyareale for å kunne gi mer strøm. Fordelen er da at de også tar til seg mer mens de lades. Problemet med strøm for de fleste i båt er at man går en time eller to og så ligger man i ro ei helg. Det blir mao en kortvarig strømproduksjon og derfor bør en ha batterier som er glupske.

En annen ting er at hvor grensen går mellom start, forbruk, hytte og marine batteri ikke er så lett å se.

OK!!

Så da kan jeg fint bruke start batterier da med andre ord. Har noen andre spørsmål og. Prøver å finne ut av hvordan ladingen er koblet på båten, det er to maskiner(AQAD30) og et startbatt til hver og et forbruk. Eneste kablene som går inn på startbatteriene er 50 kvadrat pluss/minus. Er det normalt at man lader gjennom samme kabelen? Jeg vil gjerne bytte om litt slik at jeg har et start på begge og to forbruk, men flytter jeg plusskabelene fra starteren over til et batteri så kobler jeg vel også lading fra begge maskiner innpå? Er ladingen koblet sammen på starteren da?

Og hvordan det er med lading til forbruk er jeg usikker på, ser ut som det går en kabel fra en maskin og helt opp til instrumentbord og tilbake igjen til batteri. Lader med nesten 14.4v på startbatteriene med bare 13.3 på forbruk, ikke bra..

Jeg ville hatt det slik at begge starter fra samme batteri, og en motor lader start og den andre lader forbruk. Må jeg da strekke seperate start kabler og ladekabler? På den som bare lader start kunne jeg vel brukt et skillerele slik at begge lader forbruk også? Eller blir det kluss med to ladere innpå samme batteribank, vil de lure hverandre?

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Er det normalt at man lader gjennom samme kabelen?

Ja, pluss fra dynamoen er sikkert,  som du sier, koblet via starteren.
Og hvordan det er med lading til forbruk er jeg usikker på, ser ut som det går en kabel fra en maskin og helt opp til instrumentbord og tilbake igjen til batteri. Lader med nesten 14.4v på startbatteriene med bare 13.3 på forbruk, ikke bra..
Kan høres ut som om det er lagt opp til en amperemeter på instrumentbordet. Ingen god løsning, siden man, som du opplever, risikerer spenningsfall.  
Jeg ville hatt det slik at begge starter fra samme batteri, og en motor lader start og den andre lader forbruk. Må jeg da strekke seperate start kabler og ladekabler? På den som bare lader start kunne jeg vel brukt et skillerele slik at begge lader forbruk også? Eller blir det kluss med to ladere innpå samme batteribank, vil de lure hverandre?
Det går fint at begge dynamoer lader samme banken. Som du sier er det også lurt at begge lader forbruk siden startbatteriet i praksis ikke trenger lading.

Her er et forslag. Som du ser styrer begge dynamoene skille-releet via dioder. Strengt tatt er vel dette ikke nødvendig, man kan styre det kun fra den ene dynamoen. (Den motoren man starter først). Da trenger man ikke diode.

Forbruk kan bestå av flere batterier i parallell.

Bilde

OK!!

Men skal jeg gjøre det slik må jeg vel strekke egne startkabler og egne for lading? Ellers så vil jeg vel starte fra forbruk siden pluss kabelen går først til starter så dynamo..

OK!!

Men skal jeg gjøre det slik må jeg vel strekke egne startkabler og egne for lading? Ellers så vil jeg vel starte fra forbruk siden pluss kabelen går først til starter så dynamo..

Ja, tegningen viser kun lade-kabler.

Sannsynligvis må du løsne kablene som går fra dynamo til starter (på starteren) og legge dem direkte til forbruks-banken.

Så kobler du forbruksbanken til startbatteriet via releet.

Da begynner det å ligne en plan, men er det nødvendig med dioder til styrestrømmen til skillerele?

Lurer på hvorfor ladinga til forbruk går så langt, er ikke no ampermeter eller noe på instrumentbord. Kanskje den går via voltmeter siden den viser riktig :rolleyes: De pleier jo alltid å vise endel for lite..

EDIT: Men , vil ikke regulatorne i dynamoenen lure hverandre da? Hvis den ene peiser på med 14.4 vil ikke den andre da tro de er toppladet og visaversa?

Da begynner det å ligne en plan, men er det nødvendig med dioder til styrestrømmen til skillerele?

Strengt tatt ikke, men uten diode vil begge ladelamper slukke når den ene motoren er i drift.
Lurer på hvorfor ladinga til forbruk går så langt, er ikke no ampermeter eller noe på instrumentbord. Kanskje den går via voltmeter siden den viser riktig :lol: De pleier jo alltid å vise endel for lite..
Det meste er mulig når det gjelder el-anlegg i båt... :smiley:

Men det er iallfall ingen annen logisk grunn for å kjøre ladestrømmen via intrumentpanelet enn at man har eller har hatt et ampermeter der.

(I dag er det vanlig med shunt-amperemetere, dvs. en liten motstand på plusskabel til batteri, og et instrument som måler spenningsfallet over motstanden. Da slipper man å trekke selve lade-kabelen opp til instrumentet.)

Det siste du spurte om: I praksis kan ikke dette skje. Begge dynamoer vil (iallfall i teorien) lade for fullt inntil den ønskede ladespenningen er oppnådd. Har du 14.4 volt betyr det at batteriet er fullt og regulatorene vil "slå av" hver sin dynamo. Om dette ikke skjer på eksakt samme spenning har ikke noe å si.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...