Jump to content

Radarmontasje på skjærgårdsjeep

abbor

Recommended Posts

Er det noen som har en god løsning for montasje av radardome på en skjærgårdsjeep? Radaren vil være en

Lowrance Broadband radar. Båten en skjærgårdsjeep på rundt 21'. Oceanmaster 605 er en av de mulige kandidatene.

Ocenmaster 605

Targabøyle er selvsagt en mulighet, men synes det blir noe voldsomt. Er også litt bekymret for at den blir i veien når jeg svinger fiskestanga for å kaste ut.

Ei bøyle montert på styrekonsollen er en annen løsning jeg har fundert på.

Du har jo peiling, Abbor, dette finner du ut av selv etter å ha tenkt deg om lenge og vel. Men hadde jeg selv hatt denne båten vlle jeg ha satt antenna så høyt som mulig på en anordning på akterskipet, dvs over motoren, litt ala mesanmast og litt over høyden til ditt eget hode når du står oppreist og styrer. Der vil den være nokså ute av veien for kastestanga di også. En annen fin plassering er jo som du sier på syrekonsollen, men dette er ikke like kult utseendemessig for en seriøs fisker som deg.

Det finnes jo slike t-topper som er populære i sydlige strøk, slike må tak over styrekonsollet. Vakker er de ikke.

Ellers så har jo flere seilbåter montert en enkelt stang bak på båten. Jeg ser for meg ett rustfritt rør med ett feste nederst ala teltstenger. En liten tapp som kommer ut når den når hullet i festet. Da kan du enkelt fjerne hele masten når den ikke er i bruk. Kansje en teleskopanordning kunne være noe...

Hvorfor bruker du fiskestang når du har båt???

Hvorfor ha båt av annen årsak enn :fishing: ???

Er usikker på hvor radarfesteordningen blir minst i veien. Får vel ta meg en tur og kikke på aktuelle båter for å se hvor det er mest sannsynlig at jeg vil sitte/stå når jeg kaster. Har stort sett fisket i fra en 15,5 fots jeep samt Antaresen fram til nå det kan jo hende jeg velger en annen plassering i en større åpen båt.

Er vel plasseringen over vindskjermen jeg har mest tro på også. Hadde vært kjekt hvis noen har bilder av en slik montasje slik at en ser hvordan en slik montering tar seg ut. Ulempen med en slik montasje er at radaren må plasseres så høyt at den står over hodet på mine 190cm. Hvis jeg hadde plassert den lenger bak kunne den vært plassert litt lavere slik at jeg må sitte for å unngå at skallen min skygger for radaren. Skal vel være greit å ha hodet i strålefeltet til bredbåndsradaren siden utsendt effekt er så lav.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...