abbor Startet 29.November.2009 Link til dette innlegget Startet 29.November.2009 Er det noen som har en god løsning for montasje av radardome på en skjærgårdsjeep? Radaren vil være en Lowrance Broadband radar. Båten en skjærgårdsjeep på rundt 21'. Oceanmaster 605 er en av de mulige kandidatene. Ocenmaster 605 Targabøyle er selvsagt en mulighet, men synes det blir noe voldsomt. Er også litt bekymret for at den blir i veien når jeg svinger fiskestanga for å kaste ut. Ei bøyle montert på styrekonsollen er en annen løsning jeg har fundert på. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Du har jo peiling, Abbor, dette finner du ut av selv etter å ha tenkt deg om lenge og vel. Men hadde jeg selv hatt denne båten vlle jeg ha satt antenna så høyt som mulig på en anordning på akterskipet, dvs over motoren, litt ala mesanmast og litt over høyden til ditt eget hode når du står oppreist og styrer. Der vil den være nokså ute av veien for kastestanga di også. En annen fin plassering er jo som du sier på syrekonsollen, men dette er ikke like kult utseendemessig for en seriøs fisker som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Det finnes jo slike t-topper som er populære i sydlige strøk, slike må tak over styrekonsollet. Vakker er de ikke. Ellers så har jo flere seilbåter montert en enkelt stang bak på båten. Jeg ser for meg ett rustfritt rør med ett feste nederst ala teltstenger. En liten tapp som kommer ut når den når hullet i festet. Da kan du enkelt fjerne hele masten når den ikke er i bruk. Kansje en teleskopanordning kunne være noe... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hvorfor bruker du fiskestang når du har båt??? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Targa-bæyle akter, ala MOB-båter er jo også en mulighet? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hvorfor bruker du fiskestang når du har båt??? Hvorfor ha båt av annen årsak enn ??? Er usikker på hvor radarfesteordningen blir minst i veien. Får vel ta meg en tur og kikke på aktuelle båter for å se hvor det er mest sannsynlig at jeg vil sitte/stå når jeg kaster. Har stort sett fisket i fra en 15,5 fots jeep samt Antaresen fram til nå det kan jo hende jeg velger en annen plassering i en større åpen båt. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Sånn i utgangspunktet er det vel en bøyle over vindskjermen som er minst i veien? Gir jo også mulighet for stangfester ol ala endel yankeebåter. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Er vel plasseringen over vindskjermen jeg har mest tro på også. Hadde vært kjekt hvis noen har bilder av en slik montasje slik at en ser hvordan en slik montering tar seg ut. Ulempen med en slik montasje er at radaren må plasseres så høyt at den står over hodet på mine 190cm. Hvis jeg hadde plassert den lenger bak kunne den vært plassert litt lavere slik at jeg må sitte for å unngå at skallen min skygger for radaren. Skal vel være greit å ha hodet i strålefeltet til bredbåndsradaren siden utsendt effekt er så lav. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Tja en skal vel være rimelig tomm i hodet om radaren skal kunne se noe serlig gjennom det. Fårstår fremdeles ikke dette med fiskestang når en bruker båt. jeg har selv en fiskestang som jeg bruker når jeg fisker fra land men når jeg fisker fra båten trenger jeg da ikke noen fiskestang jeg kan jo kjøre båten dit fisken er. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Har du hørt om sportsfiske Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Hva med en teleskopisk mast, midt i styrekonsollen? Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 I en 21-foter med 115 gamp på baken ville jeg gått for en permanent montering av solid material. Vil tro at både teleskop- og nedleggbare løsninger fort vil bli noe "lealaust"... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
abbor Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Blir minimum 140hk, så permanent montasje er nok å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.