index Startet 29.November.2009 Link til dette innlegget Startet 29.November.2009 Jeg skrudde opp sjøvannspumpa i dag for å sjekke impelleren, da jeg syntes temperaturen lå litt høyt ved forrige tur. Impelleren var helt OK, men da jeg skulle skru lokket på igjen ga den ene skruen etter som om gjengene var ødelagt. Jeg fikk skrudd den ut igjen, og så da at skruen var nesten helt delt på midten! Det var vel en millimeter sånn ca igjen av godset, så da var det egentlig flaks at jeg i det hele tatt fikk restene ut igjen. Men så til spørsmålet: Er det egentlig noe i veien for å bruke rustfrie skruer her i stedet for messing? På den opprinnelige motoren som stod i båten var skruene skiftet ut til syrefaste for mange år siden, uten at pumpen så ut til å ha tatt skade av det. Men hvis syrefast er helt OK skjønner jeg ikke helt hvorfor produsentene leverer pumpene med messingskruer? En 5mm messingskrue er jo ikke akkurat det sterkeste som finnes.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Sett inn syrefaste skruer du, for pumpehuset er ikke i messing, men bronse. Det er mye mere sjøvannsbestandig enn messing Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Joda, mulig det. Men da er vel skruene også bronse? Spørsmålet er vel om syrefaste skruer vil føre til tæring i pumpehuset... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Spørsmålet er vel om syrefaste skruer vil føre til tæring i pumpehuset... Mulig det, men jeg byttet til syrefaste skruer i 1987 og har ikke merket noe enda. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bernt Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 I spenningsrekka så ligger ikke 316/a4 (-0,03) så veldig langt unna Monel 400 som er mye brukt i båt ting (-0306 Manganbronse som er den dårligste bronsen i rekka (-0,29) mens vanlig messing ligerpå(-0,33) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Sett inn syrefaste skruer du, for pumpehuset er ikke i messing, men bronse. Det er mye mere sjøvannsbestandig enn messing Eller enda bedre:sett inn syrefaste pinneskruer fra mc Peller og vingemuttere. Mye lettere å skifte impeller, og så mister du ikke skruene ned i kjølsvinets dyp Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
index Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Jeg har lurt på pinneskruer ja! Ikke fordi jeg har problemer slik det er, pumpen ligger lett tilgjengelig så jeg har ingen som helst problemer med å komme til for bytte av impeller. Men simpelthen fordi jeg da slipper å slite på gjengene i huset hver gang impelleren skal sjekkes. Minuset hos meg er at det er dårlig plass i lengderetningen, så jeg må finmåle litt for å finne ut om jeg har plass til vingemutrene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Figaro Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Du bruker vel en skrutrekker for å skru ut messingskruene nå, og hvis du har plass til denne, har du vel også plass til vingemuttere? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
NilsPils Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Bruk aldri messingskruer i forbindelse med sjøvann!!! Vær obs på at messing kan ryke uten varsel pga. spenningskorrosjon i alle miljøer. Trekk derfor aldri unødvendig hardt til på skruer og andre gjengete deler. (Det er grunnen til at rørleggeren løsner 1/4 omdreining etter å ha trukket til). Betrakt gjerne messing i båt som noe dritt og en billig erstatning for bronse eller syrefast stål. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 30.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Betrakt gjerne messing i båt som noe dritt og en billig erstatning for bronse eller syrefast stål. Vi har vel allerede klarert at det er bronse det er snakk om her, og ikke messing. Jeg trodde ut fra fargen på pumpen at det var messing, men i følge Johnsons kataloger er huset laget av bronse. Men bronseskruene er som sagt svake. Så spøsmålet er vel helst hvorfor pumpen leveres med bronseskruer originalt, hvis syrefast er et bedre alternativ mekanisk? Det må da ha noe med tæring å gjøre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.