Jump to content

autopilot, brukes det mye?

Sjøga

Recommended Posts

Hei.

skal kjøpe ny brukt båt på ca 30 fot og lurer på autopilot.

om dette ikke er montert så lurer jeg på å montere om det blir brukt mye?

bruker båten mye og trur det kan være behaglig på lengre turer som også da orker å kjøre mere sakte fart.

båten det skal i er 30 fot planende båt med 1 motor og drev. er det noen anbefalinger å komme med?

er jo gøy å sitte å kikke på utstyr å drømme om sol og sommer i sjærgården.

linker taes i mot med takk.

Autopilot er en ekstra mann ombord, enkelt og greit. Brukes praktisk talt alltid, både i åpent farvann og ellers. Det er den duppeditten med størst bruksverdi jeg kan komme på. Om du satser på høy fart er nytteverdien mindre for da må du jo ha utkikk 100% av tiden likevel, ikke fullt så nøye i snekkefart, da kan en tillate seg kortere perioden uten utkikk (f.eks. sette på kaffen).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

:smiley:

ja da kan det se ut som det var som jeg tenkte.

er vel helst sakte fart den vil bli brukt mest ja.

er jo heller ikke så mye å spring rundt i båten og koke kaffe på 20 knop heller, men kansje kjekt på transport etapper til og fra sverige utasjærs kan det vel sikkert gå fint med autopiloten på.

om det er sån att det ikke er autopilot i den båten jeg kjøper er det lønnsomt å ha en som går opp mot plotter.

eventuelt og kjøpe ny plotter og autopilot som snakker sammen.

hvilke type har dere og hvilke er å anbefale da

Inden jeg fik autopilot forestillede jeg mig, at jeg skulle bruge den til at sejle ruter 100% automatisk. Altså følge en serie af indplottede waypoints automatisk. I praksis bruger jeg den ikke sådan...

På kortere ture styrer jeg bare ind på den omtrentlige kurs og bruger piloten til at holde kursen (auto). Ganske enkelt og ukompliceret.

På længere ture sætter jeg cursoren på et punkt cirka 5-10 Nm længere fremme. Typisk der hvor jeg skal korrigere kursen næste gang. Så aktiverer jeg plotteren "goto cursor position" og sætter piloten til at følge kursen (track). Cirka en halv nm før waypointet skifter jeg til bare at holde kursen (auto). Herefter finder jeg det næste logiske waypoint og aktiverer herefter "track" igen.

Jeg bruger Raymarine og har næsten kun godt at sige. På det seneste har jeg haft lidt problemer med at autopiloten slår fra og skriver "NO DATA" og "SEATLK FAIL" i displayet. Men efter en reset kommer den som regel op igen.

Ellers tilslutter jeg mig de andre; autopilot er en fantastisk ting.

Andy

På kortere ture styrer jeg bare ind på den omtrentlige kurs og bruger piloten til at holde kursen (auto). Ganske enkelt og ukompliceret.
Akkurat slik bruker jeg alltid autopiloten. For en god del år siden, da jeg først begynte med plotter, hadde jeg en visjon om at det måtte være ideelt å styre AP automatisk etter rute på plotteren. Jobbet en del med det og rent teknisk er det noenlunde plankekjøring men i praksis ble det en smule mer komplisert.

For min del ble det slik at jeg har laget en masse ruter som jeg bruker jevnlig men jeg styrer ALLTID piloten manuelt mer eller mindre nøyaktig etter ruten. Har ikke en gang koblet sammen plotter og AP i mine siste båter.

Årsaken til at jeg ikke styrer AP automatisk er at det krever langt mer arbeid med hver enkelt rute og i mange tilfeller må jeg ha en tur-rute og en retur-rute (det har med å holde seg på riktig side av leden, med hvilken sikt en har i forhold til hvilken retning en går og annen trafikk). Det hele fungerer langt mer effektivt når ruten forteller meg i grove trekk hvor jeg skal og jeg selv tar hensyn til lokale forhold på kjappen der og da. Vet der en noen her som kjører på helautopilot :tongue: men for meg (som liker automasjon og lever av det) fungerer det absolutt best uten denne formen for integrasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Autopiloten brukes 'alltid'.

Alltid till sjös, helt enkelt för att den styr bättre än man kan göra för hand.

Kopplad till programmerade rutt i navigatorn nästan alltid. Håller sig inom 10 meter från spåret 95 % av tiden, och inom 100 meter 99% av tiden.

Och är jag ensam ombord och skall sätta linor och fendertar i hamn så låter jag autopiloten styra båten i långsam fart i hamnbassängen medan jag går på däck.

T o m när jag kör kanal så är autopiloten utmärkt. Vissa kanaler har sträckor på flera kilometer som är spikraka, och när man lyckats hitta rätt kurs så kan båten mycket väl gå 10 minuter utan att man behöver hjälpa den att hålla sig i rätt spår. Och då talar vi om en 30 meter bred kanal!

Nuvarande piloten är en Raypilot S2G. Men jag har haft Simrad innan som oxå var bra.

nedre_konsol__versikt__090405.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)

Noen piloter har en avansert auto funksjon som gjør at den kompenserer for avdrift. For at dette skal være mulig må piloten få informasjon fra en gps. Ved kursforandring genererer piloten ett slags veipunkt langt fremme og forsøker å holde linjen. Man slipper da mindre kursendringer underveis, dette fungerer uavhengig av plotter.

Jeg brukte tidligere autopiloten mens jeg fendret opp båten men det har jeg sluttet med når jeg er alene, synes det er best å sette motorene ut av gir når jeg beveger seg frem på baugen...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Også har jeg trådløs kontroll. På sommerturen min i år, lå jeg og slappet av med en kald pils på fordekket i solskinnet mens Hulda og Elmer (dingsene mine har navn) styrte (for seil) langs svenskekysten. Time etter time, lettøl etter lettøl. Jeg brøt bare inn hver gang jeg synes de ikke holdt godt nok utkikk. Noen grader hit eller dit for å komme klar av en bøye her og der.

Redigert av Hulda (see edit history)

:smiley:

ser ut som det kansje ikke er det mest nødvendige å få samkjørt AP og Plotter :smiley:

så da er det sansyligvis bare autopilot som trengs å ettermonteres.

de fleste har jo plotter men mere sjeldent md AP på de båtene jeg kikker på.

så er jo greit å ha i bakhode att en må kjøpe en autopilot i tillegg. har ønsket meg det i draco 21 men sytes det er litt drøyt i en så liten båt.

men den neste skal jeg ha det i.

må vel regne med ca 20000 for en AP til 30 fot med drev.

må det ekstra pumpe til om man har sån hydraulisk powerstyring på drev?

noen som vet det?

Jeg også bruker autopiloten "alltid", og da mener jeg bortsett fra inn og ut av havn. Med en snekke (Saga 27) som skjener til siden bare skipshunden flytter seg i båten, er det en herlig sak. Jeg har den koblet til plotteren og går enten på ruter, eller fra waypoint til waypoint. Når jeg for eksempel krysser Oslofjorden fra Son via Tofteholmen og inn mot Kommersøya, har jeg nesten alltid vind på tvers. Baugen kan da gjerne peke 30 grader vekk fra målet, men båten holder seg innen 10m fra kurslinjen. Jeg kjøpte båten i -87 og anskaffet autopilot (Autohelm ST4000W som jeg fremdeles har) allerede i -93. Av andre tekniske duppeditter var det bare VHF og el-winsj som kom før det. GPS kom i -94 og 10" plotter i -97.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei !

Har hatt både Simrad og Raymarine - med og uten rategyro, med og uten plotterkopling. Hydraulisk og rattservo Here is my vote :

Autopilot - definitivt - til uvurdelig hjelp ikke minst når man fører båten alene. Spesiellt om natten. Men ellers også.

Rategyro - definitivt i Norge.

Plotterkoplig - gimmic.

Hydraulisk eller direkte på ratt - hydraulisk - avh jo litt av hva som er i båten av styring.

Ut på ripa under gange når alene i båt - forbudt !

-koh

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...